18 januari 2008

Fredagen den 18 januari 2008


Idag är jag rejält mör....Jag har varit igång från 06:38 till 20:40 i ett sträck...Tror det blir 14:02 timmar. Körtiden blev i alla fall 11:35 timmar. Fast det vore nog ändå smart att slå ihop tjänst 4 och tjänst 7 till en enda. På så sätt fick vi en extra fridag i om med att vi kunde lyfta ut alla tjänst 7 ur schemat. Eftersom vi ändå mixtrar med tider och annat i alla andra sammanhang kan vi säkert mixtra till det här också...kreativiteten är det ju inget fel på.
För övrigt vill jag bara säga att vagn 243 nu bör vara fri från tuggummi, hur länge det nöjet nu varar.


Fler och fler på depånivå ifrågasätter tydligen värdet av dessa veckobrev. Personligen har jag föreslagit två olika veckobrev. Ett för Borås och ett för depåerna. Vi får väl se om jag får svar. Dessutom skulle det vara trevligt att få en förklaring till syftet men de olika delarna i veckobrevet?


Jag har fått lite direkt kritik från "våra" passagerare angående kollegorna som kör i Borås. Jag blir lite förvånad för de Boråsförare jag råkar känna är jättetrevliga mot passagerarna och kör som folk. Dock har ett flertal passagerare klagat på otrevliga förare som kör som biltjuvar och det förstår jag inte, det verkar inte rimligt.


Frustrerade kollegor på olika håll frågade hur mycket svågerpolitik det finns inom Västtrafik - som om jag hade några svar på den frågan. Att frågan överhuvudtaget ställs är illavarslande och vissa rykten gör gällande att Trestadsområdet och Västtrafik har alltför starka partipolitiska kopplingar. Göteborgsregionen har definitivt gått sin egen väg i taxefrågor och Västtrafik har bara haft att snällt rätta sig därefter.


Smällare i bussen känns som ett nygammalt problem. Redan på 1970-talet drabbades vi i Göteborgsområdet av smällare inne i bussarna. I Hillared & Sexdrega försökte man kasta in smällare i bussarna så sent som förra året.


Ett uttalande jag hörde för en tid sedan kanske kan roa: "Det var lättare att hålla tidtabellerna innan bussarna blev strypta." Detta säger väl en hel del om tidtabellerna. Ett annat uttalande gör mig ledsen och deprimerad: "Vadå! Bussar med defekt belysning kör vi alltid runt med här i stan." Det betyder med andra ord att det är mer regel än undantag att man från Borås Depå släpper ut bussar med defekt belysning (och säkert en hel del andra fel också). Fast jag fattar logiken då man minns ett uttalande från en trafikledare "-Rullar den? -Ja! -Bra då är det bara att köra!" Man förstår att polisen i Borås ser mellan fingarna med en hel del. Denna varianten är också rätt typisk: "- Häftig buss, den gör 125 km/tim!" Hur fan visste hon det när högsta tillåtna hastighet är 90 km/tim? Jo jag vet svaret....


Ett fackligt ombud förordar 2 x 13 timmar samt 1 x 12 timmar och resten ledigt. En härlig inställning från en som företräder fackliga intressen (eller har man blandat ihop egna intressen med fackliga???) Jag trodde maxtiden per dag var 10 timmar, men vad vet en simpel lantisförare! Dom är väl knappt läskunniga. Fast jag hörde att ett annat fackligt ombud hade blivit sur för att BLs manipulerande med våra arbetstider ledde till att amn förlorade övertidsersättning. Hur skall man lösa den knuten och mörka den verkliga arbetstiden...???


En kollega frågade när depån får tillbaka "sina" bussar. Ja säg det - jag skulle tro ALDRIG... blev svaret. Vi har max cirka 16 - 17 månader kvar på vårt avtal och sedan stänger vi butiken...Klar som f-n att det sämsta gångbara skrotet hamnar på depåerna. Sedan har vi inte längre någon som jagar verkstaden så att vi får tillbaka "våra" bussar utan vi blir fast med nedslitna vagnar som knappast motsvarar de vagnar som stod i offerten....fast det var ju sisådär 8 år sedan...och bolaget har inga reservvagnar av samma typ om en vagn hamnar på verkstaden eller på något annat ställe. Det finns nog nästan inga resevvagnar alls för man ser ständigt vagnar i trafik som lämnats till verkstaden för åtgärd och när man råkar ringa och fråga när vi kan byta tillbaka får man veta att den inte är reparerad änuu - trots det går den i trafik på ett annat område..hur smart är det?


En fråga så här på slutet: Vad är skillnaden mellan medborgare och undersåte?
Jag har inte svaret, har Du?




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

I dag är du allt lite kinkig, jag började 6:30 med inlåsta nycklar och är inte färdig ännu och klockan är 23:36 beräknas lämmna de sista resande 1:00

//karl