25 januari 2008

Fredagen den 25 januari 2008



Vem tar hand om detta numera och hur ser redovisningen ut för dessa medel. Jag fick mig en 'liten uppläxning' här om dagen, och jag som inte ens har med saken att göra. Så kan det gå ibland. Frågan är dock inte så dum... vi har tidigare tagit vara på all återvinning men aldrig sett någon typ av redovisning. Det har tidigare kommit upp samma typ av undran...men om någon frågat den ansvarige vet jag inte och jag sitter inte inne med svaret....

Kollegan Svemicke har haft lite brevväxling med Västtrafik. Om det i praktiken får någon effekt återstår att se. Västtrafik är en koloss som man inte rubbar så lätt, och dom var inte gjort sig kända för att lyssna på vare sig entreprenörer eller förare. Speciellt förarna har ju ingen aning om vad deras jobb går ut på! Nog om detta. Vi får väl se om åtminstone 50-öringen försvinner igen...annars gäller väl avrundning uppåt.....
Dock hittade jag en intressant bit i Västtrafiks svarsbrev: "Men jag vill poängtera att det är biljettkontrollens uppgift att ta fast resenärer som fuskar med sina biljetter." Jättebra att detta nu är klarlagt av trafikhuvudmannen.
Så mina flyktingfamiljer kan nu åka med värdekort och en zon från Borås till Älvsered om dom vill och att kasta av skolelever utan giltigt färdbevis är bara att vara onödigt ambitiös och anmärkningen i veckobrevet 0803 på torsdagen känns rätt överflödig. Gå ut och rök i Lockryd. Du behöver INTE kolla några färdbevis. Det har Västtrafik just givit besked om.


När det gäller linje 303 från Tingarör till Borås tycker jag att den skall ändra linjesträckning helt och totalt och återgå till att vara linje 301. Det bor inte speciellt mycket folk längs R27 så den biten är tämligen överflödig. Linje 301/303 startar från Tranemo och kör via gamla vägen till Limmared ( då får vi trafik till det framväxande industiområdet mellan Tranemo och Limmared) vidare via Tingarör till Länghem C och kör mot Dannike för att sedan svänga vänster mot Hillared och därifrån den nästan vanliga rutten via Lockryd till Borås Resecentrum. Nästan betyder att Aplared bara utgörs av den hållplatsen som ligger vid av- och påfarten till nya R27 samt den som kommer efter Grändvägen. Linje 350 kör R27 rätt upp till Lockryd och blir en riktig snabbuss. 302/360 möter alltid 301/303 i Lockryd för att säkerställa anslutningen till Hillared m fl hållplatser.
Vad det gäller 302 så kan den gott ansluta till Hallandstrafiken i Ullared istället för i "döda" Älvsered. I Ullared är det liv och rörelse och på sikt ger det ett ökat resande på linje 302, som ett alternativ till bilen. Att hitta p-plats i Ullared är inte alltid så enkelt. Vi får också direktkontakt med både Falkenberg & Varberg.


Så här i tider av varierande väglag kom en tanke för mig. Vägverket har ansvaret för vägnätet och halkbekämpning för bilister och då borde Kollektivtrafikhuvudmännen ha ansvaret för halkbekämpningen för alla gator, vägar och hållplatser där det går kollektivtrafik. Idag varierar halkbekämpningen rejält beroende på Vägverkets prioriteringar (och där ingår inte kollektivtrafiken). Man kan t ex komma från en torr och välsaltad väg in på en glashal hållplats. Eller man kommer från R27 och skall in genom Aplared där ingen varesig saltat, flisat eller sandat. Det finns gott om liknande slingor runt om i hela regionen och dom står inte med på Vägverkets priolista, men dom borde finnas på t ex Västtrafiks priolista och vara årgärdade INNAN första bussen rullar ut på morgonen. Det skall vara säkert att åka buss!


Så dyker det upp indikationer på att användningen av färdskrivarblad måste utökas till samtliga tjänster på vår depå...Kan just undra varför detta har blivit ett så stort tolkningsproblem? Något praktiskt problem som att man skickar oss bussar utan färdskrivare och bussar som inte motsvarar upphandlingen.


Så deltar Västtrafik i miljödebatten via sin reklam med jämna mellanrum. Och dessutom via sina upphandlingar. Nu börjar det röra på sig i frågan om vad som egentligen är miljövänligt bränsle? Experter från båda sidor uttalar sig. Lobbyverksamheten från oljeindustrin går med all säkerhet på högvarv så man skall vara försiktig med att tro på allt man läser.
Just nu är det etanolproduktionen som står i focus. Att göra etanol av jordbruksprodukter tycks vara en riktigt dålig idé. Att göra diesel av palmolja är inte heller så lyckat sägs det. Just nu ligger tydligen biogas på plussidan så där har man kanske satsat rätt. Men vad som är rätt idag kan vara katastrof i morgon. Det beror hela tiden på vad oljemaffian kan gräva fram....
En annan liten detalj som berör oss som rör oss i trafiken är mobiltelefonen - på gott och ont. Här finns det två saker som retar mig i alla fall. Dels att utlovad täckning aldrig stämmer eller att täckningen plötsligt är borta i en sektor som tidigare hade god täckning. Det händer också att man får meddelanden om olika typer av trafikfel. Trots att systemet uppenbarligen ännu lider av diverse barnsjukdomar så smyghöjer operatörerna hela tiden priserna som man nyss 'skenbart' sänkte. En teknik som används är att ändra mätsystemet för hur långt ett samtal är och/eller justera samtalets startavgift. Jag och många kollegor är faktiskt beroende av att ha en fungerande mobiltelefon i dagens kollektivtrafik. Bifogad kommunikationsradio är ett kul skämt från det glada 80-talet.


Backningsskadorna från Svenljunga klassas som slarv och ouppmärksamhet, men jag lade in en brasklapp redan i går i det ämnet. Om herrarna som gjorde senaste skyddsronden följt upp sina egna slutsatser och lyssnat till de diskreta tips som inkommit från förarkåren kunde nog riskkalkylen se annorlunda ut. I nuläget har skyddsronden inte inneburit några åtgärder var det gäller vår 'skrotgård' och hur det placeras såväl skrot som fordon från övriga hyresgäster. Det har blivit trängre och trängre att manövrera en 15 meter lång buss och risken för tabbar ökar givetvis i en sådan miljö. Så slarvet kan nog fördelas på fler än de felande förarna.



Det började snöa och tjänst tre tog sin buss och åkte hem på en välförtjänt paus i den långa delade tjänsten. Det skall finnas fördelar med att bo i byn.
Visst är det lite märkligt att representanter för Västtrafik med förkärlek använder handikapplatserna längst fram i bussen. Gå bakåt i vagnen.....??? Bara en observation.



Veckan sämsta historia:
Han kommer hem stolt som en tupp och visar upp ett föremål för sin fru. - 'Titta vad jag stulit - jag tog den utmed vägen.'
Hustrun tittar och säger sedan spydigt: -'Ställ den inte i sängkammaren bara.'
- 'Varför inte' undra maken trumpet?
'Därför att det där är en fartkamera och den tar bilder när det går för fort.....!'






Buzznet :

5 kommentarer:

Svemicke sa...

Jag tror inte att Din önskan om anslutning i Ullared går igenom. Älvsered är första tätort i Halland från Västra Götaland och Västtrafik får inte köra längre in i länet än till första tätort. Skall egentligen rätt vara rätt får inte Västtrafik köra längre än länsgränsen. Egentluigen borde Hallandstrafiken möta upp redan där.

Det är samma sak för Skånetrafiken. Skånetrafiken får bara köra till Laholm, men visst hade varit smidigare med buss till Halmstad istället? Samma mot Blekinge. Sölvesborg är det längsta som Skånetrafiken får köra, men det hade varit smidigare om de fått köra hela vägen till Karlshamn.

Sen uppstår ännu en diskussion. Varför kan inte Hallandstrafiken köra till Mjöbäck istället? De borde ha lika stor rätt att köra till Mjöbäck som Västtrafik har rätt att köra till Älvsered.

Själv är jag väldigt förvånad över att Kungsbacka tillhör Västtrafiks trafikområde. Likaså att Alingsås tillhörde gamla GLAB, men det hade visst något med att fler åker till Göteborg än till andra delar av sina egna län.

Västtrafik är rörigt. Det är bara att inse. Jag får inte åka till Göteborg i samma län med mitt flerkomunskort, men jag får åka till Varberg och har jag väl lyckats slå mig igenom Göteborgs +++-mur, så är jag även välkommen till Kungsbacka i Halland med mitt Västtrafikiska kort.

Anonym sa...

Kan det tänkas att tjänstemannen från Västtrafik kanske lider av åksjuka om han sitter längre bak i bussen.
Dessutom betalar kanske tjänstemannen sitt månadskort med egna pengar och har kanske därför samma rättigheter som alla andra resenärer.
Tjänstemannen kanske inte har ngt tjänstekort som vissa förare har som åker gratis.

Anonym sa...

Swemicke!
Du kan inte åka till Varberg på ditt Flerkommunkort, det är bara Viskadalskortet som gäller mellan Borås och Varberg.
du är inte så duktig som du tror, om man bortser från att hålla på klaga på allt och alla.

Janne Svendsen sa...

""Visst är det lite märkligt att representanter för Västtrafik med förkärlek använder handikapplatserna längst fram i bussen. Gå bakåt i vagnen.....??? ""

Jag vet inte vem det är du menar, men representanten har väl rätt att sitta var han vill i bussen.
Handikapp-platserna får användas av "vanliga" resenärer också.
Du kanske inte sköter ditt jobb,eller inte har "rent mjöl i påsen" och därför stör du dig på att han/hon sitter där.
Eller också är det väl ditt vanliga dj....a gnäll på allt och alla.

Svemicke sa...

En tågvärd:

Det vore väldigt intressant att få reda på ur vilka aspekter du gör din bedömning. Vad har du för underlag? Vad är din situationsanalys baserad på? Du har i princip utgett dig för att vara någon sorts expert inom det område du valt att göra din bedömning, men dina grunder är bristande. Hur vet du till exempel hur duktig jag tror mig vara? Svara på den frågan först, för det kan du omöjligt veta.