10 februari 2008

Söndagen den 10 februari 2008



Apropå Trapez och mobilt bredband......

Mobilt bredband slår alla rekord - i alla avseenden. Över 430 000 3G-kort för mobilt bredband till bärbara datorer såldes under 2007. Hur stor den %-uella ökningen av ej levererad tjänst blev har dock inte blivit samma stora nyhet...Selektiv nyhetsrapportering.


Regeringens variant på arbetslinjen ger intressanta inblickar i hur man tänker utan att koppla in empati. För att i möjligaste mån skyla över bristerna i vårt pensionssystem är det önskvärt att man inte går i pension vid 65 års ålder eller vid 67 års ålder utan mera jobbar och försörjer sig själv tills man lägger näsan i vädret. I vårt kollektivavtal är vi förbjudna att arbeta efter 67 års ålder...då får man per automatik sparken. Utan att dra detaljer visar det på en helt annan människosyn. En annan detalj i denna i denna syn på sina medmänniskor (arbetsmyror) är hur man lägger sig i privata försäkringslösningar (lösningar som de egna väljarna har råd med). Plötsligt får man inte ha privata lösningar - något som var självklart när man befann sig i opposition.


Den mest spännande debatten just nu är ändå utvidgningen av Västra Götalandsregionen med Värmland. Tänk att få lägga upp vettiga stomlinjer i denna stora region och sedan binda till in vettiga matarlinjer. Spännande och gränsöverskridande. Fast jag är nog delvis part i målet eftersom jag har rötter i både Västergötland & Värmland. Tänk att på ett förnuftigt sätt få binda ihop tåg & buss till en smart helhet, så smart att bilen inte ens är ett alternativ. Nåja - man får väl drömma ibland!


Debatten om rätt pris på tjänster inom kollektivtrafiken fortsätter... Alla har åsikter och bra förklaringar.
Motormännens Riksförbund underkänner en stor del av det svenska vägnätet eller i vart fall 46,5 % av det nationella huvudvägnätet och det regionala vägnätet. Framför allt är det i landets norra delar som det brister. Man fattar ju varför antalet stadsjeepar stadigt ökar. Till och med Trollhättemopeden kommer nu som stadsjeep. Och dyra sportbilar körs numera på etanol enbart av det skälet att etanol ger högre oktantal. Att man åter tar fram modeller med Wankelmotorer är intressant. Fast det som är ännu trevligare är att billandet USA börjar producera batteridrivna bilar...finns det ännu hopp trots oljemaffian?


Finns det något som heter kundlojalitet när det gäller kollektivtrafik? Det är en fråga som sysselsätter branschfolk. Några intressanta synpunkter finns att redovisa:



  • Kollektivtrafiktjänster är inte pålitliga.

  • Västtrafik saknar lyhördhet (vilket påminner mig om en fråga om hur man hanterar klagomål).

  • Resenären upplever inte tjänsten som prisvärd.

  • Man saknar respekt för Västtrafik.

  • Man känner sig inte säker när man reser kollektivt.

  • Bristande förtroende för Västtrafik.

  • Det är för lätt och riskfritt att fuska.


Det finns en "önskelista" på åtgärder som skall 'förbättra' kollektivtrafiken och den ser ut så här på ett ungefär:



  • All tillgänglig ny teknik skall användas i sättet att informera och göra kollektivtrafiken mer tillgänglig.

  • Bättre samarbete kring samhällsplanering där kollektivtrafik skall ingå som en naturlig del.

  • Bättre ekonomisk styrning av investeringar i kollektivtrafikåtgärder. Får man bättre miljö, ökad tillgänglighet och bättre trafiksäkerhet.

  • Kunden skall vara i centrum och tycka att resan är enkel, bekväm och prisvärd.

  • Ökad samverkan för mer tillgänglig kollektivtrafik som är konkurrenskraftig?

  • Öka kunskapen om hur man påverkar attityder och beteenden.

  • Ökad forskning om samhällsbetalda resor och attraktivare kollektivtrafik.


Idag är utnyttjandegraden av kollektivtrafiken låg vilket gör den dyr per vagnkilometer, trots att den bidrar till en förbättrad miljö. Eftersom priset per vagnkilometer är högt leder det till uteblivna nyinvesteringar och lägre underhåll och försämrad service. På kostnadssidan ser man tydliga spår av minskad service för att motverka de dyra vagnkilometrarna. Dessvärre leder det försämrade underhållet till minskad kvalitet och ett stigande missnöje hos resenärerna. Höjda biljettpriser sänker utnyttjandet ytterligare och varje vagnkilometer blir ännu dyrare. Då kommer den STORA frågan? Hur mycket är resenärerna villiga att betala? Den som ändå satt inne med rätt svar på den frågan och samtidigt fick plus och minus att gå ihop. Det stora problemet är att kollektivtrafiken betraktas som en kollektiv tjänst där varje resenär sätter sin egen värdering på tjänsten. Den stora nackdelen för kollektiva tjänster är att tjänsten existerar även om kunden inte betalar för den. Så i någon mening kan man kanske påstå att en "tjuvåkare" har bristande kundlojalitet! En intressant tanke.
Som dagen kollektivtrafik är uppbyggd finns det inga alternativa leverantörer och därför inget omedelbart behov av kvalitet. Ett intressant sätt att få kunden positivt inställd är att lyssna på kunder som klagar. Att sedan omsätta klagomålen i praktisk handling är en nyckelfråga.
Så hamnar man i den där otrevliga slutsatsen att kollektivtrafikens status har fallit som en sten och med den också förarnas status (jämför med veckobreven). Det skapar en ond spiral nedåt. Generellt saknar resenären respekt för fenomenet kollektivtrafik och ser inte ens människan som kör bussen. Det kunde lika gärna vara en robot. Att sedan fenomen som www.planka.nu finns visar hur låg status denna kollektiva tjänst har och hur självklart man tar den.
Det finns så otroligt många vackra ord i skrifter från Västtrafik och från olika utredningar, men i praktiken fortsätter spiralen nedåt.
En läckande godsvagn på en bangård slog ut en massa pendeltågstrafik, några lastbilar på tvären i en illa skött backe försenade busstrafiken, en buss glider av vägen i halt väglag eftersom väghållaren inte uppfyllt sin del av jobbet, pga av bilköer kunde inte bussen passa tidtabellen....Listan kan göras lång och allt summeras upp till opolitlighet och låg status...(hade kollektivtrafik haft hög status hade den varit så högt prioriterad att refererade händelser knappt hade märkts).


Återkommer med fler utredningar längre fram...



När kommer nästa pendeltåg???





Buzznet :

Inga kommentarer: