26 januari 2008

Söndagen den 27 januari 2008

Jag tror att man nog är lite 'galen' för nu har jag hållit på med detta internetdagbokande sedan 2005 och jag undrar hur mycket påhopp man har fått stå ut med egentligen. Att få svara Anonymt verkar ta fram det sämsta hos människan alla kategorier. Men jag tröstar mig alltid med att dom nog behöver någon sorts säkerhetsventil och att då få spy galla över något i en blogg är onekligen betydligt bättre än att slå ner levande människor eller göra åverkan så man får väl stå ut med behovet att säkerhetsventiler.


Till 80 % består denna offentliga dagbok om fenomen inom kollektivtrafiken och det som rör sig i dess utkanter och 20 % är utvikningar från ämnet som ändå har någon typ av koppling till offentliga transporter av folk och fä.



En sak som slår mig i detta sammanhang är debatten om miljö och då inte minst stadsmiljö. Den debatten är inte ny och det trevliga är att trådbussen är på väg tillbaka till städerna. Jag har åkt i den där svartvita typen - den är egentligen blå. Nackdelen med trådbussarna är och var att dom inte är speciellt flexibla, sin renlighet till trots. Dom är bundna till sina luftledningar.



Den släpper inte ut ett dyft i stadsmiljön. Så den borde faktiskt vara länken mellan en yttre fjärrterminal och transporter in i och till staden. Enda invändningen jag har är väl att den lever sitt liv tillsammans med annan trafik - medan jag är övertygad om att kollektivtrafik liksom språrbunden trafik skall separeras från övrig trafik.


Som jag ser det är det stor skillnad på kollektivtrafik i en stad, in och ut ur en stad och ren glesbyggdstrafik. Dessutom tillkommer trafiken mellan städer som en slags hybrid.


En variant på kollektivtrafik i glesbygd håller Svenljunga Kommun på med och det skall bli intressant att följa dess utveckling. Det ser ut att kunna bli en anpassad modell av kollektivtrafik i glesbygd. Kommunens utredningssekreterare har slagits för att få en variant på "ring en buss" som då kör en slinga beroende på vilka som ringt just den dagen. Enligt utredningssekreteraren har alla inblandade varit mycket positiva.
Som en tilläggstjänst satt jag och funderade på hur SMS-besked till "fasta kunder" skulle kunna fungera både för närtrafiken och den lilla rest av kollektivtrafik som finns kvar söder om Svenljunga.

Stadstrafik skall absolut inte vara i kontakt med annan trafik och i tunnelbaneform ser jag fler risker och inflexibilitet än nytta, och dessutom är det fruktansvärt dyrt att anlägga. Det finns ingen patentlösning i mina ögon utan varje område får lösa det efter sina förutsättningar. Men jag tror på lösningar som är möjliga att lätt förändra och som inte finns i samma miljö som bilen.



Någon form av transporter ovan mark skulle kunna vara en idé i en stad av Borås storlek. Rena gator och kollektivtrafiken kommer fram i alla väglag oftast före bilisten.
Så ser dock inte verkligheten ut i Europa just nu med en stigande försäljning av vanliga bussar för fjärde året i rad.



Stjäl en gammal bil och kör ner en fartkamera - ett av de nya nöjena i modern tid. Åtminstone om man får tro diverse pressuppgifter. Kan det vara ett nytt sätt att skapa spänning i tillvaron? När kommunerna sparar på åldringsvården i livets slutskede och på barnen i livets start och enbart koncentrerar sig på de produktiva får man givetvis motreaktioner och detta kanske är en variant.




Buzznet :

Inga kommentarer: