27 februari 2008

Onsdagen den 27 februari 2008


Är jag den fallna granen...klarade jag inte stormen?


Det har den senaste tiden varit en massa skriverier om fackets agerande gentemot a-kassemedlemmar som av olika skäl inte fått stå kvar i kassan. Förmågan att ta betalt utan att leverera tycks dock inte inskränka sig till enbart a-kasseavgifter.
Undertecknad lämnade in en skriftlig utträdesansökan till Kommunal den 7/10 2007 där dom ville ha 3 månader på sig att avregistrera medlemskapet och då hör det till saken att jag aldrig varit medlem i Kommunals A-kassa.


5 månader senare drar man fortfarande fackföreningsavgift från min lön (så jag är alltså en tvångsansluten medlem) och jag har försökt att få företaget att låta bli att göra sådana uttag ur min lön, men där råder tydligen fullständig diktatur, för jag får inte själv avgöra vilka uttag som skall göras ur min lön (börjar undra om det ens är min lön). Nu visar det sig också att den lokala fackklubben på BL aldrig lämnat min utträdesansökan vidare till Medlemsredovisningen och att man enligt någon §9 någonstans skall iaktta 3 månaders karens sedan förfallna avgifter betalats.


Det är i detta läget man långsamt börjar undra om man kanske inte riktigt förstår sitt eget modersmål. ....sedan förfallna avgifter betalats. Dom dras alltså automatiskt via företagets löneavdelning??? Vidare hävdar man att dessa 3 månader inte skulle ha något med den egna A-kassan att göra även om 2/3 av själva blanketten för utträde handlar om A-kassan. I detta skedet börjar undertecknad undra om man drabbats av någon typ av läs- och skrivsvårigheter, så jag ställde frågan om man inte skall upplysa om sådana här regler FÖRE medlemskap? Dessutom har det nu gått mer än 3 månader sedan jag begärde utträde...??? Får inte nya medlem stadgarna - nix det får dom uppenbarligen inte....oklart varför. Så jag letade omgående reda på dessa stadgar via Internet och då visar det sig att om jag på fullt allvar påstått att jag till exempel övergått till annan verksamhet, som ligger utanför Kommunals organisationsområde, hade jag fått lämna Kommunal omedelbart. Inte en rad om förfallna avgifter hit eller dit. När jag frågade efter skälen till denna 3 månadersregel ville man inte svara längre.

Sverige saknar regler som skyddar den enskildes rätt att stå utanför fackföreningarna. I detta sammanhang ger Europakonventionen och dess artikel 11 ett faktiskt skydd för den negativa föreningsrätten (läs tvångsanslutning). Det råder en slags diktatur med andra ord. Den så kallade svenska modellen sägs bygga på att enskilda går samman i föreningar för att bli starkare och för att nå bättre avtal. (Notera att ordet frivilligt går samman saknas). Under senare år har förhandlingsklimatet dock hårdnat. Fler lagregler har tillkommit för att skydda grupper och enskilda mot företagen, men inga regler har skapats för att skydda enskilda mot fackföreningarna. När Kommunal inte levererar det man lovar och när lokala fackliga företrädare så uppenbart inte har en susning om varesig kollektivavtal eller andra regler utan mer tar tillvara personliga intressen så svalnar intresset och man får en förändrad attityd till facklig aktivitet. Den ständigt sjunkande anslutningsgraden till facket blottar också bristen på regler som skyddar enskildas rätt att stå utanför fackföreningarna.


Något som verkligen skrämmer i sammanhanget är att man från fackligt håll är så till den grad förblindade av sin förträfflighet att man i stort sett rycker på axlarna åt detta medlemstapp som ändå sker. Man kan fråga sig hur låga medlemstal som ska till innan man börjar tänka om och reformera ett i grunden bra system som tappat kontakten med verkligheten.




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Det känns lite som om facket är som EU. Lätt att gå med, men ett helvete att gå ur. Borde kanske passa på nu när det inte finns någon lön att plocka fackföreningsavgiften ifrån?