16 februari 2008

Lördagen den 16 februari 2008


Torsdagsdrycker i en buss.....



I London höjer man miljöavgiften för bilar som är för törstiga. Man får väl hoppas att det får effekt, fast det finns anledning att tro att de som berörs har råd med höjningen och att höjningen därför inte får avsedd effekt.
I Kila-Rondellen tror alla bilister på Riksväg 27 att dom har företräde, trots rondell. Alltså har rondellen ingen effekt. Det tål att upprepas gång på gång! Tänk vad lite hjälpsamhet och vänlighet gör skillnad i trafiken. För övrigt är rondellen vid uppfarten till Dammsvedjan i bedrövligt skick och den vid Åhaga är inte mycket att skryta med heller. Kan undra om dom har fått förväntad effekt. Passagerarna vaknar i alla fall. Så har det hänt IGEN! En lastbil och en linjebuss frontalkrockar - orsak blixthalka och fel däck för underlaget, eftersom väghållaren inte hunnit göra sin del av jobbet. Ingen av chaufförerna tyckte det var någon hit precis. Ligger på sjukhus plus ett antal passagerare - vem sa att det är säkert att välja bussen??


Som av en märklig händelse så har man förlängt livet på ERG - leverantören av det fossila biljettsystemet "Hajen". Västtrafik och SL torde vara nöjda.
För övrigt fick jag lära mig av en veteran i busskörarskrået att man inte skall tvätta bussen när det är under 0 grader ute. Jag är dock lite osäker på vem det var som frös...föraren eller bussen.
Sedan är det tydligen så att vissa av våra "gästarbetare" varken får med sig tankkort eller nycklar vilket orsakar vissa problem. Det innebär att vi har ett tillägg i våra rutiner. Först sedvanlig säkerhetskontroll (0 minuter), därefter städning av buss (0 minuter) och till sist och viktigt, kontrollera att bussen är tankad (0 minuter). Skulle brister upptäckas vid säkerhetskontrollen finns inga möjligheter att åtgärda dessa eller byta buss - så vi stryker säkerhetskontrollen.


Så använder Du Trapeze Crew Web! Ett Javagränssnitt som ger Dig information om Ditt arbete, Dina ledigheter, Dina kompsaldon och allt som vi vet om Dig. Äntligen en manual...som visar att det är en hel del jobb kvar innan allt är på plats. Dessutom återstår tydligen en massa felaktigheter att rätta i både smått och stort...Men men en vacker dag är alla bitar på plats och allt fungerar....
I veckobrevet ser jag att vår TrafikChef också vill få in felrapportering av fordonen via den nya Hemsidan - Så nu är vi ialla fall två (2) som har samma önskemål och eftersom hans önskemål väger betydligt tyngre än mitt så finns det en chans att det blir så. Personligen skickar jag nu mina felrapporter som mail till DepåChefen som ombeds knappa in det i "burken" - lite onödigt dubbelarbete kan tyckas...men just nu bästa sättet.
Apropå CrewWeb så avslöjar den att depåtjänsterna i Svenljunga och Tranemo har lite märkliga tider och jag funderade på hur mycket t ex en timanställd som kör där förlorar i pengar på detta märkliga system. Att vi går miste om ett antal kronor i olika tillägg ingår väl i sparbetinget för depåerna antar jag. En slags smygsänkning av lönekostnaderna. Jag har blivit lovad en utskrift av samtliga tjänsters tider som är inlagda i programmet som ligger till grund för våra löner, men ännu lyser dessa med sin frånvaro.
Det jag allvarligt undrar över är hur spritt detta fenomen är i företagets tjänster??? Finns samma typ av "besparing" i alla tjänster rakt över eller är det bara vi som är särbehandlade... Någon som har ett svar...??? Frågan är seriöst menad...


En reflexion kom naturligt efter kvällsveckans alla turer. Nu när alla skolbarn är lediga märks det tydligt vilken annan grupp som utgör passagerarunderlag på våra linjer. De tre kommuner vi trafikerar har samtliga valt att placera sina invandrare/flyktingar i sina glest befolkade ytterområden där det tydligen fanns ett antal tomma lägenheter. För på kvällarna är det inte mycket man förstår av det som sägs i bussen och passagerarna förstår inte så mycket av vad jag säger heller så det finns en slags jämnvikt här.


Att depåernas ordinarie förare börjat varva ner tycker jag mig ha märkt och att man från ledningens sida skall utbilda fler förare som kan köra på depåerna kan väl tas som intäkt för detta. Detta leder mig till ett gammalt önskemål om större flexibilitet. Det skulle vara rätt så omväxlande om vi kunde få trafikera Alingsås, Herrljunga, Bollebygd, Dalsjöfors med flera platser. Det skulle bryta en viss monotoni och öka flexibiliteten. Jag tror till och med att företaget skulle tjäna på det. Nu passar inte våra boggiebussar riktigt överallt sägs det men till andra regiontrafikplatser bör det inte vara några problem. Vi får ju ner alla möjliga konstiga busstyper till oss så det kan ju inte vara så pissnödigt med vilken busstyp som trafikerar linjerna. Visserligen hade jag en argumentation om detta en gång för många år sedan med en ledningsgruppen närstående person, men verkligheten har visat att hans argument inte var förankrade i denna världen. Det var mest teoretiska drömmar.


I höst skall Orusttrafiken ta över skolbusskörningarna i Marks kommun och som av en händelse får samtidigt Marks Limousine mer att göra än idag medan VL Buss tydligen dragit en nitlott liksom Lidbergs Buss. Nu står det visserligen i pressen att ingen förare skall mista jobbet och det är väl gott och väl om det är sant, men det som är knorren med det hela är att allt detta upphandlandet inte är av godo och speciellt inte när det drabbar mindre orter med redan svag arbetsmarknad. Det blir strul i början med förare som är ovana vid rutinerna. För att kringgå detta så har man på Orusttrafiken kommit på den smarta idén att låta de lokala små bussbolagen köra som underentreprenörer, fast själva "vinsten" på verksamheten tillfaller självfallet Orusttrafiken. På så vis behåller man lokalkännedom och slipper ordna med egna fordon och uppställningsplatser och allt det andra som ska till. Smart affärsidé - men jag känner att den är moraliskt tveksam. I förlängningen slår man ändå ihjäl de lokala åkarna som får minimalt betalt för sina tjänster.
Jag känner igen idén från entreprenadsbranschen där man hade som princip att äga jobbet men inte utföra det själv... Grejen var stora fakturor ut och små fakturor in. Sedan hade underentreprenörerna maskiner i ett bolag och anställda i ett annat bolag och ett tredje bolag tömde hela tiden de två första bolagen.


Jag minns från min tid som skolbussförare att man hade en lista i huvudet på vilka barn som skulle åka med. Var Olle sjuk idag eller hade han försovit sig? Kunde lilla Pelle kila bort till det gula huset där Olle bodde och fråga! Så ringde Gretas mamma på kvällen och sa att dottern var dålig och inte skulle med i morgon. En slags social kontroll som fungerade som en slags trygghet. Det var heller ingen som gjorde åverkan på bussen för alla visste att föraren hade täta kontakter med föräldrarna. Då bodde jag i samma område som jag körde och träffade de flesta av barnen och deras föräldrar även i andra sammanhang.


Jag tror inte jag vet att jag är i fel bransch! En av mina passagerare ska dra till Tailland EN MÅNAD....Jag som knappt har råd att åka till Borås. Och när vi ändå är igång så är jag förvånad över alla kommentarer om Vikingarnas Chister Sjögren vann en deltävling i spektaklet Melodifestivalen. Av de kommentarer jag hör och läst så får han och sådana som jag inte existera. Det känns lite hemskt faktiskt. Vi som är 60+ är bara dumma i huvudet och fattar ingenting.
Så kom jag till att läsa en märklig platsannons...Vi söker Dig som vill arbeta mer än 18 timmar om dagen och tycker det är roligt (precis som vi gör) och som gillar stress och ett uppskruvat arbetstempo och kunder som ställer orimliga krav och som aldrig ser problem utan bara lösningar...Först trodde jag dom sökte en busschaufför, men sedan insåg jag att det finns fler branscher där man sliter ut en generation i taget utan att skämmas!


I en kommentar ser jag att snittfarten i Borås endast är 18 km i timman enligt vår mattekunniga ledning - den skulle utan vidare kunna ökas till 45 km i timman om man gav fan i att ha passagerare som ränner ut och in i fordonen hela tiden (dom ramlar ju bara i bussarna i alla fall). Då räckte det med EN buss och EN förare som åkte runt och visade upp sig...
Men allvarligt talat: om alla anpassade hastigheten efter rådande väg-/gatuförhållanden och inte lekte reaplan mellan guppen vad skulle hända då? Att tidtabellerna spricker är ju bara att skita i....Jag tror att det skulle ramla färre passagerare och man kör med betydligt bättre framförhållning vilket TrafikChefen ständigt efterlyser. Kör lugnt och försiktigt med god framförhållning och låt det ta en massa extra minuter när det krävs. Det är alltid tidtabellen det är fel på och aldrig föraren.


Mobilt bredband & en laptop och längst bak på linje 100 till Göteborg - det är livet det fast föraren var en vanlig manlig förare...skillnaden fanns hos Bus4You där en tjusig blondin rattar bussen (inte konstigt att man helt saknar chans på det företaget). Har dessvärre inte råd med plastikoperationer...
Fast man kanske skall börja blogga om leggings, gamla palestinaschalar och latexbrallor istället för då kan man få betalt och bli en förtäckt kolumnist som kallas för bloggare. Det är visst inne nu - och så skall man vara elak på gränsen till ärekränkning. Men vem vill höra om alla erövringar man dagligen gör som bussförare????


Så till nått helt annat och tristare. USA:s nuvarande president är definitivt ingen vän av mänskliga rättigheter. För honom gäller uppenbarligen enbart Money Talks för han kringgår sitt eget lands lagar genom att tillåta tortyr i alla former som förvridna hjärnor kan hitta på fast inte på hemmaplan...Ett slags sundhetstecken skulle då vara att nordamerikanska media och filmer nu äntligen börjat ifrågasätta dessa metoder. Hur mycket det märks i USA är svårt att få grepp om...
Att USA skickar misstänkta terrorister (alltså ingen juridisk ordning) till länder som tillåter tortyr och på så vis gör en människa rättslös på blotta misstanken är rätt märkligt för ett land som själva uppfattar sig som världens bästa demokrati.







Buzznet :

2 kommentarer:

Svemicke sa...

Var fyller man i ansökningsblanketten till klubben "Vi som inte får existera"? Du, jag och Christer Sjögren kan ju bli hedersmedlemmar där.

Anonym sa...

Bäste kollega Banco!

Tycker mig ana en viss underton av sarkasm och ironi i ditt inlägg om kollegor från den stora staden norr om Kind-metropolen. Finns plats för genmäle å denna eminenta blogg?

För städning, tankning, tvättning och garagering utgår ett engångsbelopp för oss "sta-bor" med summa 50kr (kod-nr 0263 på lönespecifikaionen). På detta belopp drages c:a 33% skatt. Hur länge tycker du jag skall hålla på med ovan 4 uppräknade arbetsuppgifter?

Jag har fått tank-kort vid tre tillfällen, men vid dessa trenne tillfällen har apparaten menat "bättre lycka nästa gång" - dvs koden har varit fel.

I torsdags (när vi sågs på nattkröken) började jag i garaget kl. 15.15 och skulle gå från Svenljunga City kl. 15.20. Gör om den bravaden, du!

När det är minusgrader (i detta fall minus 7) anser jag inte att en utvärtes ren buss behöver idiot-tvättas; jag satsade på den inre tjänsten istället. Har du haft anledning klaga på min städning? Är utbildad på T2 i Skövde - kan både torka skåp och putsa marsch-kängor till överhetens belåtenhet.

Är mycket tacksam att jag kunde utverka depå-nyckel fred. kväll, då jag hade summa 2 1/2 tim att "slå ihjäl" i Svenljunga.

Mvh kollega Pettersén Bs