24 januari 2008

Torsdagen den 24 januari 2008



Somliga har snö så det räcker och andra har ingenting. Sälen idag vid middagstid!

Kära Kalle Kanin, nu var det frågan om just 50-öringarna och inte om mynt i allmänhet! 1 kronor, 5 kronor och 10 kronor lär vi få dras med ända tills vi blir helt kontanlösa som på spårvagnarna i Göteborg.


Men vi har också ett annat gemensamt problem och det handlar om däck & belysning. Jag har säkert haft uppe detta tidigare men det tål att upprepas många gånger. I ett uttalande för inte så länge sedan sa vår trafikchef att man satte nya däck på bussarna inför vintersäsongen och det skulle då vara våra vinterdäck. Tyvärr är detta uttalande inte riktigt med sanningen överensstämmande. Vi har en hel del bussar som rullar med blandade däckskvaliteter. På styrhjulen kan det sitta ett riktigt bra däck (dock inte sajpat) ihop med ett skitdäck som har ett tveksamt mönsterdjup (oftast på gränsen). Boggiehjulen har alltid skitdäck eftersom dom tar slut så rackarns fort.
När det gäller belysningen så är vi som kör mycket landsväg rätt griniga, vilket inte röner någon större förståelse från stadstrafikens verkstad, och den tid vi tidigare hade avsatt i vår tjänstgöring för att åtgärda trasiga lampor och andra småfel är borttagen - den var onödig! Så mycket för trafiksäkerhetstänkande.
Jag tror inte att vi är unika på något sätt utan jag misstänker att detta är en vanlig visa inom hela branschen, det får helst inte kosta nått och skall det bytas lampor på depå får ni väl göra det på er fritid. Där ligger nivån.


Det har varit en del incidenter på vår depå som jag inte tänker ha några synpunkter på, men jag vill lägga in följande bild i debatten som lite pekar ut ett grundproblem. Vår gård är inte bussgaraget i Strömsdal precis utan mera ett skrotupplag där det kan bli rejält trångt att manövrera ibland och våra skyddsombud med flera har ännu inte kommit till rätta med arbetsmiljön av skäl jag inte vill spekulera i. Det har alltså varit ett skrotupplag sedan vi började trafiken för BL och situationen har blivit allt sämre med åren.






I Tingarör har det inte heller blivit någon önskesituation, när man skall backa in en buss bland parkerade bilar. Verkar som en klantig lösning av Västtrafik. Det borde gå att lösa på ett bättre och trafiksäkrare sätt....




Att sedan hållplatser med viss regelbundenhet är belamrade med annat än bussar gör inte livet säkrare för t ex våra resande skolelever.
Tyvärr gör perspektivet att bilden ljuger lite. Släpet står i verkligheten närmare väderskyddet än vad bilden visar. (Taskig vinkel från ett bussfönster).





Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Belysning på landsbygden är något som även Borås Depå klagar på, så där är ni inte ensamma. Borås Depå har en del rätt obehaglig trafik utanför stan med. Vägarna till Alingsås och Herrljunga samt platsen vi återkommer ständigt till dagligen - Vralen, vars syfte att köra boggibussar till, eller linjebussar över huvudtaget, är en gåta för mig.