17 januari 2008

Torsdagen den 17 januari 2008


Någon personlig coach för Västtrafik lär jag aldrig bli - därtill är jag alldeles för kritiskt inställd. Jag var inne på Västtrafiks hemsida för att hitta information om kommunladdningar och vilka hållplatser som utgör gräns. Det sket sig...
Det ända som gick att utläsa var att Borås Tätort i kontantbiljett/värdekort slutar i Slättholmen, medan en tätortsladdning lägger till Gånghester och Målsryd och då flyttas gränsen till Karlberg.
Försöker man sedan ta reda på de exakta gränserna i form av hållplatser för olika kommunladdingar som Borås, Svenljunga & Tranemo stöter man på patrull. Det var rätt flummigt och som resenär är det inte lätt att överhuvudtaget orientera sig på Västtrafiks Hemsida. Går man in på Priser & Kort och försöker t a reda på vilka hållplatser som utgör gränserna för ett Svemljunga-kommunkort så blir det nobben. En sak är i alla fall säker - enhetligt system för hela regionen - glöm det.....


Jag går in på Områdesladdningar/Periodkort och får endast veta att kortet gäller i 30 dagar. Så jag går vidare och väljer Kommunladdning och får veta att det kostar 540 kronor för mig som reser inom en kommun...Jaha och vart börjar och slutar kommunen då? Vi såg ju nyss att tätortsbegreppet för Borås var minst sagt luddigt så vart finns information om exakt vilka hållplatser som är gränser...(det enda man får veta är att Tranemos Kommunkort gäller till Gislaved (i Småland) så där är en hållplats specifiserad. Informationen är med andra ord inte speciellt bra. Jag hittade en så kallad Zonkarta, men den gäller enbart ScandPoint-systemet så den var inte till någon glädje.
Det måste vara ett helvete och vara biljettkontrollant utanför Göteborgsområdet med alla dessa varianter som finns.


Jag vet att det inte blir några alkolås i BL's bussar...


Däremot funderade jag på om flexibel skolstart skulle kunna reducera antalet delade tjänster eftersom resandet blir mer jämt fördelat över tiden och man samtidigt slapp dessa resurstoppar som kostar rätt stora pengar för kommunerna.


Gårdagen fundering om att bussens skick speglar företagets inställning till sina förare har inte skapat några reaktioner. Kan just undra varför - alla är vana att åka runt i "skrot" och har slutat reagera? Vad vet en simpel lantischaffis!




Buzznet :

Inga kommentarer: