07 februari 2008

Torsdagen den 7 februari 2008



När jag läser i olika dagstidningar om att biljettkontrollen i Göteborgsområdet kostar bra mycket mer än den drar in så började jag fundera över en sak. Förr i tiden fanns det konduktörer på varje vagn i ett spårvagnskoppling. Något som skulle återinföras kanske? Har vi drivit mekaniseringen för långt? Jag kan omedelbart se tre fördelar med en sådan ordning:



  1. Alla måste betala!

  2. Skadorna i vagnarna skulle kraftigt minskas

  3. Det skulle bli en större trygghet för både personal och resenärer


Eftersom den nya chefen för biljettkontrollen i Göteborg dessutom vill att gymnasieelever skall betala för att få åka till och från skolan krävs bättre kontroll. Jag påstår inte att återinförandet av konduktörer skulle bli en lysande affär för spårvägen, men dom ekonomiska pluseffekterna borde täcka den förhöjda lönekostnaden. Dessutom torde kollektivtrafiken bli attraktiv för den grupp som inte vågar åka idag på grund av rädsla för exempelvis överfall. Dessutom ökar tryggheten för ensamma damer (åtminstone under själva resan - vägen till och från vagnen löser man inte på detta viset tyvärr).


Läste för en tid sedan en artikel i Strålkastaren om bussförarnas arbetsplats. Vår arbetsmiljö styrs av ISO-normer och inte av bussförare. Dessutom styrs utformingen av förarplatsen av lastbilsutvecklingen ( i långt bort i stan eller?). Sedan kommer då frågan hur mycket förarrepresentanterna kan påverka och inte minst hur stor chans representanten får att hämta in förarnas synpunkter OCH om representanter de facto representerar förarna eller bara sig själv. Hos oss har det varit en massa soloframträdanden på senare tid. För övrigt att de stora sakerna låsta från början och det är bara småsaker som går att påverka.
Västtrafik upphandlar efter en mall där trebent pall är standard för föraren...och kastar sedan i så mycket maskiner man kan för att sabotera de försök till ergonomi som tillverkaren gjort.


Den bussförare som var inblandad i den stora bussolyckan i Nittakorset på riksväg 40 för ett år sedan frias från anklagelser om vårdslöshet i trafik och detta trots att en varningslampa larmade om att ABS-bromsarna var ur funktion. Och det är bra för våra ABS-lampor blinkar också då och då då känns det bra att veta att man inte blir fälld för vårdslöshet i trafik för att den funktionen inte är okey. Åklagaren ansåg att busschauffören hade varit medveten om att bussens ABS-system, de låsningsfria bromsarna, inte hade fungerat vid olyckstillfället och åtalade honom för vårdslöshet i trafik. Busschauffören erkände under rättegången i Borås tingsrätt att en varningslampa signalerade att det var något fel med ABS-bromsarna, men han menade att den lampan lyste titt som tätt utan att det var något fel på systemet. Att det verkligen var fel på bromsarna upptäckte han därför inte förrän han bromsade i samband med olyckan.
Sedan finns det bussar där motorn plötsligt slutar att dra och som man måste starta om under tiden vagnen rullar. Jag har tidigare bloggat om en mängd olika varningslampor som blinkar och lyser i tid och otid och det är bara att skita i sa han som fick en potta.


Snart blir det fritt fram för stadsbussarna i Örebros gatukorsningarna. Bussarna ska styra trafikljuset för att få snabbare framkomlighet. Det nya bussprioriteringssystemet ska nu testas på en linje i stan. Planen är att snabbare bussturer ska öka antalet resenärer och minska bilåkandet. Första test med det nya styrsystemet görs på västra delen av linje 7 från Björkhaga till korsningen Rudbecksgatan-Svartå Bangata. Testet görs för att skaffa erfarenheter. Det pågår också en utredning av vilket tekniskt system som ska användas för bussarna. Det nya bussprioriteringssystemet införs i två etapper. Investeringskostnaden är beräknad till max två miljoner kronor. På bussen finns ett radiomodem som sänder ut en signal. När bussen närmar sig en gatukorsning med trafikljus så tar en mottagare kopplad till styrenhet för trafikljuset emot signalen och identifierar den. Signalen talar om att trafikljuset omgående ska växla över till grönt. Utryckningsfordon har redan liknande system för vissa korsningar. Bussprioriteten utformas så att den blir underordnad utryckningsfordonen.
I Örebro finns 70 korsningar med trafiksignaler. 40 är i centrala stan och kopplade i en enda samordningskedja. Det är en unik lösning för en svensk stad.


