01 februari 2008

Fredagen den 1 februari 2008



Här är den kartbilden jag letade efter för en tid sedan.....


Med anledning av mina påpekanden om långa arbetsdagar orsakade av delade tjänster framfördes funderingar på att vara timanställd, men resonemanget förutsätter att man då kan välja bort alla delade tjänster eller bara kunna ta del av ett delat pass. Att offra 13 timmar och få betalt för 5,5 känns inte lockande för att ta ett exempel. Skall man tro VD för bussarbetsgivarna vill man bara ha förare de dagar som solen skiner och inga när det regnar. Man vill med andra ord ha maximal flexiblitet utan att ta konsekvenserna.
Hörde att BL sålt ett par elitförare till Säfflebussen för 7,3 miljoner (eller blandade jag ihop bussförare och fotbollsspelare nu igen - har nog ett litet problem där).
Fast allvarligt talat så är frågan hur mycket skadefrekvensen i ett bolag påverkar förarnas möjlighet att byta arbetsgivare?


Så var det vinter igen och vi blir så där extremt beroende av att väghållarna gör sitt jobb INNAN vi kommer dit med våra bussar. Oskottad busskrotgård, oskottade hållplatser och liknande berättar att kollektivtrafiken INTE tillhör de mera prioriterade aktiviteterna i samhället.







Jag finner det rätt märkligt att man från Västtrafiks sida ändrar i menyer etc i det antika ERG-systemet utan att berätta det för brukarna, det är snudd på lika osmart som informationen och resultatet av senaste prisjusteringen. Eller är det meningen att man som förare ute på linjen skall behöva bläddra igenom menysystemet för att se vart produkten tagit vägen? Kunden undrar ju nästan om dom skall ta nästa buss för den där föraren kan ju inte ens biljettsystemet. Och när hade THM tänkt sig att föraren (som skall spetsvända sin tur) skall hinna med sådana extraaktiviteter som att trassla med olika typer av felanmälan (del är gå att skriva ut på ERG också).
Nåväl, när man väl hittat rätt i menysystemet så går inte produkten att ladda på det använda kortet och det finns inget sätt att noll-ställa kortet vad jag minns. Alltså får vi ställa ut ert nytt kort och kunden måste komma ihåg att registrera det nya kortet (om man fortfarande är intresserad). Skitsmart måste jag säga.


Smart alkoholkonsumtion är detsamma som att ge sjutton i spriten... Fiffigt! Sedan säger man att kollektivtrafik är subventionerad medan biltrafik är en investering -också ett sätt att beskriva prioritering?


Sedan skickade jag en SMS-fråga till vår trafikchef (dock ej besvarad) om förarna som har Borås Depå som bas lägger in linjenummer mm i sin kommunikationsradio? Varje gång jag ropat på ett linjenummer typ 159 möts man av kompakt tystnad. Att man sedan möter 159:an 2 minuter senare visar bara att den i alla fall existerade.


Hur svalt får det vara i bussen för att man skall låta bli att ta ut bussen i trafik? Enligt de handlingar jag har fått en gång i tiden är +5 grader lägsta gräns vid förarplatsen, så när det är 0-gradigt kan man egentligen vända och gå hem? Då fryser både förare och passagerare rejält i bussen. Sedan står det i samma pappersbunt att defrosterluften skall kunna regleras (bingo!) - det kan man inte i någon av våra bussar.
HÅLLER INTE BUSSEN DEN ANGIVNA TEMPERATUREN SKALL DEN HÅLLAS INNE TILLS DEN HAR KOMMIT UPP I RÄTT TEMPERATUR. Tänk vad lite vi bryr oss om dessa regler på vår depå....




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Mr Banco.
Det är bara att acceptera den totala oförmågan och impotensen hos skyddsombud/verkstad/arbetsgivare att fixa värme och defroster i bussarna. Vi kör ju ändå.. eller?

Brukar be någon passagerare att torka framrutorna och de ställer gärna upp när de inser alternativet..Men det blir nog slut med detta nu när de börjat bötfällas för att stå upp i bussen under färd.
Missa inte detta:

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_830161.svd

/Z