19 maj 2007

Lördagen den 19 maj 2007

Två damer som reste med linje 100 fick uppleva en helt ny körstil, som damerna betraktade som underlig. Föraren hade solglasögon på sig trots att det regnade ute och han körde om lastbil efter lastbil utan att använda vindrutetorkarna, trots att det knappt gick att se något genom vindrutan. Vidare styrde han bussen med armbågarna medan han drack en energidryck och talade i mobiltelefon. Föraren var på fel plats vid fel tidpunkt, det var cirkus HumHum han skulle vara på.

När en orolig passagerarna gick fram för att prata med chauffören upptäckte denne att han dessutom förmodligen lyssnade på musik i hörlurar. När man påpekade hur olämpligt föraren betedde sig fick man "ett ovänligt svar" och när det inte blev någon bättring ringde de upprörda passagerarna till polisen. Den 44-årige busschauffören från Göteborgstrakten åtalas nu för vårdslöshet i trafik, men själv förnekar föraren att han varit vårdslös. Linje 100 mellan Göteborg och Borås har kritiserats vid flera tillfällen för bland annat överfulla bussar, dålig planering och dåligt bemötande från chaufförernas sida. Västtrafik har därför satt igång ett kvalitetsförbättringsprogram som ska börja ge resultat redan före midsommar.
Kära nån vad ska man säga. Det är svårt att göra en bra upphandling. Personligen tänkte jag äta mariekex och försöka vissla samtidigt, det lär också vara svårt - speciellt mellan Holsljunga och Överlida, men jag vet inte om apkonster bakom ratten är så kul egentligen, det visar enbart på omognadsgraden.

Företaget "kör över" sin egen förarkår när det gäller nytt fridagssystem. Det verkar vara en oerhört intelligent lösning som på ett tydligt sätt illustrerar vilken betydelse man tillmäter förarkåren - det vill säga ingen betydelse alls.

Bron i Viskafors tycks ha varit smalare än bron i Axelfors. Fast å andra sidan är bron i Axelfors inte med på kartan så att säga.

En typisk onödig upplysning i ett Veckobrev: "Ledningsgruppen, det vill säga VD, Ekonomichef, Verkstadschef och Trafikchef, var på Två Skyttlar och träffade den nya politiskt tillsatta bolagsstyrelsen (som inte vet något om kollektivtrafik). Maten var god och spriten flödade - det var med andra ord en givande tillställning för oss alla...."

Någon information om hur depåernas framtid ser ut fanns inte i veckans veckobrev. Men man skall inte bli förvånad. Därför kanske följande kloka ord kan giva vägledning: Det är när våra erfarenheter inte längre överensstämmer med våra förväntningar som vi får anledning att fundera över vad som har hänt. Rollotydlighet är tillsammans med dålig kommunikation och misstro mellan anställda och ledning några av de centrala relationella aspekter som i litteraturen definieras som kritiska faktorer för en arbetsgrupps funktion, men också för hur relationen mellan anställda och arbetsledning kommer att utvecklas. Bristen på kunskap om vad som försigår inom verksamheten och den totala bristen på information och bristande uppmärksamhet leder ofelbart till passivitet och en nedvärdering (uttrycks som "en smalare definition") av yrkesrollen. Man begränsar sina skyldigheter mot arbetsgivaren och upphör att ta informella kontakter.
Vårt företag trampar på i samma fotspår som så många företag gjort innan, man tar inte lärdom av varandra - men lite spill får man räkna med.

Hörde att man i någon afrikansk stat höll på att träna någon apsort till bussförare. Undrar om dom kommer att exportera dessa sedan - det borde bli en stor exportvara. Parallellt pågår ju på olika håll prov med förarlösa bussar. Vi får väl se vem som blir klar först.

Som någon sa till mig häromdagen: Det finns ju faktiskt fler bolag en ett att köra för.....

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

12 dagar till HAN tar över och 28 dagar till sommartrafiken. Inga besked! På sistone har HAN lyst med sin frånvaro!

3 kommentarer:

Axel sa...

GUD syns inte heller, men han finns åndå.

Anonym sa...

Bancoboy skriver:
"En typisk onödig upplysning i ett Veckobrev: "Ledningsgruppen....på Två Skyttlar"

Välunderrättad källa kan berätta att spritorgierna föranletts av det dagen innan tagna beslutet att blåsa bussförarna på 11 fridagar/år.
Som tack för hjälpen var även den lokale fackpampen med då han på sedvanligt listigt manér kringgått mötesbeslut och MBL.
En nödvändig och intressant upplysning trots allt... :-)

Anonym sa...

Bron i Viskafors.
Bron över Viskan byggs om och överfarten sker sedan 2 april och t v i en rak "ränna" med högt broräcke på ena sidan och meterhöga betongmurar på den andra sidan.
Sträckan är ca 50 m och fri bredd 280 cm. Bussen är 260 cm bred +backspeglar och ena backspegeln slår därför var 5 meter mot en slags plastvarning som ger med sig i någon mån. Backspegeln viker sig och kan inte rättas till förrän rännan passerats (det går ju inte ens ta sig ut ur bussen ute på bron).
I bland kör man alltså med endast en backspegel, slitna styrleder (bussen styr själv hit och dit) och i bland i totalt mörker då det inte finns något gatljus där. Dessutom finns trafikdelare i kurvorna på var sida bron som måste passeras på fel sida för att i god tid "rikta in" bussen.
Marginalen är alltså teoretiskt 10 cm fritt på var sida och enl Veckobrevet har aldrig långtradrchaufförer problem med detta vilket kanske kan bero på att de inte har något karrosseri i höjd med räcke och betongmurar. Gummiavskrapet visar att det är deras hjul som släpats med och mot kanterna.
Och varför skulle de ringa till vår Trafikchef om sina problem?? Hur kan han veta...
Vi har nu gjort ca 1500 överfarter i ena eller andra riktningen och mindre än 10 bussar har skadats. Trafikchefen lägger som vanligt över allt ansvar på de odugliga förarna trots sin egen medverkan genom att godkänna en riktgt dålig trafikmiljö.
Han har inte ens en tanke på vad som kan hända när en buss börjar brinna och blir stående därute. Ingen skulle ta sig ut genom bakdörren som inte går att öppna utåt och för dem som försöker via framdörren återstår att klättra över broräcket och hoppa ned i Viskan till ett osäkert öde.
En repad buss på 150 passager kanske är det pris han ska räkna med för sina egna skygglappar.