22 februari 2008

Fredagen den 22 februari 2008

Igår utkom en ny DVD med Midsommer Murders och jag blev faktiskt glad för det, men sedan blev jag lite besviken eftersom kvaliteten var sämre på detta avsnitt.


Nu skall jag ta mig en funderare på matematik. Enligt tidigare ordning hade vi 20 minuter före avgång per tjänst vilket sammantaget gör 2 timmar och 20 minuter. Efter avslutad tjänst hade vi 40 minuter för att tanka, städa och hålla ordning och fixa småfel vilket innebar 4 timmar och 40 minuter. Alltså sammanlagt 7 timmar på alla tjänsterna. Efter jättetuffa förhandlingar har vi nu fått 3 timmars klumptid under någon diffus löneart, som i alla fall jag aldrig fått ögonen på i mitt lönebesked. Inom ramen för dessa nedbantade 3 timmarna skall nu även ingå spegelbyte vid behov samt att trasiga lampor skall bytas vid passets slut. Det hela påminner om en gammal svensk barnvisa om en femöring vet mamma. Men vad spelar det för roll att påpeka dessa avvikelser, alla är ju nöjda sägs det och alla ser till att plocka ut maximal ledighet i stället.







Idag har jag varit och "kört" en av mina gamla linjer i Göteborgsområdet och jag är oerhört tacksam att jag inte är kvar där. Redan med personbil, som har hygglig markfrigång, blir man sjösjuk på grund av alla vägbulor. Jag räknade dom aldrig, men det rör sig om fler än 30 stycken bara på denna linjen. Att ligga och köra fram och tillbaka över dessa med buss och inte minst ledbuss är absolut inget nöje. Sedan är man oerhört förtjust i så kallade hästskohållplatser, något som man inte ville ha i Borås, men faktum är att dom skapar större säkerhet för bussresenärerna.
Sedan kan man alltid prata om nostalgi och annat, men det som detta de facto handlar om är att förarmiljön radikalt försämrats från det jag slutade trafikera denna linjen och fram till idag. Man har med andra ord belastat trafikmiljön med inslag som är direkt fientliga mot kollektivtrafiken. Det tyder på en tudelad inställning till kollektivtrafik - men en sak är tvärsäker. Som bussresenär är det absolut inte någon behaglig färd att skumpa över gupp efter gupp i en låggolvs dragspelsbuss. För förare är det ingen önsketilldelning att köra på en linje med alla dessa gupp och för mig med ett perspektiv på cirka 25 år på just dessa linjer ser direkt att man kraftigt försämrat för föraren.









Buzznet :

Inga kommentarer: