22 januari 2008

Tisdagen den 22 januari 2008


Vi kör omkring med moderna luftkonditionerade bussar som framgår av bilden ovan.



Det kom ett brev.....Det är i sista minuten Arbetsmiljöverket (AV) nu ska se över våra arbetstider.
I "Kommunals handbok för arbetstider i trafiken" kan man på sid 10 läsa att AV:s tillsynsansvar av arbetstidslagen nu ska övertas av parterna själva med motiveringen att AV inte längre har resurser!
Med detta kan nu konstateras att SKAF och KFS lyckats ta i från oss både Arbetstidslagen och Arbetsmiljölagen och detta faktum, i sig självt, borde leda till närmare eftertanke.
Dessa skyddslagar tillkom en gång för att värna, bevara och utveckla arbetstagarnas självklara rätt till anständiga arbetsvillkor och när nu dessa villkor sopats bort måste frågan uppstå:
Vad är det för slags verksamhet som endast kan utövas under dessa omständigheter?
Varför ska inte just bussförare få ha samma rättigheter som alla andra på arbetsmarknaden?
Det självklara och föga muntra svaret är att pengar skapar sina egna lagar och med en svag facklig organisation blir resultatet precis så här.


Apropå sjukskrivna som inte är sjuka eller hur nu tolkningen skulle tolkas så hittade jag dessa tänkvärda ord: "Det kan väl hända att jag är hypokondriker - men jag är en väldigt sjuk hypokondriker!" Lånat från GP.


Jag skrev ju om förare med personlig assistent för några dagar sedan och de kommentarer jag hittat handlar märkligt nog om trångt för knäna och tråkiga och kalla säten och annat som mer hör ihop med bussinredningen. Och det var i sig lite lustigt för GP hade någon artikel om vad alla dessa speciallösningar på bussarna kostar. Jag vet att jag tidigare skrivit om den saken, men det kanske är dags att upprepa sig? Hur som haver så kräver t ex Västtrafik viss typ av lackering på bussarna och loggor hit och dit och det kostar en bra slant per fordon. Sedan finns det önskemål på hur karossen skall se ut, hur sätena skall se ut och hur tätt/glest dom skall sitta och så vidare och så vidare och allt detta kostar stora pengar utan att det egentligen är till glädje för kunderna. Det är rena "profilidéer" helt enkelt. Jag har ännu inte fattat varför en trafikhuvudman utan konkurrens skall syssla med dyra profilfrågor - det verkar rätt så korkat att använda skattepengar på sådant.


Vi skall alltså ha ett depåmöte 1 februari och ingen jag frågat har en susning om vad som står på dagordningen och det är ju rätt skrämmande. Den enda gissningen gick ut på att en av de fackliga representanterna hade haft synpunkter på vår depå på nått möte??? Om det är korrekt så har hon/han alltså som vanligt gått över huvudet på depåns anställda och på intet sätt representerat annat än sig självt. Det lär vara i linje med tidsandan.
Detta för mig över till ett annat tankeexperiment. Några företag håller just nu på att anklaga varandra för personalstöld. Det är företag i branscher där företagets största tillgång är personalen (då fattar alla att det inte gäller vårt fögderi). Man stjäl helt simpelt personal av varandra heter det. Nu är ju detta egentligen inget nytt för så kallade experter har alltid varit hårdvaluta på den typen av arbetsmarknad och för dom har det handlat om ett sätt att trissa upp sina löner.
Tänk när den dagen kommer då man headhuntar bussförare - de vore grejor det.... Då ligger jag sex fot under jordytan.


Lite märklig inställning till vår miljö. Ett före detta svenskt bilmärke skall nu introducera etanoljeepar. Stora bränsletörstiga fordon som då skall gå på miljövänlig etanol. Hallelulja och då blir samvetet snövitt för dessa bilägare och bilmärket tycker att dom bidragit till att minska miljöförstöringen. Jaja...saliga äro de....

Jag råkade kasta ett öga på ett pensionsbesked jag fick i samband med deklarationer och annat. Inte nog med att Du skall betala skatt om Du lyckas får ut Din pension, Du betalar avkastningsskatt under tiden Du sparar ihop till Din pension. Snacka om en girig stadsmakt - som aldrig har råd att leverera.



Våra snälla och tystlåtna skolelever från Överlida & Mjöbäck lämnade en städad buss i följande skick efter fullbordad hemresa och då har kameran inte fått med allt!








Buzznet :

Inga kommentarer: