08 februari 2008

Fredagen den 8 februari 2008




I september 2007 förlorade BL anbudsstriden om färdtjänsten i Borås. Eftersom man inte var nöjd med stadens beslut överklagade man utformningen av anbudsunderlaget. Som ett resultat av överklagan förlängdes Borås Lokaltrafiks avtal med Borås stad provisoriskt fram till den 15 maj i år. Striden har handlat om de 22 specialfordon som skulle handlas upp. BL frågade sig om Borås stad hade rätt att bunta ihop dem tillsammans med andra fordonsslag i ett paket som blev billigast. Eller om man borde handla upp varje fordonsslag för sig. Länsrätten anser att det fanns "vissa brister" i underlaget, men att dessa inte hade någon avgörande betydelse för att strida mot lagen om offentlig upphandling. Med andra ord är saken äntligen avgjord. Nu kommer säkert snacket gå om vad som var rätt och vad som var fel - men denna striden är avgjord i domstol om ingen överklagar ett steg till..
Vad visar detta? Ett av de påtagliga fenomenen är den totala anställnings-otryggheten. Du har jobb så länge upphandlingen löper - sedan SLUT! ARBETSLÖS! I detta fallet 42 stycken....Hur många av dessa som passerat bäst före vet jag inte. Den som fått det nya perioden har vunnit detta genom att sänka lönenivåerna, så man vann anbudet på sina förares bekostnad. Det är det anbudsförfarandet går ut på.







Buss är ett miljövänligt färdmedel, men när vissa bussar står länge på tomgång fast det inte ens är kallt ute känns det inte så där miljövänligt. Nu har jag inte kollat hur mycket en start spyr ut - men det allmänna intrycket i miljövänlighet faller ändå lite med all tomgångskörning. Det ät i alla fall mitt intryck!


Jag frågade Dalatrafiken lite kring historien med damen som fick en ordningsbot på 1500 kronor för att inte ha använt bussbältet. Jag undrade bland annat hur många stående bussen var klassad för, men det visste dom faktiskt inte. Däremot var damen som bötfälldes den enda resenären på hela bussen....så det var knappast platsbrist. Man kan då fråga sig vad som hänt om hon valt att stå istället för sitta - hade hon då kunnat bötfällas om bussen var klassad för X antal stående? Frågan kan tyckas akademiskt och det är självklart att folk skall sitta fastspända i en buss (dom måste ju bibringas intrycket att det är rätt osäkert att åka buss). Det borde för övrigt även tågresenärer vara eftersom tåg rör sig ännu snabbare, men det kommer väl. Men det är just den där tvetydigheten som är så irriterande. Anta att bussen är fullsatt samt har 10 stående och att två sittande inte har tagit på sig bältet. Dom två får ordningsbot medan de 10 stående går fria?! Det skapar inget gott gensvar på en sådan lag. Det skall givetvis vara förbjudet att färdas med stående.
Den andra underfrågan blir vem som får böta när ett eller flera bälten inte fungerar? Alla som kör buss vet ju hur kreativa vissa passagerare är!
För övrigt ett trevligt svar från Dalatrafiken.


Det går tydligen bra för Bus4You och nu annonserar man efter kontorspersonal till huvudkontoret i Borås.


Fordon förses i allt större utsträckning med förebyggande (ofta kallade aktiva) säkerhetssystem för att minska olycksrisken i trafiken och därmed minska antalet trafikolyckor med dödlig utgång på våra vägar. Några exempel är stabilitetsstyrning och stödsystem för att hålla fordonet i sin fil och för att undvika kollisioner med framförvarande fordon. I dag är det dock svårt att påvisa effekten av olika typer av aktiva säkerhetssystem och hur systemen bidrar till ökad säkerhet i trafiken. En av orsakerna är nog att dessa hjälpsystem inte underhålls av köparen och i och med det är dom i praktiken totalt värdelösa.
Kollektivtrafiken har en viktig roll för ett samhälles utveckling. En utvecklad kollektivtrafik gör det möjligt för fler att pendla till arbete och studier, vilket gynnar den ekonomiska utvecklingen. Att ersätta biltrafik med kollektivtrafik medför höjd trafiksäkerhet och minskad miljöbelastning. Dessutom leder det till ökad folkhälsa, eftersom den som reser kollektivt rör sig mer än den som kör bil (bussföraren undantagen?). Kollektivtrafiken är dessutom ett kostnadseffektivt alternativ till bilen som gör det möjligt att resa även för dem som inte har tillgång till bil.


Missnöje och klagomål inom kollektivtrafiken uppkommer sannerligen inte av sig själva, det finns alltid en händelse före. De kallas kritiska händelser i relationen mellan resenär och lokaltrafikföretag. Dessa händelser är ett uttryck för bristande kvalitet med kundmissnöje som resultat. Vissa, men sannolikt få, missnöjda kunder klagar. Genom att studera orsaken till händelsen får man reda på vilka förbättringar och vilken kvalitetsutveckling som bör göras. Det lär finnas tre huvudorsaker till kritiska händelser: 1.) Bemötande/agerande från busschaufförernas sida. 2.) Punktligheten, som hänger samman med tidtabellen och trafikplaneringen. 3.) Informationen till resenärerna om restider, destinationer och biljettsystemet. Problemet är inte brist på information utan brister i hur den inkomna informationen, i form av kundklagomål, tas till vara och används. Här finns stor möjlighet till förbättring. Att utveckla former för att ta hand om och använda denna information på ett systematiskt sätt bör prioriteras. Ett spännande område att titta på. Om någon kopplar detta till veckobreven så är det helt på egen risk :-)


Det finns glada laxar som håller på att ta fram en applikation, avsedd för mobiltelefoner, där man på ett enkelt sätt kan få reda på avgångarna för i detta fallet Dalarnas kollektivtrafik. Med stigande bensinpriset och bilåkningens negativa miljöpåverkan som grund håller man på att undersöka om det går att få människor att välja bussen framför personbilen via utökad tillgänglighet av relevant information. Så om man genom mobiltelefonen kan underlätta planeringen av sina dagliga resor kan det då påverka valet av fortskaffningsmedel? Svaret får vi så småningom. Men det är i grunden lite av samma idé som detta med ring en buss och få besked i Din mobil när den dyker upp när Du bor i glesbygd. I detta fallet var det tänkt att mobiltelefonen skulle kunna visa avgångar, hantera linjekartor och synkronisera avgångar med telefonens kalender. Alla tidtabeller sparas i telefonen för att minska nätverkstrafiken och för att informationen enkelt ska kunna återanvändas. Enda haken här vore väl möjligen priset på tjänsten?


Som det har regnat den sista tiden är åtminstone jag orolig för att sluta i en vattenpöl.....
Och nej jag har inte fått någon ny kamera att leka med....! Det räcker så bra med dom vi har och alla andra bilder som cirkulerar.



Inga kommentarer: