25 maj 2007

Fredagen den 25 maj 2007

Först som sist


Fredagen den 11 maj fick vi besked av Tranemos list(iga) ombud att sommartjänsterna var klara. Och det var väl inget mer med det eftersom vi redan visste att vi var nedlagda som depå. Igår var det den 24 maj och då meddelade vice lagledaren i Tranemo att vi i Svenljunga skall köra på de tjänster som det list(iga) ombudet har försett oss med. Jag frågade bara när vi skulle köra över bussarna till dom, men han kunde konstigt nog inte riktigt svara på detta.
Summan av allt detta är att Tranemo ger Svenljunga besked om vad dom skall göra under 9 sommarveckor. Fast skall sanningen fram har vi inte sett vad det är vi skall göra så nu väntar vi på att Tranemo skall distribuera tjänstgöringslistor, tjänstenyckar och av VD påskriven tidnyckel. Vi hoppas det dyker upp före trafikstarten.
Personligen kommer jag att få problem att jobba ihop med personer som rent ut sagt ljuger en rätt i ansiktet. För mig är dylika typer bara luft - dom existerar inte.
Vad mina kollegor sade när jag lämnade besked om att dom fick vända sig till det list(iga) ombudet i Tranemo för att få reda på sommarplanerna för i år lämpar sig inte ens för en blogg. Ärekränkning och liknande uttryck täcker det nog inte.
Därmed kan vi konstatera att vi i Svenljunga är körda, överkörda och överflödiga samt att saken därefter är utagerad för min del.....................
Eftersom det nu är fastslaget att vi har med oärliga kollegor och en väldigt tystlåten företagsledning att göra så får vi anpassa oss därefter. Mer går det ju inte att göra.
För min del kommer jag inte att nämna ett ord till om denna saken................risken för reprisalier är överhängande.

Hum i duvet


Man är inte lite tiltad i roten som tar detta med kollektivtrafik och intrastuktur på allvar, som simpel busschaufför. Speciellt som förarkåren befinner sig på ett sluttande plan - utför!!!
Titta på insändare och annat ---- allt är bara skit. Bussförare är fulla, kör för fort, kör med armbågarna, är otrevliga, kör av vägen, har fel glasögon, luktar fel rakvatten/parfym (luktade inte alls), spelade för lågt eller högt på radion, tog kurvan i för hög fart, bromsade för sent....... resten får jag fylla i senare. Med tanke på företagets behandling av oss Svenljungaförare så måste man nog idiotförklara sig själv som ens brytt sig - men till sist vaknar man ändå till verkligheten.

Ålderskrav på bussförare avvecklas för att få in fler och snabbutbildningarna sorterar inte bort några olämpliga individer, ALLA och då menar jag ALLA kan bli bussförare. Det krävs ingen kompetens överhuvudtaget. Västtrafik uttrycker visserligen ibland ett önskemål om serviceanda men det tar man lätt på. Den första förarcertifieringen var lite för tuff och ställde lite för höga krav och ett antal förare klarade inte proven....då sänkte man kraven så att ALLA gick igenom. Inte så mycket värde i den certifieringen alltså. Och med sänkt ålder åker de sista resterna av yrkets status. Men det är ju å andra sidan arbetsgivarnas önskemål sedan 2000.

Lönedag


Från 2008 höjs utbildningskraven för bussförare i hela EU. I Sverige blir det obligatorisk utbildning för yrkesförarbevis med krav på både avklarat teoriprov och fortbildning. Vad det handlar om är att EU:s yrkesförardirektiv skall införas i Sverige. Det handlar om 8 veckors grundutbildning. Från och med september 2008 ska alla bussförare följa det nya direktivet. Utbildningen skall omfatta minst 20 timmars körning och berör alla som kör buss. I dagens läge finns givetvis ingen kursplan, men man skall lära sig köra buss miljövänligt med lägsta tänkbara bränsleförbrukning på ett säkert sätt och samtidigt inte somna vid ratten (man skall kunna arbets- och vilotider enligt EU-regler) samt på ett psykologiskt sätt kunna hälsa och käka läkemedel och veta vad man stoppar i sig.
De som redan har busskort i september 2008 får dock köra vidare på "hävdvunnen rätt", tills det är dags för fortbildning. Efter max 7 år skall bussförarna gå en obligatorisk fortbildning på 35 timmar (cirka en vecka), därefter vart femte år. De gamla kompentensbevisen upphör att gälla i september 2008. Ålderskravet på den som vill ta busskörkort utan yrkeskompetensbevis höjs till 24 år. Summan av allt detta är att bussförare i lokal linjetrafik omfattas av de nya kraven.
Branschen lär vara rätt nöjda med de nya kraven sägs det. De flesta anser (alltså inte alla) att det är bra med utbildning eftersom det garanterar kunskaper, attityder och beteenden. Givetvis skall skattebetalarna ta hand om grundutbildningen på 280 timmar, det är inget som bussbranschen vill syssla med. Däremot kan man tänka sig att ta kostnaden för fortbildning. Branschen vill också sänka körkortsåldern för bussförare till 19 år. (I går var det 18 år så det ökade lite till idag).
Den som nu följt bloggen hela veckan och som tänker billigt och låga kostnader för företagen och taskiga villkor för de anställda borde se en röd tråd i allt detta. Ibland överträffar verkligheten dikten,,,,,

Politiker i Svenljunga & Tranemo vill att R27 ska byggas klart, men det som faktiskt gjorde mig glad är att man äntligen för cirka xx gången försöker få ordning på länsväg 154. Det borde i förlängningen betyda att man får ordning på kollektivtrafiken mellan Borås - Ullared (eller hellre mellan Borås och Falkenberg/Varberg). Men så länge levar man ändå inte.
I en debattartikel kan man läsa om tåg- och busstrafiken mellan storstaden Göteborg och småstaden Borås. Debattören vill bygga ut busstrafiken mellan Borås och Göteborg med tätare turer. Man skall köra med riktiga komfortbussar och utvalda chaufförer. Dessvärre stod det inget om hur upphandling och prislapp skulle se ut. För som jag skrivit till leda, man får det man betalar för.

I Göteborgsområdet har man (som det verkar) fattat galoppen för där kommer nu på bred front nya busskörfält både i och utanför stan -- åtminstone som en storstilad vision. Kollektivtrafiken skall INTE trängas med bilar och lastbilar. Man skall inte heller behöva passera centala Göteborg för att pendla från norr till söder eller öster till väster. Förefaller både smart och logiskt. Varför flasthalsar för busstrafik som ju inte är beroende av spår. Bilisterna får alltså maka på sig rejält på sina ställen och det är ju så det skall vara om man menar allvar med att ha en väl fungerande kollektivtrafik.
Nästa mål måste vara hållplatser för såväl bussar som tåg som går att använda. Det är ju lite si och så med den saken och speciellt vintertid.

------------------------------------------------------------

Till sist


Sedan avgifterna till landets a-kassor rasat i höjden så har de flesta fackförbund kopplat loss kopplingen mellan att vara ansluten till ett fack och vara med i en a-kassa. Nu utreder dessutom LO om man inte kan skapa EN enda a-kassa inom fackföreningsgruppen för att motverka idéer om olika avgifter beroende på hur många arbetslösa det finns i just den branschen. Den nya regeringen förväntas dessutom tvångsansluta alla till någon form av a-kassa (som en 'dold' skattehöjning får man anta) med ytterst taskiga villkor.

Personligen tycker jag att jag nu lagt tillräckligt mycket pengar i fackföreningsavgifter utan att få någon valuta för dessa tusenlappar så det får nog vara slut med den typen av dumheter. Jag gillar inte att kasta pengarna i sjön och hanteringen av depåsammanslagningen visar med all önskvärd tydlighet att den fackliga sidan inte fungerat. Ingen info och ingen support.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

06 dagar till HAN tar över!
"Hur kan Du ha tennisarmbåge som aldrig spelat tennis? --- Hur kan DU ha huvudvärk?"
Jag läste någonstans att hennes krönika är trångsynt! Ge farfar i att läsa den då!

1 kommentar:

Anonym sa...

"ALLA kan bli bussförare."... Javisst! Stycket innan visar verkligheten: "Titta på insändare och annat ---- ".
Glöm detta med yrkesstoltheten och gläd dig åt att en massa tjänstemän fått jobb med att sortera in "synpunkter" i pärmar. Detta visar att även dem hummaste i duvet kan sysselsättas.. €-]