14 januari 2008

Måndagen den 14 januari 2008


Jag funderade på om Västtrafik kommer att höja ersättningen till bussbolagen nu när dom fördyrat trafiken?! Nått är rätt så snett här! Ökat flöde av kontanter istället för minskat och ökad mängd tunga mynt - dax för skyddsstopp??? På något sätt känns det som om vår trafikhuvudman är i otakt med tiden, lever lite i det förgångna. Ett annat bevis på Västtrafiks bristande förmåga att förutse vad deras beslut får för konsekvenser är "frikorten" i Göteborgs Kommun. Man vet att det statistiskt finns cirka 70.000 individer över 65 år och att ytterligare några tusen fyller i år. Ändå blir man lite överraskad över att så många vill åka gratis. Enligt uttalanden räknade man med att ungefär 3.500 och 7.000 personer skulle vara intresserade - just nu har man passerat 45.000 vilket mer liknar 50% av det statistiskt möjliga. Nu hoppas Västtrafik att alla dessa "frikort" skall användas under lågtrafik - vilket inträffar mellan 08:30 & 15.00. Vi får väl snart läsa om att dessa pigga pensionärer har andra idéer än vad Västtrafik har.


En annan lika intressant observation är hur lite intresserad Världens Bästa Regering är av sann demokrati. Nu vill man reducera rätten att överklaga framför allt statliga beslut som drabbar enskilda människor. Man gör t o m gällande att denna demokratiska rättighet börjar bli negativ - ju fler som utnyttjar sina demokratiska rättigheter ju mer negativt. Man menar att allt överklagande försenar och fördyrar - och det må vara sant, men det känns också som beslutsunderlagen är dåligt förankrade och att alla aspekter av ett beslut nog inte är genomtänkta. Lite som Västtrafiks prispolitik!
Även på ett annat område växer kritiken och det gäller sjukpenningen. Värdens Bästa Regering vägrar att låta den där förbannade arbetarklassen att vara sjuka och frånvarande från arbetet. Deras företagare måste ju kunna lita på att arbetsbina gör sina ägare så rika som möjligt. Det handlar ju ytterst om att kunna kontrollera myrstacken på alla sätt. Egna lösningar utanför statlig kontroll slår man omedelbart ner på.
Samma filosofi finns när man vill åt alla dessa bilägare som använder "bilmålvakter". Begreppet "målvakter" inom affärsvärlden är väl känt och givetvis förekommer dom även på bilsidan. Planerad skatteflykt är grundorsaken och nu vill Världens Bästa Regering angripa sina egna väljare för att driva in skatter som man anser sig blivit lurade på. Frågan är väl om "bilmålvakter" i juridisk mening är olagliga?! Att vår skattelagstiftning innehåller ett antal godtyckliga så kallade gummiparagrafer bottnar ju i att man vill kunna komma i efterhand och "rätta till" egna dåliga beslut. Så nu skall man samköra bilregistret mot skatteregistret för i detta landet kan folk inte hålla på att byta bil hur som helst inte - HÄR SKALL VARA ORDNING OCH REDA! Ingen får ens chansen att missbruka reglerna och tjäna oskattade pengar. Det som är kuriosa i sammanhanget är att det alltså inte handlar om ordning och redan utan om påstod utebliven skatt.
Man skulle kanske räkna på hur mycket BL skulle tjäna på att ha bussarna registrerade på "bussmålvakter" vid lämpliga tillfällen... vem vet kanske anbuden skulle gå med vinst.


Vagn 244 är lite lurig för tankmätaren börjar visa tendenser till att ljuga och bromsarna är 'mjuka' vilket innebär låååånga bromssträckor = inte särskilt trafiksäkert. Detta har jag nu bett om att få åtgärdat för säkerhetens skull. Vilket leder mig vidare till nyttan med skyddsronder. Man går en skyddsrond och skriver ett tjusigt och ibland riktigt kreativt protokoll - punkt. Det händer inget mer sedan och allt förblir precis som innan skyddsronden. Då finns ju skäl att ifrågasätta varför man skall kasta ut pengar och mantimmar på sådant. Måste ju falla under fullständigt onödiga utgifter eftersom det inte sker någon uppföljning. Detta leder vidare till huvudskyddsombudet i Borås och alla vägbulorna. Jag har full förståelse för hans kamp mot gatukontoret rörande denna styggelse. Vad jag däremot inte begriper är att han inte omfattar all BL's trafik!? Det finns några riktigt dåliga vägbulor i Tranemo som borde hyvlas bort med omedelbar verkan. Dom är så illa byggda att om man kör i den lagliga hastigheten över dom får man uppsöka en verkstad efteråt. Om dom har i alla fall inte jag hört eller läst något om.


Nu börjar det bli brist på lokförare och det skall bli mycket intressant och följa hur utvecklingen av arbetsvillkoren och arbetsmiljön blir i en bristsituation. Det är inte lika lätt att massutbilda lokförare som busschaufförer.
Vägverket har ju fattat ett något märkligt tycke för yrkesförare, som i deras ögon är samhällets nya bovar och ligister. Den verkliga orsaken kan nog vara den att yrkesförarna är den grupp som avverkar flest mil per år och därför ser alla brister som Vägverket försummar beroende på uteblivna anslag från statsbudgeten. Så istället för att sätta ljus på de verkliga orsakerna skyller man allt på dåligt utbildade yrkesförare som absolut borde få körförbud hela högen. Saknas nog någon liten saklig grund bara - men när man har hittat den finns det inte en yrkesförare kvar i detta land som kan klaga på Vägverkets illa skötta vägar.
Nu fick visst en bloggpolare något åt hjärttrakten...illa illa....


Dagens tuffing var nog ändå gentlemannen som satt ute på terrassen och drack sitt morgonkaffe i lugn och ro.. Jag såg ingen glöd från någon cigarett så det är inte alls säkert att det var en utkörd rökare. Det var nämligen rejält milt före klockan 07:30 - sedan kom blixthalkan krypande.


Föreställ Dig bilden framför Dig. Skola, staket med hål för framdörren och skolbarn som vill på bussen. Du har som en klok förare ställt bussen tätt intill räcket som det är meningen. reser sig fru Svensson och vill gå av genom bakdörren....hur glad blir man inte då. Hon kan ju inte kliva rätt ut i räcket och om man står rätt går inte bakdörren ens att öppna...Är det fler än jag som träffat fru Svensson?




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Du skrev för ett tag sedan att fördelen med att jobba åt Västtrafik är att man inte är dummast. Vägverkets anställda tjänstemän ligger väl närmre den låga IQ/EQ:n?