30 januari 2008

Onsdagen den 30 januari 2008



En slö buss och en slö bilist...då blir färden inte så snabb!







Anställ en långtidsarbetslös så bjuder vi på arbetsgivaravgiften, men för hur lång tid hade man missat. Ansågs som en mindre intressant uppgift kan jag tänka. Det var egentligen Stationsvärdarna jag hade i åtanke, dom som försvann vid årsskiftet och som aldrig riktigt lyckades göra sig oumbärliga. dom överlevde inte dataskärmar och kommande realtidssystem och en massa andra tekniska lösningar som givetvis är lösningen på allt. Mänskliga kontakter är på tok för dyrt.
Dett leder vidare till ett annat märkligt faktum. Tidpunkten ligger som bekant endast vid Södra Torget, men en stor del av fjärrtrafiken utgår ifrån Resecentrum (där Radio Sju muntrade upp resenärerna i morse och en mediakåt Svenljungachaufför ville vara med i sändning och fick sin vilja igenom). Trots detta drog man in Tidpunkten på Resecentrum och lokalerna gapar tomma som ett bevis på ett feltänk. Illustrerar detta även Västtrafiks prioritering av resenärer i de olika trafikslagen? Finns anledning att undra.


Det verkar som om Fritidsladdning omfattar ytterligare ett år i den nya taxehandboken. Tidigare var det till och med 19 år, men i den nya boken står det från 6 - 20 år. Sedan måste jag säga att antalet specialprodukter verkar öka för varje ny utgåva av prislistan. För övrigt verkar det som om Marks Kommun också vill införa 65+-kort till kommuninnevånarna och att man åker gratis under lågtafik, med baktanken att plocka väck lite färdtjänstresor.


Sedan har jag noterat en annan skillnad. I en buss jag körde för ett tag sedan fanns en trevlig skylt väl synlig i bussen och bland annat sa den att föraren växlar högst 100 kronor vilket jag fann mycket sympatiskt. I denna bussen växlar föraren högst 500 kronor....??? Jag önskar mig den andra skylten i alla bussar.






Fick ett tvivelaktigt tips från en kollega idag. Kändes märkligt i mina öron, men så här var det: "Man kan visst sjukskriva sig på grund av trakasserier från arbetsledningen!" Jag säger att det låter sjukt. Men hur andra upplever det vet ju inte jag. Däremot anser jag att delade tjänster är trakasserier mot den egna personalen och att 10,0 - 13,5 timmar bundna till arbetsgivaren är abnormt. En arbetsdag skall vara 8 timmar plus kanske en 30 minuters rast mitt på ungefär och sedan är man fri för det dygnet. Den typ av arbetstidsuttag som vi nu har är bara bevis på ett kollapsat fack som inte klarat ut skillnaden mellan att slicka företaget där bak och stå upp för sina medlemmar.


Äntligen,,,,änligen skall det bli riktiga vinterdäck på bussar, det är inte en dag för tidigt. Hoppas nu bara att Vägverket gå i mål med detta och inte vänder i dörren. Och hallå herrarna på Vägverket BÅDE på drivaxel och styraxel tack....


Dagen fråga lyder så här: Hur många centimeter efter stoppförbudsskylten får man parkera om det ligger ett systembolag i närheten? Polisen har då aldrig visat något intresse för frågan. För mycket pappersexercise!




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Att ständigt och jämt läsa det Du skriver om arbetstiderna gör att jag blir mer och mer övertygad om att timanställning är att föredra om man vill arbeta som busschaufför.