05 maj 2007

Lördagen den 5 maj 2007

Jasså....nu igen........


Denna tycker jag är rejält go....från veckobrevet:
"BARA Tfl eller utbildade förare får fylla på vatten på kokande bussar vi har redan haft en skada...."
Kan Ni skicka några Trafikledare till depåerna då...(hummmm). Vi lovar att aldrig mer röra vattenpåfyllningslocken. Fast det kanske är med detta som med skyddshandskarna vid rengöring av nedspydd buss -- gäller bara "fröknarna" i stan. Vi andra får lösa problemen bäst vi gitter. Undrar vad en sådan förare skulle göra om detta skulle hända under en depå-relaterad körning som t ex linje 303 i Tingarör. Åker Tfl ut och fixar problemet med någon sorts servicebil då? Vi har i vart fall aldrig under mina år på företaget ens sett avgasröken efter en dylik vålnad. På GDG, Spårvägen, Mölndalsbuss och Säröbuss hade man ett antal sådana fordon. Swebuss hade, liksom Linjebuss dessförinnan. Det är nya tider nu.

"Angående Depåerna kommer information inte förrän nästa vecka då det genomförs några möten i början på kommande veckan." Vi får väl anta att dessa möten INTE hålls på depåerna utan om depåerna inne på HK. Dessa veckobrev blir mer och mer kryptiska än informativa! Vore nästan bättre att inte skriva alls än att säga ingenting. Men vad fan, vi har redan förare som aktivt söker andra jobb före semesterperioden. Oklart hur många vi kommer att tappa totalt. Mycket snack ibland. Att personalstyrkan skall minskas är ju liksom vitsen med omorganisationen - för den som inte insett det ännu. Övertaliga skall få erbjudande om jobb i Borås. En intressant fråga kommer då att bli i vilken turordning dessa kommer att passas in? Från vårt AO har vi ännu inte hört ett ljud.

Bristen på toaletter -- eller snarare, den totala frånvaron av dom, får ett annat perspektiv när man läser att polisen börjat intressera sig för dessa lågprioriterade brott. Det kostar 500:-- att pinka utanför bussen...f-n vad pengar man tjänat. Fast polisen missar alla dom som pinkar i våra väderskydd. Både Södra Torget och området runt ReseCentrum är en urinoar kvällstid och inte minst nattetid och det gäller båda könen.

När det gäller skuldsatta förare så är det ett problem som VT7 och företaget på sätt och vis skapat. Genom att inte kräva full uppladdning av Hajenkorten t.ex (som vi gör) kommer det att inom begränsade ramar gå att fiffla med redovisningen - och jag tror inte att det var avsikten när någon lat själ tyckte att man skulle ladda upp korten med jämna belopp...knäppo..
Korten skall laddas upp till sitt fulla värde varje gång (och det gäller båda korten). Tyvärr kan vi inte hitta någon funktion på ladd-enheten som "bara" läser av kortets restvärde, vilket vi tycker är en allvarlig brist i systemet.
Bolaget och VT7 kommer att gemensamt gå igenom alla medarbetares kort, redovisningar och ev. skulder och jag kan redan nu säga att det kommer att resultera i såväl varningar som uppsägningar.

Posten vill få fler att handla på Internet (fd Postorder) för att fler skall skicka paket och därmed nyttja postens tjänster. För oss kan det också få avgörande betydelse om det leder till ökad användning av bussgodset...Tyvärr utgör inte bussgodset en så betydelsefull andel av intäkterna på en linje att det skulle avgöra dess framtid, men i marginalfall kan det påverka -- och det som verkligen har betydelse är ju att en god infrastuktur leder till fler bosättningar medan en dålig utarmar.

Barn som saknar respekt både för varandra och för vuxna är av allt att dömma en växande grupp i vårt samhälle och de kommer då automatiskt att skapa växande problem för kollektivtrafiken. En genomgående attityd hos dessa unga är att allt som händer är någon annans fel. Man saknar förmågan att ta ett personligt ansvar.
Dessutom har fler än jag kommit till slutsatsen att två heltidsarbetande föräldrar inte har tid med barnuppfostran utan ständigt "köper" sig fria genom att muta avkomman med prylar.

under strecket --------------------------------------


Varför struntar man i mogen arbetskraft? Gång på gång återkommer frågan. Den dyker upp i insändare, debattartiklar, på seminarier, i nyhetsinslag på TV och i Radio -- men det händer egentligen ingenting. Därför borde man fundera på varför arbetsgivarna (dom som finns kvar) avstår från den gruppen 50+ & 60+. Finns det hinder i lagar och kollektivavtal? Ja till viss del.

Mitt sällskap i bussen på förmiddagen kommer att försvinna! Radio 7Härad skall bantas och profilerna slutar. Man tvingas till nya tragiska beslut. Skall det bli P1:s nyhetsmorgon i framtiden -- vi har tydligen inte råd med lokalradio heller. Om man tänker efter är det egentligen inte mycket vi har råd med över huvudtaget. Vi har världens högsta skatter men har inte råd med någonting....????? Låter nog som något är seriöst fel i systemet och av det slag ingen riktigt rår på.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

"En genomgående attityd hos dessa unga är att allt som händer är någon annans fel."
På pricken rätt. En genomgående olustig trend, en skapande offermentalitet.