Polisen jagar bussrånare eftersom en stackars busschaufför rånades under vapenhot under natten till onsdagen. En ensam rånare kom över en summa pengar och försvann sedan springande på en gångväg på Vindfället i norra Uddevalla. Det blir bara sämre och oftare.






I tisdags morse satte sig hon sig på bussen i Borlänge för att åka till jobbet i Falun. Bara ett par hållplatser efter att hon satte sig på bussen klev två poliser ombord. En kvinnlig polis kom gående bak mot mig och frågade om jag hade bälte på mig. Det kändes väldigt snopet för jag visste inte ens att det var lag på det, säger hon. Informationschefen på Dalatrafik, vet inte om någon bötfällts för detta tidigare, men han är positiv till polisens insats. Det är tråkigt att det drabbar en enskild ekonomiskt men en sådan här händelse höjer medvetandet bland resenärerna. Enligt informationschefen visas information om att bältet ska användas på den skärm i bussens innertak som visar nästa hållplats. Men allra bäst reagerar resenärerna på busschaufförens röst. Säger föraren något i högtalare börjar det knäppa överallt i bussen. För Anna Jansson Vaerum var det bara att erkänna på plats och ta emot en ordningsbot på 1 500 kronor, men några fler böter ska det inte bli. - Jag kommer har bälte varenda gång jag åker buss och jag hoppas att andra har det också. Vad denna historien och andra saknar är hur många ståplatser bussen var klassad för.


Den norska arbetslösheten är endast två procent vilket gör det svårt att få tag på personal. Svenskar har därför blivit en möjlighet. Att de dessutom har gott rykte för att både ge god service och vara villiga att arbeta gör dem ännu attraktivare. Det lär arbeta redan cirka 20 000 svenskar i Norge. Villkoren de erbjuder chaufförerna anses vara attraktiva. Kraven är körkort för lastbil. Lönen är enligt informationen cirka 190 svenska kronor i timmen. Till detta kommer sedan ytterligare 10,2 procent i semesterersättning. De som arbetar övertid får 50 procents påslag de första två timmarna och sedan 100 procent.


För en tid sedan fick jag ett papper i min brevlåda med information om Public Service. 90% betalar TV-avgift och resten är antagligen politiker som anser sig kunna sätta sig över sådana futtiliteter. Public Service bygger på föreställningen att alla i Sverige har rätt att ta del av radio och TV oavsett ålder, utbildning eller vart man bor (fast digitalTVövergången ställde "vart man än bor" i skamvrån). Dessvärre gör man sedan gällande att ingen påverkar vad som ska sägas eller ej, men den meningen betvivlar jag eftersom SVT inte är fritt från politikernas påhitt. Om framtidens TV är superskarp eller ej är knappast intressant om innehållet är skräp. Att sedan i TV sammanhang tala om det FRI ORDET kan nog bara komma från en journalist. Tittarnas möjligheter att komma till tals är promillestora och filtren gigantiska. Dessutom står inte heller Public Service fri från reklamintäkter.


USA får använda skendränkning i förhör med terrormisstänkta (och ALLA är terrormisstänkta). Det beror på omständigheterna. Är tron om att en ny attack är nära förestående är det en omständighet då man definitivt kör skendränkning. USAs presidenten kommer att lyssna på de bedömningar som experter inom underrättelsetjänsterna och riksåklagaren gjort när det gäller de juridiska konsekvenserna av olika tekniker av tortyr. Det kan väl aldrig bli några juridiska konsekvenser eftersom tortyren aldrig sker i det egna landet. Skulle världens största skendemokrati ägna sig åt sådant hemma. Knappast.




Buzznet :

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Ordningsbot på 1 500 kr för att inte använda bälte i bussen? Jo, det känns ju enormt nödcvändigt och väsentligt. Kul att det prioriteras på rätt saker här i landet så att de kriminella kan fortsätta gå lösa. *fnys*

Hur gjorde man förr? Då fanns det varken bälten i bussar eller ABS-bromsar. Vart är Sverige på väg?

Vad gäller signalprioritering så har vi ju en väl fungerande sådan i Borås. Åtminstone om man får tro representanter från Gatukontoret och Gatunämnden. Det vill säga: Det fungerar inte alls. Och det hjälper inte att vi ställer in rätt linjenummer som det stod i veckobrevet.

Anonym sa...

Det verkar som Bancoponken fått en kamera att leka med.