26 januari 2008

Lördagen den 26 januari 2008



Vilken signal var det nu man skulle följa?









Visst är det lite märkligt att representanter för Västtrafik med förkärlek använder handikapplatserna längst fram i bussen. Gå bakåt i vagnen.....??? Bara en observation.
Denna korta rad skapade märkligt nog reaktioner i en rätt så lång blogg som innehöll betydligt viktigare aspekter på kollektivtrafiken.
Kan det tänkas att tjänstemannen från Västtrafik kanske lider av åksjuka om han sitter längre bak i bussen? Nej troligen inte eftersom den tjänsteman Du tänker på lika gärna sitter längre bak i bussen. Dessutom betalar kanske tjänstemannen sitt månadskort med egna pengar och har kanske därför samma rättigheter som alla andra resenärer? I så fall borde denne föregå med gott exempel och 1) gå bakåt i vagnen och 2) lämna handikapplatserna fria. Tjänstemannen kanske inte har något tjänstekort som vissa förare har som åker gratis. Så vitt jag vet delas det inte ut några tjänstekort för 2008 utan det ställs ut ett tidsbestämt resebevis för tjänsteresa. Dessutom förutsätter skribenten att det rörde sig om en specifik tjänsteman och det var också fel. Ledsen grabben.

Jag vet att jag är tokig och egentligen totalt blindgalen, men jag trivs med det. För det är nog den enda förklaringen till varför man sprättar bort den utslitna kragen på en chaufförsskjorta och syr en ny i lite avvikande färg och material och sätter dit i ett område överfyllt med sömmerskor. Men så var det och ny kunskap fogades till tidigare kunskap.


Kanske är han som tycker att lastbilstrafiken skall begränsas vid rusningstrafik lika tossig som mig? Han ser blint bara en enda möjlighet och det är att avlägsna hindret för hans framfart med bilen till och från jobbet. Jag vill nog vända på steken och undra hur man undviker att skapa rusningstrafik överhuvudtaget. Man skall kanske rent av förbjuda bilen vid vissa tider på dygnet och hänvisa till kollektiva lösniningar. Det finns många ingångar till ett problem.


Jag minns att jag skrev något om vägbulorna i Tranemo som vårt eminenta huvudskyddsombud inte intresserat sig för. Ny har Ambjörnarsborna reagerat istället och det med rätta för dom guppen är så fruktansvärt illa gjorda så det borde vara dödsstraff på att bygga nått sådant. Dom är inte heller särskilt bra för miljön om nu någon skulle inbilla sig det. Om nu dåligt anpassade hastigheter är det stora problemet är det betydlig bättre med t ex kameraövervakning än en massa gupp. Men jag har ett förslag till LBC och till de bussar som kör i området. Vägra helt enkelt att köra så får vi se hur länge kommunen och dess företag i centrum kan vara utan varor? Tranemo Kommun funderar dessutom att anlägga fler hinder.
När det gäller Borås och deras trafikgupp: Ändra färdväg för bussen och vägra köra över alla dessa bulor - eller sänk hastigheten till 10 km/tim till problemet är åtgärdat. Med dagens förhandlingssystem och förhalande hinner man ju slita ut en generation innan "gubbarna" får ändan ur vagnen. Då kan det var bra att elda under grytan och så pass sammanhållning borde det finnas bland förarna som kör i Borås.


Västtrafik vill precis som alla andra lagra uppgifter om oss och det är väl naturligt. När Du handlar på Ditt ICA-kort eller Coop-kort lagras dom uppgifterna om Dina inköp för att man skall kunna skräddarsy reklam till Dig och kunna påverka Dig maximalt och det är aldrig någon debatt om detta. Går Du på Apoteket förs det register över Dina inköp utan att någon debatterar detta. Nu vill Våästtrafik lagra lite uppgifter och då blir det ett jäkla kakalorum. Man kan verkligen undra varför? Förvisso ligger det inte i Ditt och mitt intresse att finnas i en massa dataregister som vi figurerar i, men det finns det - åtskilliga 100 register och i det perspektivet verkar ju reaktionen nästan löjlig.


I den rent ut sagt snåriga miljödebatten där motiven är dunkla och de verkliga avsikterna förankrade bakom dimridå efter dimridå är det inte lätt att navigera rätt minsann. Nu vill EU av ytterst dunkla skäl att viss skogsråvara skall plötsigt undantas och inte räknas in. Bränsle tillverkat av träd som är högre än 5 meter skall inte få räknas medan andra råvaror skall räknas dubbelt och då undrar man ju onekligen vilka det är som myglat denna gången för visst ligger det politiskt mygel och starka ekonomiska intressen bakom. Det vore barnsligt att tro något annat. Hela EU är ju en politisk lekstuga där starka lobbyintressen spelar fritt och mest pengar och bäst mutor vinner. Knappast nått för konsumenternas bästa.


För mig som dricker thé kom dessa fakta som en skänk från ovan. Koffein är i Sverige klassat som läkemedel och aromämne. Överdosering (kan just undra hur stor mängd det är) kan ge bland annat illamående, oro, darrningar, sömnlöshet, huvudvärk och hjärtklappning. Koffein är dessutom dödligt i höga doser (vräk i Dig sisådär 20 koppar i snabb takt får vi se om Du är med oss efter det). Dessutom minskar koffein blodflödet.


Underkylt regn gjorde vägbanan glashal och buss 212 halkade av gatan vid hållplats Uvebergsvägen tio över åtta i går morse. Bussen spärrade under en kort tid vägbanan. Ingen av passagerarna kom till skada och resenärerna har åkt vidare med annan buss. Det är fullständigt glashalt på vägen, varnar Östgötatrafiken.





Rubrik efter rubrik i pressen från hela landet pekar entydigt åt samma håll - kommunerna har inte råd att ta hand om sina äldre och man sparar hänsynslöst pengar på deras vardag, mat och omsorg. Kunde dom exportera dom någonstans vore det redan gjort. Det är ta mig fan inte klokt. Ättestupan nästa och skicka inte mig fler röda kuvert - innehållet ljuger ändå utav faan i alla fall.


Det har löst sig jättebra, med tanke på situationen! Det säger Värmlandstrafiks vd, dagen efter beskedet om Kölabussens konkursansökan. Redan i går kördes skolbussar i Årjäng, Eda och Sunne. På måndag ska bussarna gå som vanligt igen i alla de fem berörda kommunerna. Värmlandstrafiks vd öser beröm över entreprenörer, skolpersonal och andra som hjälpt till att reda upp den plötsligt påkomna situationen. Det var ju först vid lunch på onsdagen som det meddelades att skolskjutsarna några timmar senare inte skulle gå. Tack vare att så många ställde upp kom alla elever hem utan större problem. De flesta eleverna kunde redan under torsdagen åka buss igen. Vi har tecknat tillfälliga avtal med andra bussbolag vi har kontrakt med, säger Värmlandstrafiks vd. Sannolikt behåller vi avtalen resten av terminen, för att sedan göra en ny upphandling inför hösten. Den enes död den andres bröd.
Värmlandstrafiks vd berömmer även Förenade Buss som han säger verkligen ställt upp för Kölabussen. Ty fast konkursansökan kom som en överraskning så var det ingen överraskning att bolaget hade problem. Det har vi vetat i mer än ett år, säger Värmlandstrafiks vd. Ett stort arbete med att få ordning på ekonomin har lagts ner, både av Västra Värmlands sparbank och av Förenade buss vd. Och så länge banken fanns med som garant så har ju inte vi haft anledning att sätta käppar i hjulet för företaget. Vårt avtal har fått löpa vidare. Ett för lågt anbud på skolbusstrafiken i Grums kommun har sagts vara en av orsakerna till konkursen. Där ska man ha förlorat 1,3 miljoner per år. Värmlandstrafiks vd medger att man inom Värmlandstrafik reagerade för att Kölabussens anbud på trafiken inom Grums kommun var väldigt lågt. Vi förde ett resonemang med dem om detta. Svaret blev att den beställningstrafik de hade vägde upp det låga anbudet. När det gällde de övriga kommunerna låg Kölabussen inte anmärkningsvärt lägre än de andra anbudsgivarna. Och där försvann den anbudsgivaren och det blir lite glesare i leden. Det gäller att räkna rätt - annars blir Du utburen på bår - utfattig!
- Vi såg helt enkelt ingen möjlighet att anta något annat anbud än deras. Hade vi sagt nej och de överklagat hade de säkerligen fått rätt i länsrätten, säger Värmlandstrafiks vd. I svallvågorna efter konkursbeskedet har Värmlandstrafik kritiserats för att man inte tillät företaget Lizas resor att ta över Kölabussens skolskjutsning. Lizas resor har samma vd som Kölabussen. Företagen hänger ihop. Grundproblemet är bristen på pengar. Att låta Lizas resor ta över anbudet vore detsamma som att säga att det kommer fram mer pengar bara för att man byter namn på entreprenören. Det tror vi inte det gör, säger Värmlandstrafiks vd.
Bidragande orsak till den ekonomiska krisen var enligt Kölabussens vd också ett köp av bussar som Kölabussen tänkte använda för resor till Berlin. I köpet skulle också ingå själva reseverksamheten. Researrangören skulle alltså förse Kölabussen med resenärer. Men det sprack. Bussarna blev stående utan att dra in de pengar man räknat med. Krisen förvärrades. Till slut var konkursansökan det enda som återstod.





I Uddevalla vill man satsa på spårbilar i luftledningar ut till Torp köpcenter. Dessutom skall man skapa en pool med så kallade miljöbilar som skall kunna hyras ut till kommuninnevånarna. Stadens återstående busstrafik skall köras på biogas från det egna reningsverket. Vill minnas att liknande planer finns i Kungälvs kommun. Hur som haver så har försäljningen av E85 ökat rejält under 2007 medan bensinförsäljningen sjunker och det är väl kurvor som då skall visa att vi är på rätt väg.


Den enda märkliga noteringen jag hittat är en där amerikanska forskare slagit fast att landets ledning ljugit sitt folk blåa med lögner om Irak inför invationen. Man har fastslagit 935 falska uttalanden om Irak. Inte illa. Vem litar på en politiker efter detta?







Buzznet :

Inga kommentarer: