06 januari 2008

Söndagen den 6 januari 2008


Jag satt och funderade på om man skulle be trafikchefen göra TVÅ olika veckobrev, ett som informerar de som kör för Borås Depå och ett för dom övriga Depåerna. Huvudparten av trafikutbudet är ju trots allt stadstrafiken och depåtrafiken är egentligen ytterst marginell, så det finns argument för att hålla dessa åtskilda. Stadstrafiken svarar ju för cirka 42,4 % av företagets intäkter...
Depåtrafiken svarar ju bara för 43,3% så den är ju rätt ointressant att informera om. Den är dessutom vad jag förstått rätt händelsefattig...det är i Borås det händer....när det händer. Okey det var bara en tanke. Vi har ju en egen depåchef och jag tror att han är skrivkunnig :-)


Läser i tidningen att man nu hittat en död kvinna i Borgstena och man tror att det är den försvunna damen från den 19 november. I det läget börjar man att fundera på hur ineffektiva poliserna varit. Samtidigt sitter en dam i TV och berättar hur lite hjälp och support hon fick då hon blev rånad i sitt eget hem och att ingen har gripits för rånet.
Plåtpoliser är tydligen betydligt billigare än riktiga och antalet fartkamror ökar och nu blir dom även mobila. Med maximal övervakning överallt - ett slags jättelikt Big Brother-hus borde då polisen bli arbetslös, i teorin. Finns i alla fall personer med beslutandefunktioner och en viss idrottsdam som tror att det är en alltings lösning. Det tror inte jag....


Bussolyckan i trakterna av Leksand får en att fundera på bussar och däcksutrustning igen. Rätt intressant att föraren i bussen som blev påkörd bakifrån betraktades som en eventuell fyllerist. Enligt tillgängliga uppgifter skulle båda bussarna ha däck i bra skick, men det säger egentligen ingenting och att det rådde blixthalka är ju en sak och att väghållaren inte satt in motåtgärder en helt annan. Även bussen som blev påkörd bakifrån skall få sin färdskrivare kollad, men det finns ju egentligen ingenting som säger att det satt ett färdskrivarblad i linjebussen. De bilder som figurerat på turistbussen visar ånyo att passagerarutrymmet icke är en krocksäker zon. Bussen verkade vara byggd av rispapper.


På Öckerö Taxi fick man nog och slutade köra på kvällar och nätter. Företaget har en tvärsäker policy: Ingen förare skall behöva vara rädd för att gå till jobbet. Eftersom vi nu finns ute på Öckerö finns det heller inga poliser. Var det inte nattbussarna runt Skövde man slutade köra vid några tillfällen. En alltmer vanlig och typisk situation.


"Vi sliter och jobbar oftast mellan 07:00 - 16:00 och får knappt lön för mödan..." Undrar just i vilken värld den insändaren lever....


Nu skall man för övrigt ta bort målen i äldreomsorgen för målen spräcker budgeten och dom som byggde landet är inte värda att tas om hand. Ett annat exempel på denna inställning är att Fixar-Börje och Fixar-Kenth och allt vad dom nu hetat försvinner - av snöda ekonomiska orsaker. Dessa fixare gick ju som plusjobbare.


Intressant är också skolhälsovården i Mark och det avsnitt som roar mig mest är att när personalen gjorde en sammanställning över orsakerna till att deras kollegor sa upp sig fick dom skäll för att dom överträtt sina befogenheter. I Marks Kommun är det tydligen en merit att vara både idiot och chef. Inte undra på att ungarna eldar upp skolorna....Det är tydligen för dyrt att ge service till en ickeproduktiv grupp. Barn och pensionärer är de två stora grupper som inte bidrar till samhällets intäkter (enligt samhället). Då måste man snåla med resurserna -men å andra sidan är det Marks Kommun som tar skatt på regnvatten så varför bli förvånad.


Jag kan inte påstå att jag saknar dom, men jag tror att Bingolotto snart är ett minne blott. Nu har det flyttat till betalkanalen TV4+ och den typen av kanaler har inte programmets stora supportergrupp. Dessutom trodde jag i min enfald att Bingolotto var till för att stödja idrotten och inte TV4:a.




Buzznet :

Inga kommentarer: