04 januari 2008

Fredagen den 4 januari 2008


Nu skumpa Ni skola dricka
tills alla får hicka,
sen får Ni ont i håret,
ja så börjar nya året


Så har vi landat i 2008.....Med visst dunder och brak! Och utan att köra buss förhoppningsvis med tanke på versen ovan.



Det kom ett mejl eller heter det mail?? Hur som haver....
Hej
Jobbar också som bussförare och trivs med detta, men med undantag av kärva arbetstider. Undrar hur länge dessa arbetstider får förekomma?
Tycker dagsarbetstiden inte skall överstiga 9 timmar, sen skall man gå hem. Vad kan vi göra åt problemet, tror Du?
Kommentera gärna min åsikt om kortare arbetstid. med vänlig hälsning NN


Jag påstår att dessa ogynnsamma arbetstider kommer att bestå tills större delen av förarkåren blir så eniga att dom gemensamt säger ifrån --- den fackliga vägen är uppenbarligen inte framkomlig. Det är bara att läsa det senaste avtalet i frågor om arbetstid för att förstå att från det hållet finns ingen hjälp att få. Nu vet jag inte hur alla lokala fackklubbar är så det är väl möjligt att någon lokal klubb har lite bättre krut än merparten. Eftersom ni (jag har gått ur) tillhör Sveriges Största Fackförbund Kommunal så är det vården som är deras stora intresse och vi bussförare liksom andra lite udda grupper saknar egentligt intresse hos denna fackliga koloss. Se bara hur KA ser ut....!


En kul grej såg jag i en lokaltidning strax innan nyår: Någon gick ut i skogen under julhelgen och plockade kantareller. På andra håll läser man om vårblommor i januari. Ur led är tiden.


Sedan blir jag alltid imponerad när man skriver om järnvägsnätet och illustrerar med en buss. Jag vet handgripligen att man håller på att dra ner på stora delar av infrastrukturen. Beskedet är kristallklart...landsbygden skall tömmas på folk. En variant på etnisk rensning kallad ekonomisk rensning. En Boråsare skall inte jobba i Borås utan pendla till Jönköping eller Göteborg och för dom det går riktigt illa för blir det veckopendling till Stockholm eller Köpenhamn. Sent omsider flyttar man helt enkelt eftersom skattesystemet förutsätter det. Man skall bli rörligare på arbetsmarknaden och runt alla större städer kommer det att finnas "trailerparks" där den billiga och rörliga arbetskraften ställer upp sina villavagnar eller "mobile home". Mellan dessa "trailerparks" och industriområdena går sedan pendelbussar. I dessa sammanhang är Borås för litet. Världens Bästa Regering har USA som förebild och där hyllas den råa kapitalismen.



Det verkar som klämlisterna på vissa bussar har för dålig känslighet om dom kan trycka sönder typ rollatorkorgar!? Skulle föraren vägrat uppge nummer på bussen??? Det står ju både utanpå och inne i alla bussar? Den historien verkar lite för mycket rättshaveri....


Ibland får man ett anfall av...jag vet inte riktigt vad man skall kalla det...??? Den som till äventyrs känner igen följande kan ta sig en funderare: "Pauserna ska vara schemalagda och ska normalt förläggas till plats med tillgång till toalett." Nu är svenska ett oerhört svårt och komplicerat språk och därför blir en sådan här rätt kort mening oerhört svår att förstå. Facket tog sig en funderare och kom fram till att vi har toalett i våra bussar. Alltså är problemet löst. Sanningen är den att vi för det första saknar toalett i hälften av våra bussar numera och att vi inte har minsta möjlighet att tömma busstoaletter i Svenljunga. Djävligt smart uträknat av facket. Tack för ingen hjälp alls.
En annan sanning fick jag klart för mig härom dagen: "Ni som kör på depå har väl ständig semester!" Uttalande av en trafikledare i Borås. Ibland droppar sanningen fram mellan raderna. Vi som inte har Borås (Strömsdal) som Depå är ett gäng griniga snorungar som inte förstått hur bra vi har det. Det är i alla fall den allmänna uppfattningen i Borås. Nu har jag faktiskt kört stadstrafik i Göteborg bland annat och även regiontrafik i området mellan Göteborg och Vänersborg. Att köra på t ex Marstrand kunder vara rejält stressande.


Här en intressant frågeställning: En kommunplacerad nyss ankommen invandrare kommer ombord på bussen i Svenljunga och går in och sätter sig...20 minuter före avgång. Strax innan avgång frågar jag om han tänkt betala för resan. Frågade och frågade förresten - det blev någon form av teckenspråk. Han halar fram ett papper där Migrationsverket (på svenska???) kallar honom till ett möte i Borås, med tolk! Har Västtrafik och Migrationsverket något avtal som innebär att deras kallelser automatiskt innebär fribiljett??? (Han hade fått ett flerkommunskort till hemresan). Och hur avvisar man någon som skall få tolk i Borås och som inte fattar ett smack vad man säger....? Hur ogästvänlig skall man vara mot en där man kan anta att han troligen inte ännu fått klart för sig hur det fungerar i Sverige. Och hur smart är det inte att skicka ut en kallelse på Svenska????


Det snöar....
och snön och halkar visar ånyo på hur lågt prioriterad kollektivtrafiken i själva verket är. Hållplatser skottas inte och halkbekämpning lika med 0. De vägar som bussen trafikerar är inte de som plogas och halkbekämpas först minsann! Bussar körs på åretruntdäck som INTE är speciellt anpassade till vinterväglag...vilket den senaste tidens bussolyckor på ett otrevligt sätt illustrerat. Vem som helst får förlänga listan...


Det förefaller som om BL nu slimmat sin organisation så till den milda grad att intern service nu är ett minne blott. Det är kanske kostnadseffektivt men inte speciellt trevligt. Och om man nu offrar delar av sin rast för att åka och byta en defekt buss förväntar man sig inte att byta till en annan defekt buss - det är förbannat dålig intern service. Undrar just vad kunderna skulle tycka om dom fick samma bemötande av oss förare.....??? Hemska tanke.
Det verkar som om vi slimmat bort hela servicekänslan.... och glömt bort att det vi egentligen levererar är god service och inte en resa i skottkärra från A till B. Hade vår verksamhet varit konkurrensutsatt hade detta gått käpprätt åt pipsvängen som en viss Astrid Lindgren-figur skulle sagt.





Buzznet :

Inga kommentarer: