18 februari 2008

Måndagen den 18 februari 2008




Det skall komma en ny lag som skall göra det tydligt vem som har ansvaret för säkerheten på vägarna. Det saknas tydligen en formell lagstiftning på området. De som berörs är alltså Vägverket och kommunerna. Men om vi i framtiden dessutom får privatfinansierade vägar (ett behov som skapas genom att skatter och avgifter från trafiken INTE går tillbaka till trafiken) så är ansvarsfrågan ännu viktigare.
Det lär gå att åka på pensionärslegitimation fram till 16/3 i Göteborg. Problemet för Västtrafik är att legitimationen inte visar vart personen är mantalsskriven och gratisresorna är endast avsedda för 65+ som är folkbokförda i Göteborg. Det personliga kort som alla berättigade skall ha efter 16/3 gäller i 1 år.
Fordonsforskningen som sponsras av regeringen verkar inte komma att innehålla några satsningar på kollektiv busstrafik. Men om jag minns rätt så var det lastbilsutvecklingen som utgjorde grunden till förändringar av linjetrafikbussar.


Jag har sett ett antal artiklar som alla går ut på att pensionärer skall forsätta att jobba. Pensionärspooler och liknande påhitt (Veteranpooler) som då skall utföra en massa udda uppdrag. Jag minns en period där de äldre skulle hjälpa till på dagis - men det sprack på fackligt motstånd. Vi får när det fackliga protesterna kickar in denna gången. Tydligen är det hushållsnära tjänster som är nyckeln. Jag har dock en fundering som går i annan riktning. Någon typ av bussvärdar på vissa typer av linjer eller turer vore ett välkommet tillskott både för oss och dom....


Och så en utvikning från ämnet: Bankväsendet gör åter igen sig till tolk för girigheten. Kunden får betala bankernas svackor i ekonomin. En minnesgod kommer väl ihåg "bankakuten" där herrar bankdirektörer skodde sig rejält på skattebetalarnas bekostnad.


Åter till ämnet! De flesta bilister som kör i Göteborgs innerstad har någon gång drabbats av ilskna ringsignalen från spårvagnarna. Det sker i snitt 320 kollitioner mellan bil och spårvagn per år. Jag tycker att dessa fakta bara stärker min uppfattning om att kollektivtrafik skall skiljas från annan trafik. Och då är det inte bara pendeltåg jag tänker på....snarare är det spårvagnar och framförallt bussar.


Jag läste en jätteintressant sak på ett ställe om åkkomfort. Det handlade om benutrymme. Det fanns uppgifter om benutrymme från 76 cm upp till 84 cm....När det gäller linjebussar så räknas avståndet mellan ryggstöden och jag kunde inte utläsa något mått för sittdynan separat eller benutrymme separat. Avståndet mellan ryggstöden varierar från 680 mm till 750 mm så något benutrymme på 76 till 84 cm är det sannerligen inte tal om. Om en sittdyna är cirka 430 mm så blir benutrymmet någonstans mellan 250 & 320 mm.
Bilbälten???, borde det inte heta bussbälten, ska enligt föreskrifterna finnas i alla bussar som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare, utom i bussar byggda för stadstrafik. De krav som bussarna ska uppfylla gäller bilbälten, fästpunkter för bilbälten, installation av bilbälten, säten och installation av säten. Inget hindrar dock att stadsbussar körs på landsvägar och motorvägar i farter de inte är avsedda för. Så sker dagligen. Bussar som tas i bruk den 13 februari 2004 eller senare ska uppfylla kraven i bussdirektivet 2001/85/EG. Bussdirektivet kommer att ge ökad säkerhet och tillgänglighet i bussar sägs det. De viktigaste förändringarna innehåller bestämmelser inom följande områden:
stabilitet
klämskydd i dörrar
nödutrymning
brandskydd
hållfasthet i karosseristommen
Enligt bussdirektivet ska bussar byggda för stadstrafik vara tillgängliga för rörelsehindrade. Enligt direktivet ska medlemsländerna själva bestämma om tillgänglighet i andra typer av bussar. Vägverket har valt att låta kravet gälla alla bussar som kör i linjetrafik. Detta ligger i linje med regeringens mål att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för de flesta passagerare med nedsatt förmåga att förflytta sig senast år 2010.


Så dyker det åter upp vägbulor i kollektivtrafikens väg - ett hinder för en god kollektivtrafik. Som alltid skadar denna skit på vägen både bussar och framför allt bussförare, men det var ingen nyhet. Det nya är att Arbetsmiljöverket börjat engagera sig. Man ämnar förbjuda busstrafik över vägbulor. Vad jag aldrig fattar är varför inte förarna själva vägrar att köra över dessa vägbulor.
Bussen är trots allt ett viktigt transportmedel i dagens samhälle. Den erbjuder ett attraktivt och trafiksäkert sätt att resa för alla samhällsmedborgare om vi bara slapp alla dessa vägbulor och egentligen borde bussbälten vara onödiga. Dessutom bidrar bussen till en långsiktigt hållbar utveckling av samhället. Men bussen är också en arbetsplats för bussförare och därför är förarplatsens utformning en viktig och angelägen fråga både ur arbetsmiljö- och säkerhetssynpunkt. Kraven på bussförare inom kollektivtrafiken har förändrats sägs det. Bussar har blivit mer avancerade med fler funktioner som ska hanteras och övervakas av föraren. Förutom att köra bussen en bestämd väg efter en bestämd turlista ska bussföraren också förhoppningsvis ge bra service till passagerarna, vilket innebär att kontrollera på- och avstigning, sälja biljetter, informera om olika busslinjer med mera. Bussföraren är kollektivtrafikens ansikte mot allmänheten och står för hög kvalité (fast när man ser kvaliteten på åtskilliga bussar bussföraren tvingas köra undrar man). För att allt detta ska vara möjligt krävs att förarplatsen är väl utformad och fungerar bra ur alla aspekter (är det någon som tror på detta mumbojambo?). En förarplats i buss ska vara funktionell, ge god komfort och säkerhet. Instrument och reglage måste vara ergonomiskt utformade och placerade för att underlätta för föraren. Förarplatser bör också vara mer enhetligt utformade för att underlätta för föraren och för att minska risken för felhandlingar i stressiga situationer. Det är vanligt att bussförare inom kollektivtrafiken byter buss flera gånger under en arbetsdag och då är det jävligt praktiskt om man slipper ändra vanor hela tiden.




Buzznet :

Inga kommentarer: