06 februari 2008

Onsdagen den 6 februari 2008



Detta skall absolut inte bli någon lång betraktelse, snarare motsatsen. Först hade jag tänkt en betraktelse över städning av buss - men alla som någon gång kört en äkta turistbuss vet precis hur petnoga det är med städningen. Färdig!


Har idag kört en buss där remmarna har slirat precis hela dagen och själv är jag lomhörd nu. Men jag undrar hur passagerarna uppfattar en buss med yttre skador och där remmarna tjuter flera mil i sträck? Det kan definitivt inte vara någon behaglig upplevelse. Vad tänker dom om bussen? Vad tycker dom om företaget som levererar en sådan tjänst? Jag tycker att det finns anledning att ta sig en funderare på detta. Jag är pinsamt medveten om att kunden inte något egentligt val. Man har i bästa fall två val: åka buss eller ta egen bil och i sämsta fall inget val alls. Vi har ju monopol på vår trafik och det finns inte heller underlag för konkurrens och med det i minnet kan man helt klart skicka vad som helst i bussväg bara det rullar hjälpligt. Hade det funnits en konkurrens hade agerandet blivit helt annorlunda. Tur att vi inte har turistbusstrafik också för då har vi bitit oss själva i svansen. Sedan är det nog lyckligt att det inte är kunderna som avgör vem som skall vinna en upphandling.


Låt unga åka buss billigare står det med braskande rubriker i dagens tidning... Den frågan är väl redan löst eller hur? Unga är alla mellan 6 år och 100 år. Västtrafik eller kommunerna har redan förändrat begreppet ungdom att spänna från 16 till 25 år. Utvidga det begreppet ett steg till så säljer vi fritidskort till alla och alla blir lyckliga utom de/den som skall betala. Fast för de "riktiga ungdomarna" vill jag ha id-registrering så att vi vet vart fakturan skall skickas när hon/han skurit sönder ett säte exempelvis. Kameror registrerar händelsen.
Ärligt talat har vi redan nu en djungel av rabatter riktade mot ungdomar redan och för egen del propagerar jag för enhetliga regler inom regionen och lika för alla vart dom än bor. Som utvecklingen ser ut nu kan man lika gärna plocka bort överkostnaden Västtrafik och gå tillbaka till kommunala bussbolag med egna taxor. Det sker i vart fall rätt så lite samordning och rätt så mycket oordning.


Att man spärrat bussarnas utfart från Överlida C hade varit klädsamt att berätta, nu kom det som en glad överraskning. Skolungdomarna varnade tack och lov så det blev inte så många sekunders tidförlust, men det är knappast en smart lösning på kommunikationsproblemet.





Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

du skall vet att tjutet är olidligt på södra torget. du blir lomhörd eller får hörselskador om du står nära en sådan buss. struntar man i skötsel. hur tänker man egentligen?