13 januari 2008

Söndagen den 13 Januari 2008


Idag är det alltså 20nda Knut och julen dansas ut....fast inte där jag bort inte. Förr gjorde man det men på senare är har eldsjälarna upphört med verksamheten. Men så håller hela byn på att upphöra - nog om detta.


Taxen Taxa har lämnat en kommentar till ditt inlägg: Ursäkta, men det finns väl inte halva biljetter efter klockan 24:00/00:00, en halv det blir ändå vuxenpris. Precis! Det var liksom det som var poängen.


Mr Banco, menar du att endast den som ligger sjuk på hospital ska anses sjuk på riktigt...?

I så fall har vi en medicinsk expert i de egna leden som säkert stöttas av SKAF i Gävle. Där har två linjebussförare svimmat plötsligt vid ratten denna vecka och fackpampen där förklarar lakoniskt orsaken: "-Vi har kort dygnsvila och pressade scheman." Ur detta perspektiv ska väl ändå den förare som först kollar tjänsten och sedan avgör om han orkar köra eller ej hedras. Det vittnar snarare om en god självkännedom och ett gott omdöme med hänsyn till de risker en utsliten förare försöker undvika. Alternativet är kanske att femtio människor hamnar på hospitalet?
Kära brevskrivare. Jag kan mycket väl hålla med Dig i sak. Vad som stör MIG är när man använder sjukskrivning som ett sätt att undvika en dålig tjänst. Det hade varit ärligare om 50 förare vägrade köra den där dåliga tjänsten - för då är chansen att den blir förbättrad betydligt större....Men vad vet en fattig landsbygdschaufför?


En allvarlig bussolycka i Gagnef. Vägverket anklagar yrkesförare för att ha fortkörning som kultur. Men tidtabellerna pressas för att bolagen ska maximera vinsterna så uttrycker sig gamla hederliga Flamman - Vänsterns egen tidning.
Den kultur som finns bland yrkeschaufförer är så stark att inte ens enormt starka ekonomiska drivkrafter, miljöfrågor eller säkerhetsfrågor bryter igenom.
Det säger trafiksäkerhetschefen vid Vägverket, efter den allvarliga bussolyckan i Gagnef. En linjebuss kördes på bakifrån av en chartrad buss med ryska turister. Vägverkets undersökningar visar att varannan yrkesförare kör för fort. Lite kul att Vägverket blixtsnabbt skyller på att både den påkörda linjebussen och den påkörande charterbussen kört för fort. Då tror man att man själva är fria från ansvar! Olämplig däcksutrustning i förhållande till väglaget eller dåligt vägunderhåll har därmed sopats under mattan.
Den här typen av trafik är den som sätter rytmen därute, också för oss andra så att säga vanliga bilister. Det är taxi, budbilar, bussar och lastbilar som utgör vår trafikkultur = förare som kör mot betalning. Det handlar om att alla chaufförer måste förmås göra rätt. En och en är det svårt att bryta den här väldigt, väldigt starka kulturen, som går ut på att vi yrkesförare ständigt kör för fort. Gubben från Vägverket menar att det inom yrkestrafiken inte går att vinna tid eller pengar genom att förarna kör för fort. Därför kör jag aldrig för fort - jag kommer när jag kommer och jag har haft otaliga diskussioner med trafikledningen på diverse bussbolag genom åren.

Men en ombudsman för Kommunal, som organiserar busschafförer, håller inte med. Tidtabellerna har blivit snävare för varje år som går. Man blir effektivare på att planera och vill ha så korta stillestånd för fordon som möjligt. (Djävligt löjligt påstående eftersom bussarna ofta står en 1/2 dag i form av delade tjänster. Han som organiserar har rejält dålig koll). Det har generellt blivit stressigare, det är ingen hemlighet. Kommunal organiserar linjebusschaufförerna, som idag är 20.000 i Sverige. I linjebussar ingår även skolskjutsar och kamoflerade skolskjutsar. Fast mig organiserar inte dessa fjantar längre.

Det är varje företag eller länshuvudman som skapar tidtabellerna och de tajtare för varje gång och det är onekligen ett arbetsmiljöproblem. Kommunal tror att dom försöker att inom linjetrafiken få in regleringar om raster och pauser, som bolagen sedan kringgår. Nyligen försökte Säffle busstrafik sätta så tajta tidtabeller att genomsnittshastigheten skulle blivit 90 km/h. Det hade vår VD gillat för han tycker att våra genomsnittshastigheter är på tok för låga. Den konflikten har jag haft med honom åtskilliga gånger som numera före detta listombud. Det är en tendens i hela landet, även för beställd trafik som resebyråer och andra anlitar, som försöker få ut maximalt av varje buss. Tidningen Flamman har talat med en busschaufför som kör linjetrafik i Göteborg. Han menar att problemen med knappa tidtabeller har en tydlig koppling till konkurrensutsättning, då varje bolag försöker att hålla nere kostnaderna för att vinna anbudsgivning. Här i Göteborg heter beställaren Västtrafik. Det är tre eller fyra bolag som konkurrerar. Västtrafik spelar ut bolagen mot varandra och dikterar villkor för tidtabeller och så vidare. Det ligger stora pengar i det och man spar på tjänster genom att lägga tajtare tidtabeller och delade tjänster. Busschauffören i Göteborg menar också att bolagen snålar in på de så kallade regleringstiderna. När han kommer till en ändhållplats ska jag i normala fall ha 10-15 minuter över. Har han aldrig hört talas om spetsvändning??? Om det blivit trafikstockning och köer ska man kunna hämta in på regleringstiden, för att slippa köra returresan försenad. Gapflabb! Busschuffören menar också att bolagen nu lägger scheman utan den tid det tar att logga in och avlägga rapport. Ska han byta buss på en central hållpunkt klockan 15.23 då ska den andra gå 15.23, alltså exakt samma minut, och det går inte, utan jag blir tre, fyra minuter försenad. Det är väl något sådan som pågår på Södra Torget i Borås och som chaufförerna inte riktigt köper, eftersom dom inte går ut på rasten för att lösa av ankommande förare. Han menar att scheman och tidtabeller hela tiden naggas i kanten år efter år. Man kanske inte märker det direkt, men det är en otrolig skillnad över tid. En annan variant som facket köpt är alltså att pårustningstid och avrustningstid läggs utanför tjänstgöringstiden.
Tack för tipset käre bloggkollega.......


Denna kommentaren går bara inte att undanhålla mina 3 bloggläsare: Det finns ju faktiskt något som är bra med att jobba för Västtrafik. Va?????? Jo man är ju aldrig dummast..... Poäng!


Jag skrev häromdagen att ledningsgruppen tyckte att Västtrafiks nya prissättning inte hade skapats av den vassaste kniven i lådan och det ligger mycket sanning i detta påstående. Bara den tid det tar att fippla med alla dessa småmynt kommer att skapa stillestånd i trafiken. Sedan skall platsombuden eller vad dom nu har för titlar se till att det finns pengar till växelkassorna, för det kommer att gå åt kilovis med mynt och speciellt 50öringar.
Faktum är att vi hade 1-öringar fram till 1971 och jag vet att jag har några kvar än i dag.
Redan då 1971 var ettöringen dyrare att hantera än dess nominella värde. Rätt så fantastiskt! Sedan dess har alltså 2-öringen, 5-öringen, 10-öringen och 25-öringen tagits bort eftersom hanteringskostnaden är högre än myntets nominella värde. Rätt självklart egentligen med tanke på den hysteriska kostnadsjakt som bussbolagen bedriver - se texten här ovan.
Egentligen borde 50-öringen gått ur tiden för länge sedan. Din lokala handlare öresutjämnar sedan massor av år tillbaka - det är bara Västtrafik som på något sätt missat poängen med detta. Där går man och tror att en sketen 50-öring skall rädda deras ekonomi???? Fattar ingenting.
Från en kunnig person har inhämtats kunskap om att myntet tillverkas i Finland och att det trots detta kostar mer än 50-öre att framställa varje mynt. Dessutom skall vi ha en massa hyggligt avlönade förmän och andra som skall springa till banken flera gånger om dagen. Och MITT lilla rör i myntapparaten innehåller dessvärre inte tillräckligt många 50-öringar för en full arbetsdag så det blir en massa extra servicearbete för förmän, kontaktombud och chefer och det är inte gratis. Från min lokala handlare fick jag veta att han får betala 120 kronor för att få ut 2000 styck 50-öringar. Lägg sedan till dötid för att gå och handla mynten och allt spring för såväl förare som tjänstemän för att fylla på den små förråden så blir det pengar. En överslagsberäkning säger att det handlar om - mellan tummen och pekfingret - cirka 120.000 kronor per år. Så jag vidhåller vad jag skrev redan tisdagen den 8 januari.... Ge den som kommit på dessa dumheter sparken. Han eller Hon är på tok för dyr i drift.
Sedan kommer nog ändå den bästa biten NU: Tänk när faster Agda, moster Greta och farbror Gunnar står där och letar efter mynt i lilla börsen efter småmynt(då skall man ha en kamera i beredskap). Då står trafiken bokstavligt talat stilla. Kan just undra hur mycket extra tid det kommer att innebära - jag har en känsla att spetsvändning kommer att få en helt ny innebörd.
Var det verkligen långsammare trafik som Västtrafik ville åstadkomma. Grattis Ni har verkligen lyckats.


Så har jag varit lite elak idag igen och nu har jag inga kamrater kvar (bara mina tre bloggläsare - mitt gudbarn - min plastdotter och anonym).





Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant och tänkvärt, tack!

TCh:n

Svemicke sa...

Det finns nog en hel del som håller med i Din syn på Västtrafik. Eller Västtragik som någon valt att kalla bolaget.

Men Du får inte skriva så om Vägverket. Mitt svaga hjärta tål inte att jag blir mer frustrerad på denna idiotsamling som jobar på detta statliga verk som har till syfte att trycka ner gemene fordonsförare.