22 maj 2007

Tisdagen den 22 maj 2007 - lång dags färd mot kväll = kvällsvecka

Bensinpris i Svenljunga igår = 11.95 och i Borås 10.84. På något sätt känns det att det är en skillnad.

Noterar att vårt garageområde nog mer känns som en gammaldags bilskrot än som en arbetsplats och att lusten att göra något åt detta inte finns. Det är värt att notera att vi är de enda hyresgästerna som är kvar. Taxi och åkeriet har båda sökt sig till lokaler på annat håll i Svenljunga med lite bättre ordning och reda.

Man kan nu också konstatera att fd Riksväg 27 (speciellt sträckan Målsryd - Aplared) efter sin degradering också fått ett avsevärt sämre vägunderhåll samt att vi fortfarande kör kollektivtrafik på en väg som sakta men säkert håller på att förvandlas till kostig.

En nygammal användning av väderskydd i Borås blev demonstrerat idag. Cyklist med sig själv & cykel tog skydd i ett väderskydd (Gångtunneln). Undrar hur många bussar som svängde in där och ut igen till ingen nytta?

Det är rätt anmärkningsvärt att det fortfarande finns bussförare som utan att tänka sig för kör ut i en korsning och blockerar ALL trafik i tron att just han kommer fortare fram....??? Hänsyn är det ett ålderdomligt begrepp?

Det var ett förfärligt åskväder med åtföljande åskregn i går eftermiddag och för min del missade blixten mig i Hillared med f-n vet hur många meter. Dessbättre slogs inte bussens datorer ut, så det var bara att "paddla" vidare med ett grönt och ett rött bakljus.

16 av 20 vägrade testa sig på ett gym så nu är dom inte välkomna längre. Själv är jag portad på ICA i Tranemo efter det jag vägrat att testa mig.
Det skulle faktiskt vara rätt så intressant att se vad som händer om majoriteten av alla bussförare vägrade att testa sig med hänvisning till integritetskränkning och förtroendeskäl. Men det är ju alltid skillnad på teori och praktik dessvärre. Om bussbolagen plötsligt stod utan huvuddelen av sin förarkår skedde det säkert en policyförändring. Man kan inte låta bli att undra och visst vore det jäkligt kul om man kunde genomföra en massvägran bara för att kolla av resultatet. Alla sådana här test genomför alltid i det bästa av avsikter, fast frågan är alltid för vem? Inte är det för föraren i alla fall.

Lite svårt att hänga med blir det när Västtrafik 7härad höjer sina biljettpriser i vårt område medan samma företag (=Västtrafik) ämnar sänka priserna i Göteborgs-området med 20%. Det känns lite snett minst sagt.

En annan sak som inträffat är att Motormännens Riksförbund märkt ut farliga vägavsnitt runt om i Sverige med röda kors. Man vill på detta sätt markera mot dålig vägstandard. Så är vi tillbaka till diverse förslag om hur man ska finansiera vägunderhållet i detta land, i synnerhet som de skatter som sägs vara avsedda för vägunderhåll försvinner till helt andra saker.

Jag blev i alla fall lite förbannad när jag läste en gammal (S)-affisch med texten "Trygga jobb åt alla". Ett sådant budskap känns som ett hånflin mot hela bussförarkåren eftersom samma gäng (S) i hög grad bidraget till "Otrygga jobb åt alla", genom sina reformer med upphandlingar och konstlad konkurrens.

Det verkar minst sagt rättsosäkert med fartkameror som visar helt andra hastigheter än den Du i verkligheten kört. Det är ju bara om avvikelsen är onormalt stor som Du inte blir bötfälld och Du har inte en suck att motbevisa att kameran ljög.

under bältet


__________________________________________
Sveriges Radios personalpolitik debatteras i Sveriges Radio och då speciellt lokalradiostationerna. Toppstyrning fungerade inte på SR och det brukar inte fungera på andra ställen heller. Både profiler som Tina Gillberg & Henry Augustsson slutar på Radio 7H fastän dom nekades avgångsvederlag och samma sak händer på övriga lokalradiostationer. Ett stort antal lokalradiostationschefer har begärt och fått avgångsvederlag. Radion har i ett enda slag råkat göra sig av med sina mest kompetenta medarbetare - hur smart var det på en skala?

Den gamla pissrännan är på väg att försvinna och orsaken lär vara ökad officiell acceptans för homosexuella innebärande att man inte vill bli kontaktad av någon honosexuell då man står och pissar. Det vill inte jag heller....
Ju mer vi accepterar homosexualitet i ett samhälle dessto räddare blir individen.

Intressant att man inte fått ut alla långtidssjukskrivna i arbete. Det var ju så många som "fuskade" hette det. Sedan dess har man haft klara problem med att hitta alla dessa som fuskar. Med andra ord så motsvarade inte tesen verkligheten. Hur var det nu orienteraren sa: -"Om kartan och verkligheten inte stämmer, gäller kartan."

Jag har skrivit blogginslag till och med söndag denna vecka i förväg och dom följer ett slags tema....
Sedan tillkommer självklart sådant som är pinfärskt.

Jag har väl vid något tillfälle kommenterat damer som först tar på sig långbyxorna och sedan klänningen och tyckt att dom nog lider av beslutsångest. Men nu har jag sett kombinationen långbyxor och kortbyxor och då hade jag inte ord att ta till i skalan velighet.

Apropå inblandning av skilda suspekta ämnen i våra livsmedel vill jag bara påpeka att detta inte på något sätt är något nytt. Vissa ohederliga personer har i alla tider funnit på sätt att bedra sin nästa. Under andra världskriget kunde man bland annat köpa sjöfågel som konserv = mås och vad skogsfågel innehöll skall jag nog inte föra vidare. Ulf Peder Olrog gjorde för övrigt en visa om konserverad gröt, med sågspån och vassla inga gryn. Inget nytt under solen alltså.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

09 dagar till HAN tar över. Har inget hört ännu.
Hörde att Arriva är intresserade.....

Har vid något tillfälle blivit påhoppad för att man tror att jag anser mig vara ofelbar och typ den som vet bäst. Så är det givetvis inte, utan jag skriver och tycker utifrån mina fel och brister. Det är som HAN sa - "Det är bara att gilla läget".

Inga kommentarer: