25 februari 2008

Måndagen den 25 februari 2008


Det trillade ett och annat träd även i skogen och inte bara över vägarna....


Om varje låneförare får en korrekt körspec så kommer han/hon förhoppningsvis att köra rätt väg och göra rätt saker. Nåväl i vårt fall har man genom lite oklara manövrer tagit bort lite över 6 timmar arbetstid, och genom ett mötesbeslut sedan lagt till tid på en av tjänsterna. Så man har på ett elegant sätt kringgått lag/avtal. Vi får väl se om vårt nya listombud kan se till att vi kommer 'on track' igen. Det är självklart att dessa krumbukter påverkar innehållet i lönekuvertet, men knappast till min fördel. Jag tänker inte gå vidare med detta. Som fd listombud blev jag överkörd av den fackliga ordföranden i Borås eftersom jag inte var tillräckligt "flexibel". Dessutom har jag haft några samtal med lokala fackliga representanter och då står det klart att man hellre tullar på lagar och kollektivavtal och kör gärna 24 timmar i sträck bara man får lediga dagar istället. Man skulle kunna sammanfatta detta som att dessa parter knappast skapar förtroenden hos mig i dessa frågor och att det knappast är sina kollegors bästa de har för ögonen utan snarare sitt eget. Men det är min högst personliga åsikt. Man blir med luttrad med tiden och illusionerna försvinner.
Det skall bli intressant att se på vilka fler sätt man skall plocka ut mer tid ur varje förare utan att det syns att man begår lagbrott eller avtalsbrott. Nåväl det får framtiden utvisa.


Nu skall det bli slut med LGF på vissa vägar och det kan man faktiskt tycka är bra för dom är farliga i vissa situationer. Dom som kör dessa LGF är givetvis mindre glada, men alltför stora hastighetsskillnader är inte bra.


Detta med att få ett körkort tycks vara en prestige-grej och många tycks inte riktigt förstått allvaret. "Man sätter inte en ära i att bli en bra bilförare" säger en trafiklärare i en dagstidning och %en som kuggas är också hög. Det är också gruppen unga färska bilförare utan erfarenhet och rutin som hastigt avlider eller skadas för livet. Det har blivit poppis med 3 veckor i Dalarna för en dyr peng och sedan komma hem med ett färskt körkort och absolut 0% rutin och erfarenhet. Man prioriterar genvägarna och det kostar andra liv och lem. Hela systemet bör nog tänka om...!


Vilket leder till en annan intressant och säkert lite känslig fråga. Möjligheterna till att snabbt kunna kommunicera utan risk för missförstånd med arbetskamrater. På ett tidigare jobb arbetade vi med maskiner som, om man gjorde fel, kunde kosta en liv och lem. Att då ha en arbetskollega som krävde tolk för minsta lilla grej fungerade inte. Han riskerade både sitt om andras väl och ve. Man skickade honom på språkkurs - det var lättare att skicka EN person än att skola om övriga cirka 35 personer till hans språk. Efter en tid kom han tillbaka och kunde så pass att kan klarade att jobba ihop med oss andra och förstå vad som krävdes av honom i en given situation.
Jag menar alltså att en sak som binder ihop människor är just språket och då är det viktigt att den som vill bli en del av Sverige också kan språket och dess nyanser. Då får givetvis inte SFI vara någon slapp lekstuga, för verkligheten utanför kan verkligen vara tuff. Jag har inget emot en duktig egyptisk läkare bara han förstår mig när jag på lite taskig dialekt förklarar vad som jag upplever som fel. Det finns gott om situationer där man bara inte får missuppfatta varandra för då kommer det att hända något icke önskvärt - fy fan om flygledaren och piloten inte kan kommunicera. Det måste alltså av rent humanitära orsaker ställas krav på en viss nivå på språkkunskaper. Att sätta tidsgränser för hur snabbt man skall nå upp till en viss nivå är fel väg däremot - sätt hellre in större resurser där det går trögt och minska resurserna där det går snabbt.
Som bussförare är det en klar fördel att vara multispråklig i dagens läge - jag har missat att räkna hur många olika språk som talas i en buss på ett arbetspass. det skulle faktiskt vara kul att få reda på det. Det är en rätt märklig känsla att känna sig utanför samtalet i sitt eget land, men det är något man måste vänja sig vid antar jag.
NEJ jag skulle inte ens överväga att gå med i SD så sluta gnälla....




Buzznet :

Inga kommentarer: