23 januari 2008

Onsdagen den 23 januari 2008


Jaha då har vi kommit till veckans mittpunkt då....
......och då undrar jag på vilket sätt vårt kära Västtrafik kompenserar sina entreprenörer för den merkostnad som deras "smarta" prishöjning innebar? Troligen inte alls. Visserligen medger någon stackars talesman att prishöjningen skedde procentuellt och att man aldrig kollade vad det innebar i praktiken... Ni vet det där med orsak och verkan. Undrar ibland om man någonsin gör en konsekvensanalys av sina beslut. Vill minnas att det var kundernas fel att budgeten gick rejält back också....Verkar inte alltid vara de vassaste knivarna i lådan som finns inom den organisationen.
Kollegan Svemicke har spekulerat i detta med de minst sagt knäppa priserna...avrunda uppåt!


Hans funderingar om åldersdiskriminering stöter på patrull. Elfsborgssupportrar med de rätta attributen fick en period åka gratis till lagets hemmamatcher och det är ju också en variant på diskriminering. En populär diskriminering...kan vara farligt att svära i kyrkan. Det har funnit andra varianter på särbehandling också.


Ibland är det lätt att glida över och bli lite invandrarfientlig.
Det kommer på 2 vuxna och två barn med ett värdekort som man raskt stoppar i maskinen EN gång och skall gå och sätta sig. Jag försöker utröna vart dom skall åka och det framskymtar något om Svenljunga (som sedan visade sig vara Överlida). Givetvis fattade man icke ett enda ord svenska och i deras hemland är det nog så att barn och hustru inte riktigt finns och att man därför inte betalar för dom. Hur som haver hade jag inte tid att tillkalla tolk så vi for iväg försenade från Resecentrum.
Den där skylten om att man inte äter mat i en buss verkar inte vara riktigt internationellt gångbar för familjen som i princip tjuvåkte satt dessutom och mumsade på mosbrickor i bussen.
Något verkar vara fel i vår flyktingmottagning om man kastar ut flyktingar till småorter utan att hjälpa dom tillrätta i vårt samhälle. Dom kan varken språket (eller låtsas inte kunna det) eller våra basala seder och bruk. Någon typ av personlig assistent för att hjälpa dom tillrätta skulle nog inte skada.


Så är miljöfrågor åter i focus efter Al Gores besök och EUs påhitt. Kommun efter kommun lär ut eco driving till sina anställda och experter vill sänka hastigheterna inom bland annat kollektivtrafiken. Lite smartare körning och sänkta hastigheter skulle tydligen minska utsläppen radikalt och dessutom som bonus reducera bränsleförbrukningen - men ingen har visat vad det skulle ge för merkostnader inom en kollektivtrafik som idag räknar i sekunder.
Dessutom finns det experter som på goda grunder påstår att en massiv tillverkning av etanol skulle spä på världssvälten. Och det är klart att om det är lönsammare att göra fordonsbränsle till den rika världen än att leverera mat till dom som inte ens har råd att betala är saken klar....


Sedan har ett annat intressant spörsmål pockat på uppmärksamhet igen. På en depå som vår finns exakt så många bussar som krävs för att täcka ett dygns behov av trafik, varken mer eller mindre. Av snöd ekonomisk vinning har man tagit bort inställelsetiden och förarna kommer då självklart rätt sent till jobbet och har ingen tid till åtgärder ens till småfel på bussen. Ponera att den vagn han skall köra iväg med inte håller måttet, han gör sin okulärbesiktning och finner att ett eller flera däck inte är godkända...vad skall han göra? Ställa in turen? Det finns ingen reservbuss på depån och det finns troligen ingen reservbuss på centralgaraget heller....Förmannen kommer i stort sett att fråga om bussen rullar...kör då för helvete....! Om nu polisen intresserar sig för bussen och har samma synpunkter på däcken som Du hade ... vem får skulden? Föraren så klart...men det kostar vite till Västtrafik för varenda inställd tur..så vad fan gör Du?
Sug på den karamellen för den drabbar som dagligen...tyvärr eller dessbättre intresserar polisen inte sig dagligen för bussarna för då vete fan hur mycket trafik som hade ställts in.




Buzznet :

2 kommentarer:

Svemicke sa...

"Hans funderingar om åldersdiskriminering stöter på patrull. Elfsborgssupportrar med de rätta attributen fick en period åka gratis till lagets hemmamatcher och det är ju också en variant på diskriminering. En populär diskriminering...kan vara farligt att svära i kyrkan. Det har funnit andra varianter på särbehandling också."

Det är väl så att ifall dessa fotbollstokar åker en egen inhyrd buss så bör de få åka gratis, men åker de på de ordinarie linjebussarna ser jag ingen anledning till subventionering bara för att de gillar ett visst fotbollslag.

Anonym sa...

Om det sker en avrundning upp till hel krona så har man ju fortfarande kvar enkronor, hur ska man bli av med dom?
Ska dom dubbla priset till 20 kronor för varje zon då eller?