30 januari 2007

Tisdagen den 30 Januari 2007




Ekonomiskt.........


Efter ett tidtabellsmöte blir det bestående intrycket det att man gillade ordningen med enbart timanställda (gällde dock inte sig själv) som inte kunde vägra köra och som enbart fick betalt för det timmar fordonet rullade. Det ultimata var att kunna utnyttja en timanställd 13 timmar per dygn och betala för typ 7 timmar. Det framställdes som en idealsituation. Så är alltså synen på den grupp som skall utföra själva jobbet. Ekonomisk skalbarhet och noll intresse för kompetensutveckling. Vägrade man köra en dag så var man avstängd i tre (3) veckor. Modern variant på slavhandel, som väckte beundran.
VD ville veta hur många omlopp vi tagit bort så det var önskvärt att vi rationaliserade bort oss själva... det är skönt med folk som talar klarspråk. Vi skall med andra ord säljas bort till företag som gör samma sak ännu billigare. Vi fick veta att vissa linjer inte hade en så bra ekonomisk utveckling och Buss i Väst stod på kö att ta över när vi var där.

I Sverige är vägtrafiken den största orsaken till utsläpp av koldioxid och trots det kör vi livsmedel och andra varor kors och tvärs med lastbil istället för att närproducera. Jag påstår dessutom att om kollektivtrafiken tog hand om varutransporterna i glesbyggd skulle man vinna en hel del. Det har i alla fall funnits fordon byggda för detta ändamål tidigare så det är ingen utopi. Samtransporter spar både onödig körning och miljö. Storskalig tillverkning har också en baksida minsann och när man börjar räkna på ALLA delarna kanske det där storskaliga ändå inte var så bra.....

Hur kör man själv ekonomiskt?
  • Tänk framåt när Du kör - motorbromsa istället för att bromsa och undvik onödiga stopp


  • Använd låga växlar minimalt - genväga i växellådan


  • Kör snabbt upp till önskad hastighet och kör så mycket som möjligt på en hög växel


  • Kör alltid med ett jämt och lågt gaspådrag med jämn hastighet


  • Utnyttja möjligheten att rulla



Nya turlistor är på gång igen....man kan undra hur pass vettigt det är att skapa nya turlistor 1 till 2 gånger per år....Det skapar i vart fall merarbete och den resande allmänheten hinner aldrig vänja sig vid fasta tider innan de skall ändras igen.

STADSTRAFIKENS förare har tydligen varit på något som kallas VD-träffar som tydligen startade vecka 47 2006. I ett senare veckobrev (som mest handlar om stadstrafiken) har dessa VD-träffar varit bra med många frågor????För Depåernas del räcker det med att man skickar (1) en representant. Man är uppenbarligen inte så intresserade - det skall nog snarare uppfatta det som en vänlig gest. För det är ju så att i BL:s ögon är det ju stadstrafiken som är viktigast och den som man förlorar mest pengar på. Övrig trafik är sekundär. Jag har för mig att andelarna är cirka 60% i staden och 40 % utanför.

Tittade på Tjänstekort för Sjuhärad 2006 och kom snabbt underfund med att dom inte gäller för mig och mina kollegor eftersom vi inte är anställda av Västtrafik. Det står tydligt att dom "gäller för tjänsteresor med Västtrafik Sjuhärad" och där jobbar ju inte jag. Och när jag åker buss så åker jag med Borås Lokaltrafik eller Horredstrafiken.
Jag antar att det står samma sak på korten för 2007 som skall beställas hos vår VD.
Annat var det på 60 & 70-talet då varje förare hade frikort till all busstrafik i Sverige -- det går snabbt utför.

En liten grupp biljettkontrollanter råkar oftare i bråk än övriga och om man provocerar får man automatiskt bråk. Vi och våra kontrollanter har aldrig den sortens problem, vi tar alltid det lugnt.

Göteborgs Kommun vill att grannkommunerna och regionen via Västtrafik ökar antalet bussar som pendlar in och ut ur kommunen vid högtrafk. Jag håller med, speciellt om det sker på bekostnad av bilisternas resor eftersom luften i Göteborg bara blir allt sämre.

Vägkamrorna gör ännu så länge nytta och håller ner farten - frågan är bara hur länge det dröjer tills man trixat till det så att dessa mekaniska övervakare är överkörda. Folk brukar till sist hitta utvägar i ett övervakningssamhälle.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Låter bra att vi kontrollanter uppfattas som lugna. Ingen vinner på ett hetsigt humör, lugna och trevliga men bestämda är något vi försöker eftersträva. Plus ett gott samarbete med förarna, det uppskattar vi.
Vi ses utmed linjen.

Anonym sa...

Se där... OMLOPP diskuteras! Ett säkert sätt för att spara bussar och förare. Följder av detta blir uppstressade förare, indragna körtider, sämre service till oss resenärer, inga bufferttider vid ändhållplatser. Beware... they get you slowly but surley. Men nu skall vi inte vara dysterkvistar, det är fredag.
En glad hälsning från Farbror Sid.
http://farbror-sid.blogspot.com/