10 januari 2008

Torsdagen den 10 januari 2008


Skyddsombuden återtog skyddsstoppet sedan Västtrafik lovat att kontanthanteringen skall vara borta 31 augusti i år. Nu säljer chaufförerna enkelbiljetter igen. Fackförbundet Kommunal införde natten till i dag skyddsstopp mot kontanthantering efter ett rånförsök mot en bussförare förra veckan. Det var en gång för mycket, säger ordförande för Kommunals avdelning på Göteborgs Spårvägar. Vi kan inte acceptera att chaufförerna utsätts för risk för liv och lem. Detta hade aldrig kunnat hända här hos oss.
Skyddsstoppet gällde all busstrafik som körs av Göteborgs Spårvägar, samtliga stadsbussar i Göteborg, större delen av busstrafiken i Mölndals och Ale kommuner samt Blå express mellan Partille och Kungsbacka. Under förmiddagen diskuterades kontanthanteringen på bussarna vid ett möte med representanter för Göteborgs Spårvägar, Kommunal och Arbetsmiljöverket och strax efter klockan 12 var man överens. Det finns egentligen ingen motsättning mellan facket och oss, säger man på Göteborgs Spårvägar. Vi ser också till de anställdas bästa men vi måste få en lösning på hanteringen av enkelbiljetter innan vi kan stoppa försäljningen ombord.
Västtrafik riskerade att förlora drygt 100 000 kronor om dagen så länge kontantstoppet varade. Vi säljer 100 000 enkelbiljetter i veckan, säger försäljningschef på Västtrafik. 60-70 procent är numera sms-biljetter och biljetter som säljs i myntautomaterna på spårvagnarna medan resterande säljs av chaufförerna på bussarna. Så om Västtrafik säljer runt 70% av kontantbiljetterna så borde det inte vara speciellt svårt för dom att ta hand om de resterande 30% också. Det innebär att chaufförerna normalt säljer 5 000 enkelbiljetter per vardagsdygn i Göteborg och 5000 gånger 25:-- = 125.000:-- = mycket kontanter.
Efter höjningen vid årsskiftet kostar enkelbiljetterna för vuxna inom kommunen 25 kronor. Om de allra flesta som normalt åker på enkelbiljetter skulle strunta i att köpa periodkort eller värdekort skulle Västtrafik förlora drygt 100 000 kronor per dygn. Det hade naturligtvis varit kännbart för oss om kontantstoppet blivit långvarigt, säger man på Västtrafik. Samma Västtrafik som i flera år utrett hur kontanthanteringen på bussar och spårvagnar skall kunna tas bort utan att ha lyckats - uppenbarligen.
Spårvagnarna har försetts med myntautomater och sedan förra året säljer spårvagnsförarna inte längre biljetter. Erfarenheterna är enbart goda. Resorna går snabbare och förarna tycker deras arbeta har underlättats samtidigt som rånrisken minimerats. Men som sagt så gäller detta enbart i Göteborg och Västra Götalandsregionen är aningen större än enbart Göteborg.


I Skåne-land har man försökt att minska på kontanthandteringen på tåg och bussar och resultatet har blivit mer kontanter. Man har kanske inte riktigt tagit uppgiften på allvar och nu hotas man av Arbetsmiljöverket (dom fick tydligen inte sina anslag strypta med tillräckligt mycket). I Huvudstaden är alla kontanter förbjudna i kollektivtrafiken sedan ett år tillbaka och i Göteborg hoppas man att samma sak är genomfört i augusti - och det är då övriga linjer kommer i den verkliga farozonen då storstäderna inte längre erbjuder ett enkelt sätt att sno kontanter. Behovet från knarkare och andra kommer inte att försvinna. Skånetrafiken, liksom andra länstrafikbolag, säger sig måna om kunderna på landsbygden och inte om förarnas säkerhet.


ICA-rörelsens verklighetsbild blir bara klarare och klarare. Nu har man hittat butiker som säljer helt omärkt kött... Och framgångsrika VD:n kan mycket väl bli ståuppkomiker. Det vore nått att tänka på - illasinnade rykten säger att förutsättningar finns. Men vad vet en enkel landsortschaffis? Fildelningen har tagit ny fart och det trista är att fildelning och piratkopiering blivit synonyma och det är djupt olyckligt. Nu finns det ju krafter i vårt kontrollsamhälle som vill ha superkontroll även på Internet. Att fritt få uttrycka sig och okontrollerat bilda opinion anses på många håll icke önskvärt. Arbetskraften skall arbeta och hålla käften. Under stundom ligger Ådalen tätt under den polerade ytan.
Världens Bästa Regerings lek med A-kassan har gett till resultat att tusentals personer idag står helt utanför systemet och någon obligatorisk A-kassa lär det nog inte bli - om inte annat av ideologiska skäl. Finansministern har också fått för sig att en A-kassa med hög arbetslöshet skall ha högre avgifter än en med lägre och det har slagit slint så det står härligt till. De som kan byter till den billigaste varianten - så mycket för teori kontra verklighet. Fråga Västtrafik!
I "ack Värmeland Du sköna" kommer skolbussar på glid i blixthalkan. Märkligt att vi skall ha sommarutrustning i ett land med vinterväglag!?


Försäljningen av fordonsgas stiger och försäljningen av bensin sjunker, men om detta skulle vara bättre för miljön låter jag vara osagt. Däremot tycker jag att orsaken till TeliaSoneras e-mejlkrasch är rätt makaber. Den ansvarige slutar, troligen efter fastställd uppsägningstid, men ingen ersätter denne....0-koll som man brukar säga. Är detta ytterligare ett bevis på att snålheten bedrar visheten. Till sist en liten påminnelse om att vi bussförare nog ändå valt fel yrke. Som lärare kan man tydligen byta betyg mot vissa tjänster av olika slag beroende på läggning - det går inte så lätt som busschaufför... fast där kanske läraren/lärarinnan överskrider sina befogenheter? Nåja tanken var roande.




Buzznet :

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillade verkligen det här inlägget - trots varandes storstadsbo (Jättestora Borås) och fackligt aktiv...