23 februari 2008

Lördagen den 23 februari 2008







Det var lite knöligt att ta sig hem igår....Fick köra långa omvägar...

Jag vet att jag för en tid sedan noterade den märkliga situationen att man kan få böter för att man inte är bältad som sittande i en buss med bälten, medan dom som står inte blir bötfällda. Andra har också uppmärksammat samma sak och på ett ställe läser jag ett mycket märkligt uttalande. "Det går inte att motivera ett förbud mot att stå i buss. Det finns inte tillräckligt statistiskt underlag för att säga att det är farligt att åka stående. Ett sådant förbud skulle medföra stora kostnader för bussföretagen och kraftiga prishöjningar som kunde skrämma bort resenärer från kollektivtrafiken."
Vägverket erkänner att det verkar ologiskt att tillåta stående passagerare samtidigt som sittande måste vara bältade. Som en konsekvens av detta får man väl dra den logiska slutsatsen att man bör ta bort alla sittplatser i en buss eftersom det statistiskt sett är säkrare att åka stående.
Nu är det i första hand inte passagerarnas välbefinnande som Vägverket vill måna om utan bussföretagens. Sedan kommer en rejäl tankekullerbytta. Det har omkommit passagerare som kastats omkring i bussen till exempel vid avåkningar eftersom dom inte suttit bältade. Hade dom stått i bussen hade dom alltså överlevt. Däremot finns det regler som säger att bussen skall sänka farten när det blåser hårt. Att olika organisationer höjer förvånat på ögonbrynen torde inte förvåna läsaren.
Med tanke på Vägverket inställning får man väl sluta sig till att logik inte är verkets starka sida, och att man kanske skall se upp med andra regler som verket ger ut eftersom dom också kan vara behäftade med logikbrister.


Under de år jag jobbat för BL har jag lagt cirka 20.000:-- till Kommunal (då ingår icke a-kassa). För dessa pengar har jag fått absolut ingenting! Att sedan Kommunal tar ut %uella uttag baserat på lönen istället för att ha en fast medlemsavgift som en normal förening har är en annan udda detalj.


Hörde på TV att anmälningar om diskriminering har ökat, men det sades icke ett ord om ålders diskriminering eller diskriminering av skåningar och västgötar vilket jag fann ytterst märkligt. Världens bästa regering framhåller i alla sammanhang arbetslinjen, men är nog fruktansvärt dåligt pålästa om regelverket för hur äldre behandlas i arbetslivet. Man kanske skall röja väg innan man kräver att arbetslinjen skall följas, men det är lätt att missa skogen för bara träd.


Veckans veckobrev sa mig ingenting denna gången och det är bara bra. Jag utgår från att hälsan tiger still.... och så länge den gör det är allt frid och fröjd. Fast det var en formulering som jag reagerade på: ...timanställda om Ni planerar någon ledighet i sommar? Det skulle kunna uppfattas som att vi inte riktigt räknar med att den gruppen skulle ta ut semester. Har för övrigt beställt huckle och kjol, men det var en fruktansvärd kö för att få sådant...Det stod en massa anonyma kommentatorer före.


En annan framtidsfråga är givetvis vilket bränsle framtidens kollektivtrafikfordon skall drivas med. Kollektivtrafiken hävdar med emfas att man är det mest miljövänliga alternativet som existerar. Då måste man upp till bevis och i så fall borde den gamla förlegade dieselbussen redan stå parkerad på ett museum. Det gör den nu inte. Västtrafik som är vår huvudman har inte kunnat bestämma sig för vad som skall vara framtidens bränsle och tur är nog det. Ett är dock säkert, framtidens drivmedel måste ha alla de goda egenskaper vi drömmer om. Förnybart. Inga utsläpp. Högt energi-innehåll. Ingen miljöpåverkan.
Vi är bäst i klassen på att använda förnyelsebara bränslen och vi är nu uppe i 4 %. Det är bara 96 % kvar att ersätta, men det löser vi med förhöjda skatter inte på bättre tillgång till alternativ.
Etanol, syntetisk diesel, biodiesel, biogas, RME, alkohol - listan kan göras lång men ingen klarar att täcka upp alla 96 %en.
I detta sammanhang kan det vara roligt att veta att tåg skapar större miljöpåverkan än bussen i vissa sammanhang (gäller inte Sverige, Norge eller Finland). Allt hänger givetvis på hur elen produceras.


Så man väljer en annan väg...höga skatter på fordonsbränslen och biltullar och i förlängningen vägtullar. Vi har bara sett toppen på en ny statlig inkomstkälla kamoflerad till miljövän. I vårt eget område finns nu intresse i Göteborg för så kallade trängselavgifter och när storebror väl har bestämt sig så kommer Borås att följa efter och dessa åtgärder kommer att kräva mer och bättre fungerande kollektivtrafik i form av pendeltåg, spårvagnar & bussar.
Men redan nu finns vissa klagomål på bristerna i den kollektivtrafik som finns UTANFÖR tätorterna. Ungdomar som inte ens kan gå på bio, sport eller teater i Borås, ungdomar som inte kan ha idrottsträning eller andra aktiviteter utanför bostadsorten. Hur tar man sig till Östra Frölunda, Mårdaklev, Kalv eller Håcksvik efter skoltid??? Inte med kollektiva färdmedel i alla fall.


Tidningen Metro som ges ut i Göteborg innehåller då och då en reklamsida från Västtrafik som heter Pling och som ska informera Göteborgarna om senaste nytt om resor och trafik. Det är uppenbart så att man inte fullt ut tror att alla resenärer ständigt är uppkopplade mot www.vasttrafik.se och tittar på alla trafikförändringar. Jag tror att dom har rätt och att bara ett fåtal snurrar runt på Internet stup i halvtimman.
Häromdagen hade man ett reportage om trafikplanerare på västtrafik. Det är sådana där personer som skapar tidtabeller och nya busslinjer eller som lägger ner gamla busslinjer. För dom som gått igenom förarcertifieringen och som har ett hyggligt minne och därför kommer ihåg vad dom läste om tidtabellsprocessen minns att Västtrafik INTE gör några tidtabeller utan att entreprenören gör dessa, men att Västtrafik trycker och distribuerar dessa. Nu läser man ord för ord att trafikplanerarna på Västtrafik gör tidtabellerna. Uppgift står mot uppgift....inte så ovanligt! Det är en stor organisation.....







Buzznet :

Inga kommentarer: