13 februari 2008

Onsdagen den 13 februari 2008



En av våra nya moderna regionbussar.....

Tänk vad skönt det är att få drömma om en bättre värld där verkligheten till och med slår dikten. Faktum är att sedan man införde trängselavgifter i London och Stockholm har fler och fler insett att det blir billigare att ta sig till jobbet i tid via kollektivtrafiken och på så sätt undvika löneavdrag och bråk med chefen samtidigt som man faktiskt inte försämrar miljön. Att spårvagnsresandet i Göteborg ökat lavinartat och att ett 60 år gammalt rekord slås är i sig anmärkningsvärt. Att man aldrig kommer att uppleva kollektivtrafiken som prisvärd kanske är sant eftersom ökningen antas bero på både prissänkningar och ökad turtäthet.
Grejen är att stänga ute bilen i städerna och släppa före de kollektiva färdsätten. Sedan gör det ingenting om den där bussen råkar vara en toppmodern regionbuss med mig bakom ratten, det blir liksom grädde på moset. Jag gillade formuleringen den perfekte MrBanco....(även om jag inser att det inte är sant).
Så länge fega politiker inte vågar se till att kollektiva färdmedel har företräde i alla lägen in och ur städer och givetvis i städer så kommer bilen att vara alternativ 1 helt klart. Det som verkligen gäller är att ta bort alternativet bil och ersätta med alternativet buss/tåg/t-bana/spårvagn. I detta sammanhang råkade jag läsa en kul grej här om dagen....Bra arbetskamrater viktigare än högre lön. Har vi hört den förr...verkligheten brukar se annorlunda ut.


Att drogpåverkade förare har börjat bli ett rejält problem finns all anledning att oroa sig för. Jag vill då inte möta en fullastad långtradare med en knarkare bakom ratten som plötsligt girar över och släcker livet på alla passagerarna i min buss. Nej tack! Ännu finns ingen simpel snabbtest att ta hjälp av för att avslöja drogpåverkade förare.


Det skall bli verkligt intressant att de vart fildelningsproblemet tar vägen? Ett tag krypterades vissa bolags musik-CD på ett speciellt sätt för att inte kunna användas i t ex datorer. Om jag minns rätt sjönk deras försäljning som en sten och man var piskad att häva den spärren. Filmer på VHS/DVD krypterades en period på ett sätt som skulle omöjliggöra kopiering, men om jag minns rätt så knäcktes krypteringen rätt snabbt. Oavsett vilken ståndpunkt man har om fildelning så lär den hitta nya kanaler och alternativa distributionssätt. För film- och musikbranschen är det nog bättre att ta till sig den nya tekniken och använda den som distrubutionskanal än att försöka förbjuda den. Dom misslyckades med vanliga musikkassetter och det gick inget vidare med VHS heller och DVD-tekniken har ett antal steg kvar för att sedan ersättas av något annat....Om nu torrent-tekniken inte accepteras så utvecklas någon annan teknik, som samtidigt är svårare att spåra och med den raketartade utvecklingen av exempelvis mobilt bredband lär det bli ett helvete att stänga av användare, vem vet hur många olika konton dom har hos olika operatörer och om mobilt bredband nu säljs på samma sätt som kontantkortstelefoner - vem finns rent juridiskt bakom innehavet, det är ju aldrig registrerat.
När det gäller musik är det lika enkelt att streama sådan från de otaliga webbradiostationer som finns och då har man inte laddat ner ett dugg från någon olaglig torrent-delare.






Är det verkligen så stor skillnad på danskar och svenskar? Man förleds att ro det i alla fall. När det infördes rökförbud på krogen i Sverige gick det rätt smidigt och med rätt få protester. I vårt grannland är det tydligen större rabalder....Det är trots allt skillnad på folk och folk....


Fler måste börja nattvandra. Så skallar ropen på flera håll i 7härad. Det är bra-dåligt känns det som. Det är bra att barnens föräldrar och andra vuxna intresserar sig för vad ungdomen gör när dom inte är hemma. Det trista är att det inte sker naturligt utan måste organiseras samt att ordningsmakten lyser med sin frånvaro. Dessa nattvandrare gör skillnad och det märks. Det kändes väldigt trevligt när vi hade nattvandrare på fredag och lördag nätterna på bussen från Borås. Det lugnade ner både det ena och andra och man kunde vila ögonen i nacken lite.


Ibland blir man fundersam när man ser DHL eller Schenker komma med pedalen i botten. Man kör så det ryker oavsett om det är 50-sträcka eller annan hastighetsbegränsning. Funderar dessa förare någonsin på att dom ger sitt företag dåligt rykte? Läste ett Schenkerprotokoll om körvett och annat för ett tag sedan, men uppenbarligen har det inte spritt sig till förarna. Dom är i alla händelser mycket tvivelaktiga representanter för gruppen yrkesförare.
Apropå det. Jag kan dessvärre inte linjerna i Borås och därför måste jag fråga om linje 6 är någon typ av snabbusslinje. Full fart och tvärstopp och så full rulle igen mot nästa stoppljus...Det var en MAN-Ferrari som drog iväg...man är imponerad av att man kan få upp farten så pass kvickt på dessa bussar. Nästan lite Burn-Out där.. Fast med folk i bussen...?? Humm


Kan det finnas hopp tro? Finns det verkligen etiska och moraliska upphandlingar? Lagen om offentlig upphandling tillåter det i alla fall. Det råder mer tveksamhet om EU tillåter det. Med tanke på hur många turer det varit kring de senaste årens upphandlingar av kollektivtrafik kanske det är alltför djärvt att införa nya begrepp för upphandlingar. Bäst vore nog om dom försvann igen inom detta området - dom har inte direkt fört något gott med sig.





Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

En korrekt iakttagelse.
Alla linjer i Borås är snabbusslinjer och det beror på den ständiga utbyggnaden av gupp för att sänka hastigheten. Dvs hastigheten ÖVER guppet.
Staden har för den skull ingen ambition att sänka hastigheten i övrigt och då tas tidsförlusten, över guppen, igen MELLAN guppen...

Om det varit önskvärt att sänka tempot överlag skulle man helt enkelt anpassat tidtabellerna men det vore i så fall motstridigt de ekonomiska förväntningarna som ju har företräde.

Den store matematikern har kommit fram till att vi nu kör med en medelhastighet av endast 18 km/tim i staden och att man då inom ramen för rådande hastighetesbegränsningar utan vidare kan fördubbla denna hastighet.

Det behövs i så fall endast hälften så många bussar (och förare!)och vinsten kan i ett slag fördubblas!!!

Tänk vad bra det kan bli med en sifferNisse i firman... :-)