20 februari 2008

Onsdagen den 20 februari 2008

Det är inte klokt, snart är även februari ett minne blott. Tiden går verkligen fort. Jag tänker på tjejen som nog trodde att ALLA övergångsställen är fria zoner och som glatt pratande i sin mobil kliver rätt ut i trafiken mot röd gubbe och uppenbarligen finner det naturligt att bilar och bussar under alla omständigheter skall stanna när hon, utan att se sig för, kliver rätt ut i gatan. Undrar hur gammal hon funderar på att bli? Fast jag tror inte ens hon kunde tänka.


Då jag kom hem i natt hade jag ett mail från verkstadschefen och i det undrade han vänligt om jag skrivit in en felrapport också...Då blev jag lite förvånad, för han hade uppenbarligen inte riktigt koll på våra rutiner. Men det gör inget...han lovade i mailet att åtgärda felet och det var ju trots allt det väsentliga. Jag passade också på att fråga om BL betalar alla typer av böter man kan få då bussens belysning inte är okey, men ännu lyser ett svar med sin frånvaro. Möjligheterna att åtgärda ett fel eller byta buss finns ju inte.


Idag började min dag ungefär klockan 13:50 då jag till min förvåning såg att jag efter den kommande kvällstjänsten inte skulle ha förväntad fridag som imorgon utan att jag skulle köra tjänst 1 för att sedan dagen efter köra tjänst 2, medan mitt schema sa tjänst 8 (som jag dessutom har permission från). Först ringde jag den förare som rätteligen skulle köra dessa tjänster och han hade inte ångrat sig utan skulle allt köra dom och sedan tog jag mobilen och slog 033-208208 för att fråga om maskinerna i Borås helt fått spader, och det hade dom. Dessbättre rättades felet, i alla fall till viss del, under eftermiddagen, men helt rätt blev det nog inte i alla fall, för på min bild av fridagar etc finns fortfarande fel. Men man får väl ha tålamod med nyheterna tills systemet är intrimmat. Jag menar så här: Jämför med stora Västtrafik och ERG så har dom inte gått i mål ännu och då skall man inte förvänta sig att lilla BL som haft CrewWeb uppe i några få dagar skall löst alla intrimmningsproblem.
Jag stack upp på kontoret och hann redovisa ett ScandPoint-kort och ringa 033-208208 och berätta att jag kommit. Vi borde nog få ett privat och internt nummer till det ändamålet för det är hopplöst att komma fram på det vanliga numret.
Nåväl 15:20 avgår jag som 360 till Borås utan gods, det fanns inget att få. Utanför Systembolaget går en liten flicka i 6-7 års åldern med vin in bag, det skall börjas i tid. Vi glider iväg via Lockryd mot Borås Resecentrum. Framme i Lockryd inser man att skylten enkelriktat inte längre har samma betydelse som när man själv tog körkort och när vi kommer till Bryggaregatan får man klart för sig att Boråsarna inte har klart för sig vad skylten stoppförbud betyder.









Iväg till Resecentrum för stödtur till Lockryd. Där på trottoaren stod en nyare upplaga av Mary Poppins (inklusive paraply) och rökte (Den riktiga Mary Poppins rökte väl inte?). En ung gymnasist kunde inte tyda skyltar som säger att man inte får äta mat ombord på bussen, för den pyttelilla skylten visar ju en korv i bröd och inte en baguett och det vet ju alla att det är skillnad. Vi anländer helskinnade till Lockryd och kollega säger hej och tack för åkturen och jag tommar tillbaka till Borås. Vid Skötås gör jag ett hastigt stopp för att kolla igenom bussen så att allt är iordning till nästa tur - en 303:a till Tingarör. Det gled rätt lugnt iväg till Tingarör, ett par tunna nätstrumpor klev av i Aplared och jag funderade på hur mycket hon frös. Väl framme i Länghem klev det maximala superväteoxidresultatet av. Från Tingarör tillbaka till Borås blev det rätt så ensamt. Vi avslutade denna korta kvällen med en 302:a tillbaka till Svenljunga och det gick lugnt och fint hela vägen utan minsta kul händelse...


Väl framme vid garagen blev det sedvanliga rutiner med tankning och städning i ensamt majestät, för jag var helt solo. Jag såg i alla fall inga andra bussar så jag hade gott om plats att vända på när jag skulle bort till garage 5. Eftersom jag hade öppnat garageportarna redan när jag passerade mot dieselpumpen så var det bara att köra direkt in. Mycket behändigt och bilen stod vid sidan så det var bara att låsa och åka... Tack för idag...
Imorgon är det en annan dag....




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Finns det inte någon högt uppsatt viktigpetter på Västtrafik Sjuhärad som, på ett sociopatiskt sätt, precis som en "högt uppsatt" like med konstgjord titel inom ett kommunalt bussbolag i trakten, är glad för att ringa och skälla på folk som gör fel? Du har ju bildbevis samt registreringsnummer här. Han kan väl söka rätt på vederbörande direkt och ringa?

I övrigt stavas "iaktagelser" med två t. ;)