12 februari 2008

Tisdagen den 12 februari 2008



Någon som vill gissa hur mycket av hållplatsen man ser på väg mot Lockryd från Svenljunga....Ingen!? Kolla bussbälten kan dom, men denna lilla detaljen har man inte tid med.


Vagn 227 är knappast idealbussen som uppfyller ens de mest primitiva krav på tjänstekvalitet i regiontrafiken. Men lika fullt rullar den som regionlåda. En dragig, stötig och tuggummistinn regionlåda. En kvinnlig kollega kör omkring i denna ohälsosamma miljö, men när det kommer till tankning samt rengöring av lådan in- och utvändigt är hon livrädd för att dra på sig en förkylning. Tänk så knepigt det kan hampa sig. Det var viss problem att köra in i vår tvätthall också för lådan stod så pass långt bak att det var problem att öppna garageportarna.






CrewWeb/Trapez är förvisso ett nytt fenomen hos oss, men om det skall röna framgång hoppas jag att man blir snabbare på att rätta fel så att man kan lita på systemet och då menar jag inte tekniska fel utan fel i tjänster, fridagar etc som man påpekar.


Att bygga spår för eldrivna bussar eller bilar är framtidens lösning för Uppsalas stadstrafik, om man vill värna miljön. Det menar en professor från Tekniska Universitetet i Delft, Holland. Spårbundna fordon i medelstora städer är på stark frammarsch i till exempel Tyskland och Frankrike sedan 10-15 år tillbaka. Historiskt rika städer i Frankrike har velat behålla sin tysta och rena stadsbild och då är spårvagnar eller liknande fordon ett mycket bra alternativ. Dessutom kan stadsbilden planeras runt fasta, väl planerade stopp där affärer och bostäder växer upp. Sådan förtätning i stadskärnorna är ofta nödvändig och blir mer och mer accepterad i Europeiska städer. Till staden tar man bilen, sedan hoppar man på den spårbundna kollektivtrafiken. Hur lång tid beräknar man att det tar innan Uppsala har en spårburen kollektivtrafik? Det var svårt att svara på då det är en politisk fråga. I Frankrike tog det fem år från diskussion till färdigt trafiknät. I Tyskland gillar man att prata mer, så det tog tio år. Hur mycket politiker gillar att diskutera i Sverige - tja det vet ingen. Är framtida klimatvänlig kollektivtrafik uteslutande dyra investeringar eller finns det andra sätt? Det är en mycket komplex fråga och ett intressant problem.


En hemlig metod ska avslöja sms-fusket, det vill säga fusket med falska sms-biljetter. Det framgår av de kontroller som skett på senare tid. Kontrollanterna har en hemlig metod för att se om en sms-biljetter är äkta eller falsk. Det har visat sig att fusket är vanligt förekommande. Man hittar fusk med sms-biljetter varje dag. Det finns tydligen program att ladda ner från Internet. Med hjälp av detta kan man ändra på displayen så att det ser ut som att man har en äkta biljett och ska åka. Jaha...och vad skall vi hitta på härnäst? Som jag bloggade om igår så handlar det inte bara om snålhet och utan om respekten för kollektivtrafiken.

Enligt planerna, som läckt ut till The Times, vill regeringen ålägga internetoperatörer att vidta åtgärder mot fildelning, som enligt filmbolag och musikproducenter kostar dem miljarder i uteblivna inkomster. [Påstådda uteblivna intäkter är det nog värt att påpeka]. Förslaget som ska presenteras i nästa vecka innehåller en trestegsraket. Först får den som misstänks för illegal nedladdning en varning via e-post. Andra gången det händer kan de tillfälligt stängas av från sin internetleverantör, och tredje gången sägs internetkontraktet upp. Det skall bli oerhört intressant och se hur intresserade man är av att bli av med alla sina internetkunder....




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Är det inte så att vi har marknadsekonomi? Enligt marknadsekonomin måste företag rätta sig efter produktens efterfrågan. Just nu finns det hög efterfrågan på produkten via gratis fildelning. Då får de väl rätta sig efter det?