26 maj 2007

Lördagen den 26 maj 2007

Time out


Mitt ADSL-nät har tagit time-out eftersom det är pingst. Tele2 tror på vilodagen.....
Så nu använder jag mig för tillfället av Telia SurfPort via min mobiltelefon. Bor man i Tranemo Kommun måste man vara beredd på allt. Det är sällan allt fungerar som det ska eftersom man hela tiden jobbar med egna lösningar av lågkvalitet (lågbudget) karraktär.

Det är pingst säger dom som vet! Och på söndag är det mors dag.
Beskedet på fredagen angående omorganisationen var att det inte blir något besked denna gången heller....Man hade möte på möte sades det och eftersom ingen har hört av sig sitter man väl i möte ännu.

Med anledning av denna minst sagt utdragna och informationsfattiga omorganisation ville jag bara informera om begreppet utbrändhet. Vår dagsaktuella forskning på begreppet kommer från Christina Maslach. Hon kunde snabbt konstatera följande:

  • Känslomässiga krav i arbetet leder till emotionell utmattning

  • Utmattning leder till opersonlighet

  • Opersonlighet leder till nedsatt prestationsförmåga


Hur hamnar vi i utmattning och stress?
  • Generell arbetsbelastning

  • Lågt till inget inflytande på arbetet - ingen kontroll

  • Rollkonflikter

  • Isolering i arbetet

  • Bristande ledarskap

  • Brist på stöd från arbetsledning


Jag vill härmed gratulera BL som på samtliga punkter lyckats uppfylla kraven för utbrändhet i sin strävan att omorganisera depåerna. Ingen dålig prestation.

På torsdagen när jag skulle iväg och köra min kvällstjänst så fanns ingen bil hemma - så det fick bli EU-moppe hela vägen till Svenljunga och hem på natten likaså. Så kan det gå när man är dum i huvudet och tar ansvar för att köra sina tjänster. Men inom kort så upphör det ansvart. Det känns som att kasta pärlor för svin. Man inser plötsligt att man inte riktigt levt i verkligheten.... men det är dax nu. Även en gammal idealist vaknar till sist.

Ledorden är: enkelt, snabbt och ofta Västtrafik verksamhet skall kännetecknas av kvalitet, service och professionell agerande. Andra lösenord är pris per tidtabellstimme eller pris per tidtabellskilometer.
Hittade för övrigt en ovanligt korkad uppgift om biogaspriser. Biogas skall man alltså använda istället för diesel i hopp om att förbättra luftkvalité och miljö samt kunna bedriva kollektivtrafik med god (?) ekonomi. För att uppnå målet med god ekonomi (oklart för vem) så skall priset på biogas kopplas till priset på 95 oktanig bensin (?) för att på så sätt kunna följa dollarskursen och kunna reagera på prissvängningar som uppkommer vid förväntade leveransstörningar av råolja. Mycket smart -- fast knappast för kollektivtrafiken. I Borås förefaller det vara så att Borås Lokaltrafik (som ägs av Borås Kommun) köper sin biogas av Västtrafik AB som i sin tur köpt gasen av Borås Gatukontor (som ägs av Borås Kommun). Fullständigt logiskt kan man tycka.

till sist


_____________________________

Med låg självkänsla spelar det ingen roll vad man åstadkommer - man kommer ständigt att vara rädd för att misslyckas. Man kan inte uppskatta det man uppnått utan måste hela tiden uträtta mer. Man klarar varken beröm eller kritik och livslusten rinner långsamt ut!

Personligen grubblar jag på varför jag är med i Kommunal? Jag tror jag noterade något liknande för några dagar sedan, men nu för tiden verkar vissa minnesceller tagit ledigt. Jag skall alltså betala en massa pengar per år. Jag betalade nästan 4.000:-- för 2006. För dessa pengar får jag INGENTING. För mig handlar det inte om politik eller ideoligi utan om en praktisk verklighet. Jag betalar cirka 4.000:-- för en tjänst som inte levererar. Jag känner att jag framstår som en idiot som gladeligen betalar utan att få en enda liten tjänst tillbaka. Tjejtidningen KA har jag inte ens bett om. Här kräv ett nytt tänk som det heter på nysvenska.

Reagera inte på det Du läser och mejla mig absolut inte på.....
Brev till Bancoboy

05 dagar till HAN tar över! Då läggs depån ner, eller hade vi nu fått respit med ytterligare 17 dagar??? F-n vet?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var ett dj.... gnäll. Säg upp dej och sluta när du ändå inte trivs, då mår du bättre och trivseln ökar på BL.