02 februari 2008

Lördagen den 2 februari 2008



Frånvarande har att följa närvarandes beslut.
Anser Du att Du är morgonpigg eller kvällstrött? Du är redan förprogrammerad så det är inget Du kan ändra på enligt en forskarrapport. Hum...

Veckobrevet för vecka 5 innehöll inget som direkt rörde oss utanför Borås. TryckfelsNisse hade varit framme och skojat lite med datumen på något ställe och SMS-biljetter är ännu inte en del av vår verksamhet. Sedan är det en fråga om vilket syftet är att berätta att en förare råkar ta för mycket betalt eller att en buss fått bränslebist och så vidare. Det stod t ex inget om att en buss fick bärgas på grund av att kompressorremmen gått sönder.....så temat är tydligen "förarfel" i någon mening men oklart i vilket syfte.


Som en liten minnesnotering till angreppet på redovisningsmaskinen på SöT vill jag påpeka att man skall vara tacksam att den/de inte gav sig på förarna utan bara själva inlämningen.


Gratis kollektivåkning för ålderspensionärer bör väl vara någon typ av diskriminering eftersom andra pensionärsgrupper med lika taskig ekonomi utesluts. Att Marks Kommun och Borås Kommun nu funderar i samma banor hjälper knappast i Svenljunga eller Tranemo till exempel, så några enhetliga taxor i Västra Götalandsregionen lär det aldrig bli.


De flesta miljöbilar finns i storstäderna och det är väl på samma ställe de flesta stora plånböcker finns också.. Samma undersökning skulle lätt komma fram till att flest stadsjeepar finns i städerna. Beroende på att där är gatorna som sämst :-)


Sedan har det ju varit lite stökigt i trafiken på sina håll i slutet på denna veckan och av de sammanställningar som funnits verkar det vara lite missbedömning av möjlig hastighet som varit orsaken. Den glada motionär (en som skriver motioner) som vill ha rondellkonst kanske har missuppfattat begreppet trafiksäkerhet. För jag tycker nog att det är bättre att ha koll på trafiken än att titta på god konst i just den miljön. Att det finns bra offentlig konst på en ort är en sak och vart man placerar den en helt annan.
Som förare får man inte svära åt passagerare som bär sig illa åt - det är dålig stil....i alla situationer. En intressant upplysning i samband med vinterdäck på tunga fordon är att man också vill få rätt att släppa fram nyttofordon vid snöoväder. Jag hoppas att bussar i kollektivtrafik räknas till nyttofordon. Debatten om ERG fortsätter i pressen och man konstaterar att ett från början föråldrat system är kraftigt försenat samt att andra betalsystem också är försenade. Poängen i kritiken är i alla fall att THM kastar bort en massa skattepengar. Hade man gjort på samma sätt om det hade varit den egna privata plånboken som stått för utgifterna och det troliga svaret är NEJ!


En mycket intressant uppgift som berör oss inom kollektivtrafiken är synen på vad som sker om man blir smittad av en eller flera passagerare med en farlig sjukdom. Det blir inte klassat som arbetsskada och i det verkliga fallet hade facket inte visat nått större intresse. Så om Du av vilken orsak som helst blir smittad i Ditt arbete är det tydligen inte en arbetsskada. Det kan vara värt att tänka på.


En annan sak som är värd att tänka på är hur Ditt ansökningsbrev ser ut när Du söker jobb. Stavfel och grammatiska fel hamnar i papperskorgen och därför skall följande tips delges: 1) Använd rättstavningsprogram. 2) Be en kompis eller två läsa igenom brevet 3) Skriv ut brevet och läs det upp och ner för då är det lättare att spåra språkliga fel. 4) Använd en synonymordbok för att variera språket [finns inbyggt i vissa ordbehandlare] 5) Anpassa den språkliga stilen till dit Du söker. Förmågan att uttrycka sig i skrift på korrekt svenska värderas högt. Ett slarvigt skriven ansökan anses oseriös och att den sökande inte lagt ner tid och omsorg på att formulera sin ansökan på ett korrekt sätt.


Stormen under natten
Stormen har inte inneburit några större problem för polisen i Västra Götaland under natten. Undantaget är trafikproblem på riksväg 40 från Ulricehamn mot Borås vid Tolkabro. Mycket snö på vägen innebar att ett antal lastbilar fastnade i snön och blockerade framfarten för ca 40 ytterligare lastbilar. Polis och bärgare tillkallades och man kunde få vägen ren för trafik vid ca kl 04.00. Inga personskador.


Ny brandvägg gör att brevdator blir betydligt piggare.





Vissa bussäten har en verkligt lustig position. Undrar hur man skall vara skapt för att sitta här?









Buzznet :

3 kommentarer:

Anonym sa...

..temat är tydligen "förarfel"
Temat har alltid varit "förarfel". Det har det varit varje vecka i fyra års tid och författaren har där hittat ett outtömligt hatobjekt då det alltid kommer att finnas varianter på detta tema.
Att han inte själv, i sin position, förmår förebygga eller förhindra förarfel innebär naturligtvis att dessa trakasserier kan fortsätta i evig tid.
Frågan blir givetvis varför? Det kan ju inte bli några bra meriter för en ledare som uppenbarligen aldrig kommer till rätta med ens ett enda av alla dessa fel. Att bara klaga och hota hjälper ju inte!

Nytt i veckobrevet är däremot att bussarna numera sjukanmäls, sjukskrivs och rehabiliteras.
Detta ger oss ett nytt perspektiv och vi kan då, på samma villkor, räkna med att få sjukanmäla oss själva hur ofta som helst och ändå behålla anställningen intill dödagar/avskrivning/skrotning??

Anonym sa...

Det är kanske dags för skrotning av författaren till veckobrevet, vad vet jag...........
Trycka ner personalen och ge dom skit är det enda han duger till, att han sedan skickar det där jävla veckobrevet till media och andra utanför BL gör ju inte saken bättre.

Janne Svendsen sa...

Jag håller fullständigt med en gammal bussförare.
Vad är det för dagisfasoner att hålla på och skicka veckobrevet till media.
Men vår lille TCH som han kallar sig är ju mediekåt.
Det är ju ett bra sätt för honom att få tidningarna att komma och intervjuva honom.
Bussarna sjukanmäls, vad är det för djävla trams!!