12 januari 2008

Lördagen den 12 januari 2008


På senaste mötet hade man egentligen bara en fråga att behandla, men den var viktig: Vem skulle ta på sig skulden för Västtrafiks dåliga biljettprisbeslut? Dessvärre vet jag inte svaret ännu.....men det kommer.....


Nu har ju vårt kära Västtrafik i sann enhetsprisanda beslutat att alla som bor i Göteborgs Kommun och som fyllt 65 år skall få åka gratis inom Göteborgs Kommun. Nu uppstår en rad problem. Är definitionen av Göteborgs Kommun rätt? Är det korrekt att särbehandla en åldersgrupp med avseende på vart Du råkar vara mantalsskriven? Varför skall boende i t ex Mölndal eller Partille betala? Är det någon som ens klarar att peka ut vart Mölndal slutar och Göteborg tar vid. Kranskommunerna runt Göteborgs Kommun fick ju genom de senaste prisbeslutet ett eget färdbevis, men man kan alltså inte färdas via Göteborg med det färdbeviset.
Målet med samma taxa i hela Västra Götalandsregionen och att man skall uppleva regionen som EN sammanhängande enhet i kollektivtrafiksammanhang tycks ännu ligger långt bort i fjärran.


Det var väldigt trevligt att få läsa att en viss Roland mår mycket bättre och att han tackar för presenten från oss ALLA. Dessvärre har jag inte en aning om vem denne Roland är, men jag hoppas verkligen att han blir helt återställd. Minns jag rätt fick han någon typ av akut anfall. Däremot hade jag inte en aning om att han fått en present - hoppas att den var fin och gladde honom.
Denne gentleman är ju i alla fall sjuk och ligger på hospital medan andra förare tydligen har lite problem med att avgöra sin fysiska status, vad det nu kan bero på? Läste jag inte om en sjukskriven som sprang omkring i Knalleland. Boråsluften verkar vara mycket läkande på vissa kollegor och som ett dödligt gift för andra. Tänk att först fråga planeringen vilken tjänst han kör dagen efter och sedan hastigt insjukna. Finns det anledning att tro att det var en rejält dålig tjänst, delad med långa trista uppehåll? Om många tillämpar samma taktik så lär väl sådana tjänster snabbt bli historia. Trist är när någon blir så sjuk att ambulans måste tillkallas för då är det på riktigt.


Att en stor mängd förare INTE vet hur vårt kommunikationssystem fungerar är i sig inget nytt. Personligen stänger jag helt enkelt av radion eller drar ned volymen så att både jag och kunderna slipper lyssna på eländet. Att det står en bedjan om skärpning i ett veckobrev är väl i sin ordning, men jag misstänker att det i grunden är bristande utbildning som är orsak.


Hoppsan...NU skall BÅDA tjänsterna på Söndagar köras med färdskrivarblad. Den första versionen var att bara den andra behövde göra det på grund av brist på raster. Kan undra vad som är motiv denna gång? Lördagstjänsterna skall köras med åksjuketabletter - utdelas i kassan. Nu väntar vi bara på besked att t ex tjänst 1 vardagar skall köras med färdskrivarblad eller tjänst 3 & 4 eller 5. Tjänst 6 går också till Älvsered medan tjänst 8 faktiskt vänder i Mjöbäck. Det är en märklig värld vi lever i...och det blir speciellt kul när man skall sätta färdskrivarblad i en vagn UTAN färdskrivare.
Nu kan vi åter backa in bland parkerade bilar i Tingarör...visst är det fantastiskt. Man hade med andra ord inte råd att bygga en riktig bussvändslinga. Så snåla är Västtrafik & Tranemo Kommun, fast när man ser vad kommunen ger dom gamla att äta så går ekvationen ihop. Inte ens mina hundar ville äta den maten.


"Det finns numera 50-öringar inne hos trafikledarna om Du behöver växla till Dig, dessutom försöker vi få fram också enkronor och femmor." HALLÅ!!! Hur är det löst i Tranemo, Svenljunga & Skene????? Hund åker gratis efter 24.00 på nätterna då det ju inte går att trycka ut en halv biljett nattetid. (Är detta ett beslut från Västtrafik?) Det går faktiskt inte att köra ut barnbiljetter heller efter 00:00. Hur gör vi med dom? En som aldrig frågat förr.


Det är ju roligt att även ledningsgruppen tycker att Västtrafiks nya prissättning inte vad det skarpaste förslag som sett dagens ljus! Jag fattar att man måste uttrycka sig diplomatiskt. Det finns med andra ord orsak till uttrycket Värsttrafik. Begreppet ungdom har definitivt blivit luddigare och jag har svårt att se varför? Det hade varit betydligt enklare om man infört begreppet RABATTKUND. Det finns ju egentligen inget bra skäl till den snåriga prissättningen.
Systemet med lågtrafikladdning och dyra smarta biljettsystem verkar vara taget från stenåldern...Om Hajen nu är så fiffig som man gör gällande så tar den alltid rätt pris beroende på tidpunkt på dygnet och då räcker det med en typ av laddning.
Nattaxan är en riktig rysare...En kontantbiljett mellan Borås och Svenljunga dagtid kostar 87:50 vilket innebär 100:-- på natten - till Sexdrega blir det då 87:50 och till Aplared 62:50... måtte alla ha fritidskort eller månadskort....
Smartast måste vara att ladda ett värdekort på utresan med 160:--/person för Svenljunga och 140:-- för Sexdrega. Det kommer definitivt att bli betydligt enklare. Och på Västtrafik kommer man att älska oss som en finne i häcken en cykelsemester.


Och nu till något helt annat:
Antikrundan i TV1 drog ju igång i veckan som gick och kan man tänka sig att vissa kvällstidningar genast lyckades fixa till en konstruerad konflikt mellan TV1 och TV4 bara för att få sälja lite fler tidningar. Numera skapar kvällspressen som bekant sina egna nyheter.....
Efter att i några års tid hört debatten om fildelning och hur förfärligt detta är känns det nästan trevligt att få läsa något som har lite mer nyanserade åsikter i frågan. För det första är inte all fildelning olaglig som man lätt får intryck av. För det andra är vi ännu inte en förtäckt diktaur av typen USA. För det tredje känner jag igen film- och musikbranschens tongångar som ett dovt eko från kassett- och videotiden. Speciellt högljutt blev det när någon av de Japanska elektronikjättarna började sälja dubbla kassettdäck och senare dubbla videobandspelare.







Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mr Banco

Menar du att endast den som ligger sjuk på hospital ska anses sjuk på riktigt...?

I så fall har vi en medicinsk expert i de egna leden som säkert stöttas av SKAF i Gävle.
Där har två linjebussförare svimmat plötsligt vid ratten denna vecka och fackpampen där förklarar lakoniskt orsaken: "-Vi har kort dygnsvila och pressade scheman."

Ur detta perspektiv ska väl ändå den förare som först kollar tjänsten och sedan avgör om han orkar köra eller ej hedras.
Det vittnar snarare om en god självkännedom och ett gott omdöme med hänsyn till de risker en utsliten förare försöker undvika.

Alternativet är kanske att femtio människor hamnar på hospitalet?

/Z

Anonym sa...

Ursäkta, men det finns väl inte halva biljetter efter klockan 24:00/00:00, en halv det blir ändå vuxenpris.