30 maj 2007

Onsdagen den 30 maj 2007 - Kvällsvecka

Akademisk nivå



En arbetsledare som sätter upp ett tätt socialt filter mot omgivningen kan på kort sikt skapa mycket makt runt sig själv - men det kommer inte att fungera över tid. Personen kommer självklart att förlora all respekt från omgivningen och mötas av likgiltighet. De flesta bussförare upplever att de sällan eller aldrig har en vettig kontakt med arbetsledningen. En övervägande tyst majoritet anser att arbetsledningen inte försöker tillmötesgå förarnas önskemål eller ens överväger de idéer som kommer från förargruppen. Som ett praktiskt resultat undergrävs förarnas engagemang och de utför endast det som finns i det formella kontraktet. Samtidigt utlöses bitterhet, cynism och reducerad tillit. Alla dessa reaktioner är alltså vetenskapligt fastställda sedan lång lång tid och inget nytt påfund för dagen. Och det mest fantastiska är att man inte heller tror att arbetsledningen respekterar dem i yrkesrollen. På ett sätt speglas den bilden tydligt i veckobreven. Den viktiga återkopplingsprocessen får jag grunna på till en annan dag.

Det finns ett gammalt trafikmärke som heter "Början på körfält för fordon i linjetrafik" och så dess upphävandemärke och jag ger mig f---n på att ingen bilist någonsin ens hört talas om märket i fråga. Inte ens turistbussarna och lastbilarna har hört talas om märket i fråga. Och jag är tvärsäker på att långtradarchaffisen som sover i bussvändslingan i Lockryd aldrig ens sett märket.

Friheter


Med frihet i arbetet avses förmånen att ha frihet att själv kunna påverka och planera sina arbetsuppgifter och sin arbetstid. Det kan gälla såväl
små som stora friheter. Små friheter som att kunna ringa samtal på arbetstid eller att gå ifrån en liten stund har de flesta. Men större friheter som att ha flextid eller att själv prioritera bland olika arbetsuppgifter är få förunnat. Det är även en klar skillnad mellan friheter för män och för kvinnor och kvinnor är den grupp som i minst utsträckning har tillgång till olika friheter. Det tycks dock som om lönens storlek är mest avgörande för vilken frihet man har i arbetet. Friheten att ringa eller ta mot samtal på arbetstid har nästan alla dock inte bussförare. Stora friheter som att kunna ta ledigt en timme, börja senare eller välja arbetsuppgifter nästa timme är betydligt vanligare bland de med hög lön än bland de med låg lön.
Det finns en hel del att läsa i LO's fjärde rapport. Och man måste inte vara troende för att ta del av den.

Bussförarna är den största yrkesgruppen i branschen, men även servicemän, spårvagnsreparatörer, verkstadsarbetare och tvättpersonal/garagearbetare omfattas av avtalet för trafiken. Området har ca 14.500 medlemmar i Kommunal. Det finns drygt 400 busstrafikföretag i Sverige idag, de flesta är privatägda och några kommunägda. De största privata företagen är Swebus, Connex och Busslink. Det största offentligt ägda företaget är Göteborgs spårvägar. Förarna är således till största delen privatanställda, men det finns även ett antal kommun- och landstingsanställda. Bussförarna kan välja mellan att köra i lokal eller regional linjetrafik, långväga expressbusstrafik, turist- eller beställningstrafik, skolskjutsar, flygbussar, färdtjänst. Det finns idag ca 28.000 aktiva bussförare i Sverige. Många är sedan tidigare organiserade i Svenska Transportarbetarförbundet, men alltfler övergår till Kommunal eftersom det är Kommunal som tecknar avtalet.

Trötthet och stress är ett stort problem för oss bussförare. Pressade tidsscheman och delade turer är bidragande orsaker. En annan är det hot och våld som kontanthanteringen för med sig. Ytterligare problem har med förarplatsen att göra, problem som bl a kan leda till ryggbesvär och förslitningsskador i axlar och nacke hos oss förarna. Guppen i vägarna är också något som måste bort, de skadar oss. Det gör också alla de luftföroreningar vi utsätts för. En bra standard på förarplatsen är A och O för oss och säkerheten för alla resenärer. Fackförbundet Kommunal deltar i ett projekt med andra i bussbranschen om utformandet av en internationell ISO-standard för förarplatsen. Man arbetar bl a med frågor som rör klimat, ergonomi, vibrationer, varningssystem och krocksäkerhet. Tanken är att en kravspecifikation skall utvecklas och användas vid upphandlingar. Men innan det är klart har nog alla 40-talisterna lämnat jordelivet.
Delade turer är en säkerhetsrisk, även om arbetsgivaren tycker annorlunda - arbetsschemat är ett problem. Trötthet är en jättestor säkerhetsrisk i trafiken, och den orsakas av pressande tidsscheman, men inte minst av delade turer. Långa arbetsdagar, korta matraster och stressiga spetsbyten bidrar. Kort och dålig sömn är större riskfaktorer än långa körtider och arbetstider, menar forskare. Mest förödande är en kombination av dålig sömn och delat arbetsschema. Att vakna klockan 03.00 och sedan köra buss i delat pass fram till klockan 19.00 skapar stress. Resultat pekar på att var fjärde olycka eller olyckstillbud orsakas av trötta förare. Arbetsgivarna äääälskar delade tjänster för dom tror dom sparar pengar på att förbruka en förare i taget.
Tidtabellerna är ofta så snäva att bussförarna måste köra fortare än tillåtet. Detta utgör en stor säkerhetsrisk. Busstrafiken skördar ca 20 till 25 dödsoffer om året. Forskare anser att sänkta hastigheter är ett snabbt, säkert och effektivt sätt att höja säkerheten, och öka kostnaderna.

Om MBL finns en hel del att säga, men jag tänker vänta med det ett tag..........

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

01 dagar till HAN tar över!

1 kommentar:

Axel sa...

Varför inte göra som dom gjorde i Skåne; släppa ur luften på bilar som parkerat på busshållplatsen.

omnibuss.se/forum/index.php?topic=304.0

Om chaffisen sover, märker han inte vem det är som gjort det.

Förhoppningsvis förstår han vinken. Annars kanske det bara sabbar för er, eftersom han inte kommer därifrån. Och blir kvar på bussvändslingan för all evighet.