15 januari 2008

Tisdagen den 15 januari 2008

Jag har nu fått insikt genom utsikt..Grunden till Västtrafiks nya policy med ökad mynthantering är av rent humanitär art. Det är ett led i deras friskvårdsprogram har jag fått lära mig idag. Blir det output blir det input. Fast dom har gjort jäkligt dålig PR för den aspekten på verksamheten.
Sedan har ju prisförändringen ett annat syfte också eftersom vi som servicegivare hela tiden måste skapa goda relationer till kunderna och detta att krångla till prissystemet gör ju att vi nu får en god chans att ha ett litet privat samtal med varje enskild kund - visserligen lite tidskrävande - men jävligt god service.
Till friskvårdsbiten skall givetvis knytas Västtrafiks fjärde huvudprocess: Tydliggöra samhällsnyttan dvs öka förståelsen för att även chaufförerna behöver träna under arbetstid. Västtrafik skall bidra till att aktiviteter blir mer tillgängliga och att jämnställdheten främjas. Både män och kvinnor får lyfta "skrot". Sedan faller mynthanteringen under personalperspektivet också - ökad stimulans tror jag det hette.


TV4-nyheterna refererar till BRÅ som säger att kameraövervakningen i kollektivtrafiken inte förhindrar brott, möjligen (alltså möjligen) hjälper till att klara upp redan utförda brott. BRÅ dömer helt ut metoden som preventiv.
Hur skulle kameraövervakning hindra att den kvinnliga bussföraren som blev rånad på väg hem från jobbet inte blev antastad? Hum




Västtrafik skall visst lägga ännu mer resurser på linje 100 (den mellan Borås och Göteborg). Frågan som aldrig ställs och besvaras i vilka resurser som skall överföras till linje 100. Kvaliteten på busstrafiken mellan dessa två städer har varit låg, men jag hävdar med en dåres envishet att man alltid får precis det man betalar för. Om man nu vill ta bort ståplatserna måste kan alltså höja kilometerpriset rejält.
Men frågan är alltså vilka linjer som får släppa till resurser till linje 100? Den icke ställda frågan saknar svar. En slags delsvar kanske döljer sig i den rapport som SLTF kommit med där folket i Sjuhärad är mest missnöjd med sin kollektivtrafik, men enligt Västtrafiks VD är det bara växtverk. Så all kollektivtrafik i Sjuhärad består av linje 100 - Hallelulja.


Tobakslagen följs inte på skolorna och väderskydden i närheten av många skolor kan inte användas av resenärer eftersom de utgör rökruta för högstadie- och gymnasieelever. Tobaksbolagen har verkligen lyckats värva nya kunder...
Nu är ju inte det enbart busskurer som förvandlas till rökrutor som är ett problem utan även att man kastar saker på bussar. Färskaste exemplet är stenkastning i Södertälje. Äggkastning har förekommit både i Svenljunga & Tranemo och fruktkastning i Borås. En något tvivelaktig sysselsättning för sysslolösa ungdomar. I Södertälje har man verkligen utvecklat vandalism mot bussar till en konstform. Rakteter och brandbomber är nya tillhyggen.


Jag antar att de flesta bussförare som använder datorer & internet upptäckt att Västtrafik inte längre informerar via Körpunkten. Faktum är att dom aldrig informerade via den adressen överhuvudtaget och det är nog den främsta orsaken till att man som förare slutade att logga in. Själv höll jag på i flera år att kritisera bristen på aktuell information utan resultat. Den enda förklaring man fick var att man inte hann med att hålla sidorna uppdaterade. Dom resurserna satsades på annat håll.
"Körpunkten har stängt tills vidare eftersom intresset för att få information från Västtrafik på detta sätt inte har varit tillräckligt stort för att kunna leva vidare." Självkritik är nog knappast det företagets starkaste sida.
Å andra sidan finns ju Bussnack kvar men där är intresset mer fokuserat på busspotting, som i sig är rätt kul, men inte alltid så informativt i den meningen. Ett bildinlägg om Pausvila var definitivt skitkul. "Det är tur att inte passagerarna vet hur trötta vi förare är ... då skulle ingen våga åka med oss.





" Det ligger sanning i detta.
När jag nu ändå uppehåller mig vid datorer och kollektivtrafikinformation vill jag bara i förbigående informera att texten "Välkommen! Arbete pågår med att färdigställa vår hemsida. Kom gärna tillbaka senare!" fortfarande står kvar på BL's hemsida och illustrerar hur man ser på begreppet senare... Tydligen ett synnerligen tänjbart begrepp eller hur man nu skall se det.
Till sist i raden av Internetsidor som har anknytning till kollektivtrafik Förarcertifieringen. Här skryter man ohämmat med hur fantastisk denna form av kunskapsvalidering är och effekterna av valideringen är nästan bättre än värsta mirakelkrämen.



  • höja kvaliteten i kollektivtrafiken (blir fordonet bättre om det körs av en certifierad förare?)

  • öka tryggheten och säkerheten för resenärerna (försvann delade tjänster med certifieringen?)

  • höja statusen på föraryrket (jasså och när kommer detta att ske?)

  • öka sysselsättningstryggheten hos förarpersonalen (aha anbudsförfarandet skall tas bort!?)

  • skapa en kunskapsnorm som är gemensam för hela landet (hum - men någon tjänar pengar på detta.)


Om nu någon skulle misstänka att min nya surfdator är färdigbyggd måste jag bekräfta misstankarna....


Liten katastrof noterad: Aalborgs taffel blev kvar i Bohus på juldagen - kan det vara farligt?
Jag råkade roa mig med att jämföra SVT:s sajt med TV4:as och det är en enorm skillnad. TV4:a klappar sig för bröstet och är ytlig, tråkig och fylld av förtäckt reklam. SVT:s är mer spännande och ger mer saklig info även om sådant som inte handlar om företagets produkter.




Buzznet :

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig blogg, kommer att följa den.

//karl

Svemicke sa...

Mycket bra inlägg! Håller med i det mesta.