16 januari 2008

Onsdagen den 16 januari 2008

Inga fler ryckiga kurvtagningar, tvära inbromsningar eller otrevliga bemötanden. Nu ska stadens bussförare tränas av personliga coacher.
Ibland får jag känslan av att jag är en stor jäkla buffel och så anfaller lejonen från alla håll och kanter, säger busschauffören där han sitter bakom ratten och pratar med förarcoachen. Det är premiär för en nya satsning; tränare som följer med kollektivtrafikens chaufförer. Föraren har, enligt coachen, kört mjukt i kurvorna, gjort behärskade inbromsningar, stannat nära trottoarkanten och haft god uppmärksamhet. Hans körning är helt godkänd. Men det är inte alla gånger lika lätt. Det är ju inga problem att köra buss rent tekniskt, utom när det strular till i trafiken. Då flyter det inte på lika lätt, och då är det lätt att tappa rytmen.
Ändå är att köra bara trettio procent av jobbet. Resten är skyltar, uppträdande, uniform, tidtabeller och så vidare. Den stora majoriteten förare kör behärskat. Det finns en liten klick som kör dåligt och det är dem man vill åt.

Allt för många förare uppvisar brister, menar Västtrafik och det är bakgrunden till att drygt trettio anställda inom kollektivtrafiken utbildats till coacher. Tio procent av chaufförerna på bussar bedömdes av Västtrafik förra våren utifrån kriterier som följsamhet, inbromsningar, volymen på högtalarna och bemötande av passager. Så nu skall dessa förarcoacher höja den allmänna nivån hos bussarförarna. Tränarna följer med under ordinarie turer och inspekterar bland annat förarens körsätt och bemötande. Brister påpekas och föraren får råd och hjälp. Tydligen var inte förarcertifieringen nog....eftersom målet är att en tredjedel av förarna godkänts under 2008 och fram till 2010 ska samtliga ha klarat de uppsatta kraven. Hela kalaset kostar 1,3 miljoner kronor per år och det får kommunerna betala. Det gäller att omsättningen på förare är näst intill noll om en sådan här grej skall gå i lås.


Några kommentarer som följde med:


Är själv fd bussförare och läst inläggen här och kan säga att det är skillnad på tempo på vischan och här i en stad. Man blir stressad hela tiden då man inte har samma marginaler i form av hållltider vid ändhållplatserna.
Förarna bör säkert ha högre löner, men kanske i första hand en minskad arbetsbörda? Kan det också vara förklaringen till att chaufförer på landet uppträder mer korrekt?
Det finns yrkeskategorier som är avsevärt mer utsatta för stress och provokationer än chaufförer, som t ex läkare, poliser, piloter, flygledare och utlandssoldater. Bra dock att chaufförerna får hjälp.
Märkvärdigt att busstrafiken utanför Göteborg fungerar så mycket bättre. Mej veterligt har de bussar som trafikerar "vischan" samma - usla - löner för sina chauförer, som i stan. Men förarna är mycket trevligare. Kan det bero på passagerarnas uppträdande???
Om nu Västtrafik inte bara ser priset när de har sin kommunala upphandling, kanske Göteborgs Spårvägar har en slant över till att underhålla sina bussar. När alla (ja, de flesta) bussar är trasiga och knappt kan ta sig framåt så tappar chaufförerna tålamodet och det ser nu ut som det gör. Lägg ner vinstintresset!
Dåliga löner=dåliga chaufförer. Det är den enkla sanningen. Allt annat är slöseri med tid och pengar. Använd pengarna till att höja förarnas usla löner istället eller till att underhålla bussar och vagnar bättre så att de fungerar. Eller varför inte öka körtiderna så det är möjligt att köra som Västtrafik vill, vilket är omöjligt med de snäva tidtabeller vi har att försöka följa.


Summan av kardemumman är att det nog inte är någon större skillnad inom Västra Götalands Region.
Summan av allt detta kanske kan sammanfattas så här: Man kan nog på goda grunder utgå ifrån att bussens skick speglar företagets syn på sina förare! Det i sin tur leder till hur föraren upplever sin status i hackordningen -- som i sin tur resulterar i hur han uppträder mot kunderna....
Alla synpunkter på denna sammanfattning är välkomna....


Som en parantes kan nämnas att det inte är någon större idé att blogga om vagnfel längre...det är bara att lägga in ett karbonpapper till.




Buzznet :

Inga kommentarer: