20 februari 2008

Tisdagen den 19 februari 2008

Jag vaknade i morse så var den dagen förstörd. Så när jag ändå var vaken kollade jag mejlen och hittade nedanstående svar från kära Västtrafik....
Till den som kommer ihåg blogginlägget om kunders klagomål. Jag skickade ett mail till Västtrafik i den frågan och fick följande svar: När vi får in en synpunkt så registreras den i databasen och skickas till det berörda bussbolaget/ansvarig person för kännedom. Om det är något vi behöver svar på skickas det för remiss och när svaret kommer förmedlar vi det vidare till kund.
Synpunkter sparas som statistik och en gång i månaden får trafikbolagen ta del av statistiken och där kan man utläsa vilka linjer det är problem med, vad det beror på etc.
Så det förefaller som man drar nytta av informationen till viss del i alla fall. Jag misstänker att den där statistiken även finns med på regionnivå och ingår i olika planeringar och när man reviderar Trafikförsörjningsplanerna. Man har lärt sig att ta ta tillvara kundernas synpunkter och det är smart.


Sedan var det någon kollega som hade synpunkter på blogginnehållet en dag och så fick han svar:
Visst finns det plats för andra åsikter och genmäle och kollegan P har ett antal poänger. En av dessa är att våra tjänster är felaktiga i systemet. Om man skall avgå 15:20 är det inte meningen att man skall anlända till garagen 15:15 och om jag minns rätt slutar den tjänsten 20:10 på Svenljunga Station så jag undrar var faan han gjorde av bussen? Vad avser tankkort och nyckel till uppehållsrum så är det, antar jag, en sak mellan aktuell förare och arbetsledning i Borås och näpperligen något som depån och dess förare kan göras ansvariga för. Jag kan glädja kollegan P med att jag är också gammal T2:are från Skövde utbildad i någon typ av förhållanden.
Det dråpliga i sammanhanget är faktiskt att det var en depåkollega som var aktuell i det refererade sammanhanget och inte kollegan P och jag upprepar en del av en tidigare blogg: Det är numera standard att städa bussen både före och efter ett arbetspass. Då denna dag fick jag bland annat skura bussen 2 ggr för att den skulle vara presentabel.





Fast dagen började med avvfärd från hemmet klockan 14:30 och på garageplan var det mer bussar än garageplan när jag kom fram, men jag lyckades lirka ut en buss ur 'mitt' garage efter att jag pillat dit färdskrivarbladet. Ropade upp trafikledningen på radion, som för dagen ville fungera. Jag skulle köra tombuss till Mjöbäck idag, fast skall man vara riktigt petig har jag gymnasieelever mellan Överlida och Mjöbäck och mellan Överlida och Svenljunga har jag en "fripassagerare". Mr J åker ofta hem från jobbet med ej i trafik-bussen från Mjöbäck till Svenljunga.
Väl åter vid garagen var det dags att städa igenom bussen ordenligt. Den som skall ha den imorgon och gav mig gliringar redan när jag backade ur garaget om att han minsann inte ville ha någon ostädad buss även om jag nu fick det. Det är den sanna kompisandan. Så det blev hyllstädning, säteskontroll och golvskurning och sedan var vi klara för en snabbis till Borås Resecentrum via nya riksväg 27. I Lockryd möts man av ung kvinnlig fägring med söt hästsvans som kör runt med en av Tranemos Bussar - det är absolut dax för oss gubbarna att gå hem och dra nått gammelt över oss. Detta är framtiden -- unga och skitsnygga tjejer i fräcka uniformer tar hand om kollektivtrafiken. Vi har inget att konkurrera med - god natt!
Väl framme vid Resecentrum, efter en händelselös resa, och med 3 minuter till avgång var det bara att skylta om med nytt linjenummer, ändra båda biljettmaskinerna och ställa om i radion samt springa igenom bussen och kolla att allt såg prydligt ut. Snabblastning och iväg! På snikliga vägar och med många stopp kommer jag till Lockryd. Där har vi en tävling som heter: Vem kör först!




Den som eventuellt trodde att man lugnt och tryggt körde ut i nummerordning (eftersom alla bussarna har samma avgångstid) har fel - även om det vore det mest logiska och den lösning som skulle skapa minst olycksrisker. Nej istället är det så att nr 6 sticker före alla andra och sedan kommer resten i nummerordning. Fiffigt va?

Till slut är man framme i Tingarör och går igenom bussen. Kan då slå fast att Ägg-Räkor-Majonäs-baguett inte räknas som mat i en buss eller att jag haft en förståndshandikappad passagerare. Svårt att avgöra vilket i en tom buss, så jag kör till garaget i Svenljunga.
För att kort återknyta till ämnet benutrymme så har våra Volvobussar 710 mm mellan ryggstöden medan exempelvis Bus4You har 900 mm. En viss skillnad. Själva sittdynan på våra är för övrigt 430 mm vilket lämnar 280 mm att sparka sig trött på. Inte mycket att hurra för om man skall sitta i en timma eller mer. Jag provsatt på rasten i Svenljunga och fann det tröttsamt.
Nåväl, i Svenljunga parkerar jag vid garaget och sätter mig att äta och vilar lite. En del tar bussen till andra parkeringsställen, men jag nöjer mig med garaget - för jag har ett antal mil till ett bättre alternativ. Under tiden är borde den andra kvällstjänsten komma hem - städa och lämna tvätthallen så att jag kan ställa in bilen. Tji fick jag - tvätthallen innehöll någon för mig främmande bil samt en förares bil och någon typ av reparationsarbete pågick. Jaha då får väl min bil stå ute då...det är inte alla förunnat att ha den inne på natten i alla fall. Så jag drar iväg för en vända till Borås via Hillared och Aplared samt Målsryd/Gånghester. Vid utfarten i höjd med Naturbruksgymnasiet har någon krökt trafikdelarskylten så den tar en bit av min körbana - det är bara att väja. I Åsalund möter jag timmerbilen, men eftersom jag redan lovat trafikledningen att inte gå med i gänget som kör på nått stort, så möts vi utan dramatik. I Hillared får jag ett helt godståg "i huvudet" utan att det händer något och vi svänger oss lugnt in till Borås utan samtrafik med någon. Alltså jag gillar skarpt mobiltelefoner med en kraftfull diodlampa som verkligen syns på mörka hållplatser. Då ser man sin passagerare i tid och är det en söt flicka är det inte mindre trevligt. Vid Resecentrum är det nästan spetsvändning - avlastning där uppe...snabbkoll av innehållet i 'lådan' och ner till hållplatsen och lasta. Det blir några stycken som skall med. Så vi glider samma väg tillbaka som vi kom på till Borås. Dimregnet gör sikten sämre. Det blir en tämligen händelselös återresa. Jag ser bara Kommunals jätteannonser (på kvarvarande medlemmars bekostnad) på en del hållplatser och ler lite om konsten att ljuga folk blå....
Nej det blev ingen sväng till Holsljunga idag...Så jag tankar och skurar och fejar i den fasta förvissningen om att det är tombuss tur och retur Lockryd. Och jag fick nästan rätt...men jag hade två gulliga rådjur parkerade på vägen cirka 00:01 vid Åsendal.
Som sagt EN passagerare skulle till Svenljunga och han skitade då inte ner i bussen. Det blev en glidartur via Hillared till Svenljunga.


Jag var lite lustig och gjorde en travestering på en viss ICA-reklam i Söndags och reaktionen uteblev inte kan jag säga....Däremot fanns det någon som trodde att jag vill skriva felrapporterna på min fritid. Det var helt fel. Om nu vederbörande gillar sina delade pass på 13,5 timmar så är det helt okey för mig... jag vill ha bort alla delade pass och kommer att tjata vidare om den saken.




Buzznet :

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu fattas det bara Att du som är så jävla duktig sätter på dig ett huckle och en kjol så har du blivit en riktig kärring som kan springa med skit

Jöran Spångberg sa...

Det är alltid lika trevligt att få så här tydliga och uppriktiga kommentarer för då vet man i allafall att någon råkat läsa bloggen.
Att man inte offentligt skall lufta sina åsikter det kom inte som en nyhet.

Svemicke sa...

Intressant att läsa om ert egenansvar. "Springer genom bussen, "tar en tur genom bussen". Sånt görs inte i Borås och det är jag glad för.

En lärare på Utbildningscentret i Malmö sa till mig:
"Det är inget paradis att köra turistbuss. Du ska städa bussen, kolla igenom den, hålla den i ordning... Sånt slipper man när man kör linjebuss. Man bara ställer bussen på kvällen och går hem. Resten sköter andra om."

Lite så är det i stan med. Den enda gången bussarna kollas igenom är om helgerna då bussvärdarna är med. De "tar en tur genom bussen" när den anländer till torget, men det ingår i deras arbetsuppgifter. Likaså att sitta i "fyrsätet" med ryggen mot föraren för att kolla bakåt i bussen. Något som vissa bussvärdar, med önskan, borde rätta sig efter.

När jag upplyste någon kollega om att jag inte kommer at befatta mig med någon busstädning/-tvättning som busschaufför (söker jag extra i tvätthallen är det ju naturligtvis en annan femma) så sa han att jag gör mig skyldig till arbetsvägran. "Det finns väl andra bussbolag i så fall och i bussbranschen är det inte direkt möjligt för företag att välja och vraka bland chaufförer. De får snällt ta vad de kan få", sa jag då.

I övrigt så har mina anonyma fegsnöresinlägg i stil med ovan, minskat radikalt sedan jag införde ett anonymfilter. Kanske något att rekommendera "herr Bank" att också införa?

Anonym sa...

Mr Banco har valt att släppa in "anonyma fegsnören" och det hedrar honom då han minsann kan ge svar på tal! Se nästa dags inlägg när han står i kö... ;o)

Undrar vad som pågår i Lockryd?
Här i Borås är det självklart att om inte bussen framför kommer i väg i tid så kan man utgå från att han väntar på bärgningsbil.
Inte fan ska väl alla bussarna då vänta på att bärgningsbilen ska röja undan och sedan köra.

Kommer man inte i väg i tid så kommer man heller aldrig fram i tid.

/ Z