03 februari 2008

Söndagen den 3 februari 2008



Varför är vägen så skumpig idag då?

Kan just undra om vintern är över strax!


Enligt Bilprovningen kör det omkring många trafikfarliga bussar och botemedlet skulle vara tätare underhåll & service. Ibland får man liksom ett skrattanfall och samtidigt undrar man om Svensk Bilprovning och bussbranschen ens finns i samma verklighet. Fast för oss förare är Bilprovningens påpekande positivt. Det gynnar vår position.


Hanteringen av pant har tydligen bytt handläggare på en depå. Hur det blir med öppen redovisningen hördes inget om!? Det var det viktigaste som hände på ett styrelsemöte i Skövde i veckan.


Inga gratisbussar för äldre i Kungälv minsann....Göteborgs Kommuns beslut har verkligen delat upp Västra Götalandsregionen i ett A och ett B-lag. Skövde kommun lär ha gratis bussåkning för 75+. I en lokal morgontidning handlar ledaren om att pensionärerna skall betala för sig. Skälen som anför kan ju se helt Okey ut och är det givetvis sett ur ledarskribentens synvinkel. Jag ser ju konstuktionen som ett sätt att slippa köra med tomma fordon och att minska antalet dyra färdtjänstresor. Fast jag ser ju ett annan väg att lösa samma uppgift och betydligt smidigare. Diffrentiera biljettpriserna från kontantbiljett till värdekortsavdrag beroende på vid vilken tidpunkt på dygnet man åker. Föraren och bussen kostar lika mycket när den åker omkring tom eller halvtom som när den åker runt med alla lågprispassagerare på lågpassagerartid.
Förr i tiden fanns det pensionärsrabatter så frågan är inte ny - och förr i tiden fick en bussförare ett frikort som berättigade honom till fria resor i hela Sverige idag får han inte ens ett tjänstekort av Västtrafik, så nog har utvecklingen utvecklats - sedan kan man ju fråga sig om det är till det bättre eller sämre.
Förr i tiden fick bussförarens familjemedlemmar frikort i kollektivtrafiken, men det var förr i tiden. Idag är bussförare hatobjekt.


Nu blir det lite rörigt i mitt huvud. Om man står upp i bussen under färd får man böta 1500 kronor. Sedan 2006 gäller bältestvång i bussar som har bälte. Nu är bussar klassade för si och så många stående också och då står två olika begrepp i konflikt med varandra.
Inom kort kommer nya regler för bussbälten inom hela EU sägs det.
Förslaget delar upp bussarna i tre kategorier:
- Klass 1 med få sittande och många stående (stadsbussar).
- Klass 2 med möjlighet till stående passagerare i mittgången (förortsbussar och bussar i linjetrafik på landet)
- Klass 3 som är rena turistbussar.
Just nu nu gäller i Sverige bara regeln att bältet ska användas - om det finns. Först nästa år blir det lag på att alla nyregistrerade bussar för långfärdstrafik och regionaltrafik ska ha bälten för passagerarna. Folk struntar nog i bälteslagen mest för att de inte känner till den, men teoretiskt kan en polisman bötfälla passagerare som inte använder bälte. Men det måste vara bussbolagens uppgift att få folk att spänna fast sig.
Och med ytterligare 0.70 öre i bensinskatt även för glesbygden och inga alternativa bränslen tillgängliga så hoppas man på ytterligare avfolkning och därmed bättre miljö för de förmögna när de flyttar ut från de överbefolkade städerna till den avfolkade landsbygden och fixar sig Göran Person-herrgårdar och maximala pigavdrag. Då är Sveriges variant på etnisk rensning klar. Det ligger inom de nationella målen för perioden 2008 - 2012 och de rester av glesbygdsbefolkning som kan tänkas återså skall rensas bort mellan 2012 - 2020. Givetvis finns inga planer på att förse glesbygden med miljövänligt bränsle och inte heller på att se till att det finns prisvärda konverteringssatser tillgängliga för fordonsägare - det skulle nämligen försena tömningen av glesbygden.



I Sverige gäller från 1 januari 2004 krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten. Från 1 januari 1999 gäller att "den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet«. »Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder bilbälte.«
Nya bältesregler trädde i kraft den 1 januari 2007, beträffande information om bältesanvändning i buss. Lagstiftningen kräver att informationen ges på ett eller flera av följande sätt:
Av föraren.
Av ombordpersonal, ledsagare eller den som utsetts till ledare för en grupp.
Genom audiovisuella hjälpmedel i fordonet eller system för hållplatsinformation.
Genom en skylt eller bild (piktogram), med vit symbol mot blå bakgrund, placerad vid varje sittplats så att den är väl synlig.
BR rekommenderar att en kombination av visuell och audiell information ska ges till passagerare angående bältesanvändning i så stor utsträckning som det praktiskt är möjligt. Detta kan ske via tekniska lösningar (video/dvd), dekaler samt via muntlig information. Förare ska alltid använda bälte när bälte finns. Böterna för att inte använda bälte i buss är de samma som för att inte använda bälte i bil, det vill säga 1500 kronor.


10 a §
Alla som är äldre än tre år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten skall använda en plats som är försedd med bilbälte, om en sådan plats är tillgänglig, och använda bältet. Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får dock passagerare använda en annan plats än en plats som är försedd med bilbälte. Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte på det sätt som Vägverket föreskriver.


Vart man än letar finns ingen koppling mellan bussbälteslagen och tillståndet att bussen får ha si och så många stående. En rätt märklig ekvation som inte går ihop! Har lagstiftaren inte tänkt färdigt eller?


Jag skrev om veckobrevens tema här om dagen och fick väl det svar jag förtjänar. Det som då kom för mig är givetvis det som kommentaren INTE berörde, nämligen hur möjligheterna till annan anställning påverkas av denna negativa inställning till den egna förarkåren. För vår del kommer detta att bli aktuellt rätt så snart så frågan är verkligen aktuell. Kunde också notera att förare numera jämnställs med bussar - ett nytt intressant grepp att ytterligare sänka statusen på den egna förarkåren. Den varianten har jag inte sett någonstans innan. Innovativt.
Som framgår att kommentarer är det en hel del som ifrågasätter den högt ärade trafikchefens så kallade veckobrev och framför allt vilket syfte dom fyller.
Fast jag skall väl inte oroa mig - jag har ju av allt att döma passerat bäst föredatum så arbetsmarknaden är inte lika intresserad längre.


I stora uppslag är åter alkolås och andra tekniska lösningar nyckeln till att stoppa förare som har alkoholproblem och narkotikaproblem. Inte med ett ord finns tankar på en attitydförändring eller att man skall söka efter orsaken till att "Jeppe super". Övervakning är modeordet för dagen och en och annan buss- och spårvagnsförare uttalar sig i press samt radio om hur bra allt kommer att bli. Bullshit. Det bästa vore givetvis en 24-timmars övervakning med kamera och samma utrustning som finns på sjukhusens intensivvårdsavdelningar allt för förarens eget bästa. Alla förare är givetvis potentiella brottslingar i någon mening. Därmed inte sagt att man skall acceptera 1.54 promille alkohol - vad jag argumenterar för är sättet på vilket det skall förhindras.
Personligen tycker jag dessutom att alla passagerare skulle tvingas blåsa i någon apparat innan dom fick kliva ombord för vem vill åka runt med en massa alkolister i bussen eller spårvagnen.


Sedan måste man vara väldigt noga med att avidentifiera personer som man på ett eller annat sätt har haft som förebild i en situation så att ingen kan känna sig utpekad. Se inlägg ovan....


En blogg har fötts!....Så skriver Svensk Fastighetsförmedling och har totalt missuppfattat hela begreppet, men det är väl inget att bli förvånad över antar jag - nu kommer de stora pengarna in även i detta begreppet och då handlar det inte längre om en offentlig dagbok på Internet utan ytterligare en försäljningskanal.



Den som av någon anledning trott att det är politikerna som ska rädda klotet har missförstått vad det handlar om. Det är Du som ska fixa det. Och det kommer att stå Dig dyrt. Politikerna lägger visserligen rälsen: nya lagar, nya regler och nya eller högre skatter. Men det är Du som ska ändra beteende. Det är ur det perspektivet Du ska se klimatberedningens förslag om att höja bensinskatten med 70 öre litern. För en genomsnittsbilist blir det 150 kronor mer i månaden. Inte särskilt kännbart för den som har en hygglig inkomst. Men tillräckligt mycket för att märkas. Och för oss som inte har några alternativ ytterligare en pålaga. Att det också blir dyrare för många bilister att ta sig till jobbet när reseavdraget ändras är ett steg i samma riktning. Vi ska ut ur bilen - in i bussen. Klimatberedningen är en statlig arbetsgrupp med en representant från varje parti. I början av mars kommer deras slutliga förslag. Men Sverige är bara en liten bricka i världsspelet om klimatet. I förra veckan lade EU-kommissionen sitt klimatpaket. Det ska nu godkännas av medlemsländerna och EU-parlamentet. Förslagen där kostar i genomsnitt tre euro i veckan. Alltså 130 kronor till i månaden för klimatets skull. I slutet av nästa år samlas världens toppolitiker i Köpenhamn för att ta ett internationellt klimatbeslut som minskar utsläppen av växthusgaser. Det kommer också att kosta. Hur mycket kan ingen veta i dag. Varför attackerar de ständigt min plånbok. Det beror på att vi är människor och människor är inte felfria. Många skriver säkert under på att vi måste lägga om vår livsstil. Men att gå från ord till handling är inte alltid så lätt. Det kommer saker emellan, det kan vänta till nästa år, till nästa flytt. Ekonomiska styrmedel har visat sig vara den mest effektiva pådrivaren. Så prioritera om bland utgifterna. Att rädda klimatet kommer att kosta en slant.
De flesta håller med om att kollektivtrafiken även på landsbygden behöver utökas om fler ska lämna bilen hemma och börja åka kommunalt. Det går bra att sitta i Stockholm och bestämma hur bilkörning ska minska när det är stört omöjligt att få resor att gå ihop. Avstånden till och från jobben samt indragen kollektivtrafik gör det helt omöjligt att vara utan bil. Bor man i Norrbottens län behöver man bil för att överhuvudtaget ta sig fram. En person berättar att på hans ort går sista bussen från city ut till det område där jag bor 18.15. Han slutar 21.15 så hur ska han då ta mig hem om han inte hade bil? Hur ska man ta sig hem från olika kulturevenemang t.ex. en vardagkväll? Hur ska man ta sig till och från jobbet på helgerna och likaså till och från olika evenemang på helgerna då det INTE GÅR EN ENDA BUSS?
Som jag skrev innan är det lite märkligt att utredningen inte har med ett enda alternativ. Hur vore det med miljöbränslen även i glesbygd? Hur vore det med ombyggnadssatser till bensin- och dieselmotorer? Det var väl ända miljön som skulle räddas? När man ser på bilannonserna i dagspressen är det stadsjeepar som är den stora annonsvaran, där finns inga vettiga alternativ heller!






Buzznet :

Inga kommentarer: