20 januari 2008

Söndagen den 20 januari 2008


Märkligt - jag har hittat ytterligare en som inte fattar ett smack av depåmöte och icke fungerar och vad det nu stod i senaste veckobrevet. Är det månne en tidningsanka.


I konungariket Sverige är det transportsektorn som är den stora förorenaren. Men lösningen på problemet är inte självklar. Biogas och entanol är just nu inne, men vad som är inne i morgon vet ingen.
Ett sätt att minska på utsläppen är att köra bränslesnålt och för det ändamålet försågs ett antal bussar med något som heter Econen II. Det var till och med någon typ av meningslös utbildning kring manicken. Meningslös i den meningen att utbildningen mest handlade om ett dataprogram som företaget inte köpte in. Den satsningen rann definitivt ut i sanden...
Ändå satsar nu olika kommuner på att lära sina anställda att mjukköra för att spara på miljön. Till sin hjälp har flera kommuner installerat Econen...kanske någon vill köpa våra exemplar så minskar vi våra förluster lite grand.


Jag läste något jättekorkat i en facklig tidning. Det handlade om så kallade utvecklingssamtal eller medarbetarsamtal. Utvecklingssamtalet är Din chans att tala om vad Du själv vill för att utvecklas. Inom kollektivtrafiken är detta bara nys...här finns inga marginaler för dylika dumheter. Här balanserar vi på randen till katastrof varje dag.


Läste att den 23 januari har AF i Tranemo stängt och hänvisar till Ulricehamn. Då funderade jag på ordet service och hur en annons av typen: Den 23 januari tar kollektivtrafiken i Tranemo ledigt och alla resenärer hänvisas till kollektivtrafiken i Ulricehamn. Skulle nog inte fungera, men på AF skiter man i service och sina kunder och stänger butiken.


Något annat man skiter i är bussbälten. "Problemet är inte tillgång utan efterlevnad." Passagerarna skiter högaktningsfullt i att använda bussbältena. Finns bälte skall det genom lag användas, få gör det. Bussföraren i en buss med bälten har ansvaret för att alla under 15 år har bältet på sig. Övriga gör det på eget ansvar. På sätt och vis är det rätt begripligt att man inte använder bältet i bussen. Bussåkning skall ju var tryggt och säkert och då skall jag väl inte behöva bälta fast mig och skapa en känsla av fara och otrygghet. Det strider ju mot branschreklamen. Kravet på bältesanvändning motarbetar ju reklamen om att det är säkert att åka buss.
I praktiken är det omöjligt för varje enskild förare att kolla om passagerarna använder bälte eller inte. Det tillåter inte turlistor och körtid och visserligen är bötesbeloppet 1500 kronor om nu någon polis skulle få för sig att kolla bältesanvändningen i en linjebuss som går efter tidtabell och innan polisen hunnit in i bussen sitter alla garanterat prydligt bältade. Från förarplatsen i en modern buss finns icke en chans att se vilka som är bältade och vilka som inte är det. Sedan måste man alltså ta legitimation på alla som kan misstänkas vara under 15 år. Lagstiftaren hade nog en lätt släng av hjärnblödning.
Upp till cirka fyra års ålder åker barn säkrast bakåtvända. Det är fem gånger större risk att små barn skadas svårt eller dödas i en framåtvänd bilbarnstol jämfört med en bakåtvänd. (Hur stor är risken när dom springer i bussgången då?). Barn som är kortare än 135 cm ska använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn! Jaha kloka ord, men dom gäller dock inte min verksamhet.


Fyra av tio ska åka kollektivt år 2025. Tufft mål. Nu gäller detta inte Västtrafik Sjuhärad utan GR som står för GöteborgsRegionen. Och det är givetvis till dessa folkrika områden som resurserna går. Man vill bryta biltrafikens dominans och skapa kollektivtrafiksamhället. Fast det är ju inte så säkert att det är dagens bussar och pendeltåg som är lösningen. Kanske skall det vara ett förarlöst svävartåg som ligger sanningen närmast eller förarlösa mindre vagnar som färdas helt oberoende av all annan trafik. Det kommer onekligen att gå rasande mycket snabbare än dagens system.
Kan en dellösning vara att bussen har helt egna körfält dit inga andra trafikantgrupper når och kan hålla en rätt så hög medelhastighet som gör att bilisten aldrig har en chans att konkurrera. Vem vet vad som finns i framtidsvyerna? Man kan väl få spåna lite....
......och apropå spåna så håller man på att lägga ner en massa skolor runt om i våra bygder vilket innebär ännu mer skolbussar. Då spånade jag att man skulle kunna bygga om ett antal bussar till rullande skolsalar för att få ett lite annorlunda perspektiv på skolor i glesbygd.


Nu måste Busslink vidta åtgärder för att bussförarnas arbetsmiljö i Örebro ska bli bättre. Det kravet ställer Arbetsmiljöverket efter den inspektion som gjordes på företaget i december förra året. Jag blir jätteglad att vi äntligen får stöd för våra krav. Jag har tjatat sedan 2002 utan framgång, men nu kanske man kan börja hoppas, säger Kommunals huvudskyddsombud. Senast vid utgången av mars ska företaget ha gjort en dokumenterad riskbedömning med tanke på risker för olycksfall och ohälsa bland chaufförerna som en följd av de arbetstider som gäller. Busslink ska dessutom upprätta en handlingsplan med ytterligare åtgärder för att förbättra arbetsmiljön. För det tredje ska man skapa rutiner som säkerställer chaufförernas arbetsmiljö inför kommande tidtabellbyte.
I Arbetsmiljöverkets beslut konstateras att arbetstiderna och deras påverkan på arbetsförhållandena diskuterats under många år. Busslink har, framhåller man, flera anmälningar om arbetsskada som handlar om arbetsförhållandena. Det finns beskrivningar om problem med arbetstiderna, dåligt med tid för återhämtning, många delade pass och en känsla av att aldrig vara ledig. Stress, sömnbrist och trötthet är andra problem som chaufförerna pekat på. Sammantaget har det lett till flera sjukskrivningar.
I den bedömning verket gör konstateras att det finns veckor då förarna har många långa arbetsdagar i följd. De har flera tredelade tjänster med halvlånga uppehåll. Ibland får de ingen paus alls vid korta körtider och fulla bussar. De medicinska synpunkter Arbetsmiljöverkets expert tagit fram visar att nattvilan är mycket viktig. Den bör därför inte understiga elva timmar. Att börja arbeta före klockan sex på morgonen bör inte ha föregåtts av flera förkortade nattvilor. Det finns en stor risk för trötthet och därmed ökad risk för att en olycka ska inträffa. Avslutningsvis framhåller man att det finns behov av att med det snaraste se över förarna arbetstider såväl av trafiksäkerhetsskäl som arbetsmiljöskäl. Åtgärder bör därför vidtas så att inte fler drabbas av ohälsa och för att man ska förhindra att en trafikolycka inträffar på grund av trötta förare.




Hedemora kommun kan få anropsstyrd lokaltrafik, så kallad flextrafik. Tanken är att flextrafik ska kunna införas från sommaren 2009.
Enligt Transportforskningsgruppen i Borlänge (TFK) är anropsstyrd servicetrafik något som införts på allt fler orter i Sverige. När det gäller den så kallade flextrafiken anpassas körvägen efter det resebehov som finns och där resenären först måste ringa och beställa sin resa. TFK pekar i en skrivelse på att med flextrafik finns möjlighet att skapa lösningarna som både ger ökad tillgänglighet och även är ekonomiskt fördelaktigt för kommunen. Syftet är att ta fram förutsättningar och upplägg för anropsstyrd trafik i Hedemora tätort. Hedemora kommun har funderat på tre olika ambitionsnivåer; eko-småstad med hållbara framtidsambitioner, bekväma seniortransporter i Dalarnas äldsta stad samt flextrafik för särskilda behov.



Jag är lite avundsjuk faktiskt. En vänsterpartist som får ut dubbel lön - kan han/hon verkligen vara en äkta vänsterpartist eller -o hemska tanke - detta är en äkta vänsterpartist. Ni skall göra som jag säger och inte som jag gör...är det dubbla budskapet.....
...och lärarna hoppar i strid ström av läraryrket vilket leder till brister på ungefär 36.000 lärare (rätt så många faktiskt). Tydligen är det mest manliga lärare som hoppar av...vilket gör att såväl dagis som skolor nu blir fria från manliga förebilder samtidigt som de givetvis blir pedofilfria och det är ju skönt.
I Borås leker livet för alla dem som har sina nära och kära på två av stadens kyrkogårdar, för nu kan man åter ta kollektivtrafiken till de döda. Fast det sker med framförhållning eftersom trafiken är anropsstyrd och Du får bara besöka Dina avlidna vänner på torsdagar. Sedan får en snabba på om man vill åka tillbaka också. Max trekvart sedan är Du rökt.


Sverige har åter utropats som den olagliga fildelningens förlovade land och jag kunde bara inte låta bli att tänka på de första DVD-spelarna som kom ut på markanden. Där hade film- och musikbranschen skapat ett system med regioner så att konsumenterna inte skulle kunna utbyta skivor med varandra. Det tog inte speciellt lång tid innan de regionsfria DVD-spelarna dök upp i handeln. Nu vill samma bransch införa antiterroristlagar på Internet för att hindra konsumenterna att hämta deras produkter på annat sätt än de dom tänkt sig. Faktum är att samma problem uppstod då samma korkade konsumenter spelade in musik från radion och sparade på kassetter. Dom var till och med så fräcka att dom kopierade skivor till kassetter och delade med sig - vi fick en kassettskatt. Sedan hade vi en CD-skatt och en DVD-skatt och storförbrukarna importerade från bland annat Tyskland.
Kan vara på tiden att branschen anpassar sig till den hela tiden skiftande tekniken. Fast redan på kassetternas tid var musikbranschen döende och trots det finns den kvar och gnäller ännu????


WoW eller World of Warcraft (The burning crusade) är årets mest sålda dataspel 2007 och det är ett svenskt spel. Rätt trevligt! Kunde vi inte ha några bussar som rullade runt med datorer uppkopplade på Internet... Vore nått häftigt. Kanske några discobussar också.... Det finns säkert möjligheter att utveckla dylika koncept.





Såpan med Operasångaren gör mig bara magsur....En variant på kändisgala.




Buzznet :

2 kommentarer:

Svemicke sa...

"Läste att den 23 januari har AF i Tranemo stängt och hänvisar till Ulricehamn. Då funderade jag på ordet service och hur en annons av typen: Den 23 januari tar kollektivtrafiken i Tranemo ledigt och alla resenärer hänvisas till kollektivtrafiken i Ulricehamn. Skulle nog inte fungera, men på AF skiter man i service och sina kunder och stänger butiken."

De ska kanske på utvecklingssamtal den dagen?

"Lagstiftaren hade nog en lätt släng av hjärnblödning."

Lagstiftaren är säkert från början en ung tjej som tror hon är världsvan i och med sitt medlemskap i SSU och därigenom har motionerat om detta. DEt är nämligen vissa världsvana studenter i SSU Södra Älvsborg som motionerade om att alkolås skall vara lika obligatoriskt som bilbälten, fast just så uttryckte hon det inte, men kontentan var den samma.

"Fast redan på kassetternas tid var musikbranschen döende och trots det finns den kvar och gnäller ännu????"

Jag undrar om musikbranschen någonsin ger upp och anpassar sig till utvecklingen. Kanske även de borde gå på utvecklingssamtal?

Är det Henke ontén som ska ge sig ut och jaga "terrorister" då?

Anonym sa...

Det är i sista minuten Arbetsmiljöverket (AV) nu ska se över våra arbetstider.

I "Kommunals handbok för arbetstider i trafiken" kan man på sid 10 läsa att AV:s tillsynsansvar av arbetstidslagen nu ska övertas av partena själva med motiveringen att AV inte längre har resurser!

Med detta kan nu konstateras att SKAF och KFS lyckats ta i från oss både Arbetstidslagen och Arbetsmiljölagen och detta faktum, i sig självt, borde leda till närmare eftertanke.

Dessa skyddslagar tillkom en gång för att värna, bevara och utveckla arbetstagarnas självklara rätt till anständiga arbetsvillkor och när nu dessa villkor sopats bort måste frågan uppstå:
Vad är det för slags verksamhet som endast kan utövas under dessa omständigheter?
Varför ska inte just bussförare få ha samma rättigheter som alla andra på arbetsmarknaden?

Handboken (PDF) finns här:

www.kommunal.se/files/071010131246332/Handbok%20arbetstider%20trafiken-okt07.pdf

/Z