24 januari 2007

Onsdagen den 24 Januari 2007




Lite matte.........


Kommunals A-kassa har 350 anställda........ hanterar 50.000 arbetslösa och hade 600.000 som betalade varje månad. 40:-- går till administration vilket innebär 600.000 x 40:-- = 24 miljoner kronor / 350 anställda = 68.571:--/månaden inklusive sociala kostnader.
600.000 / 50.000 = 12 det vill säga varje arbetslös har 12 sponsorer som betalar. 12 * 340:-- = 4.080:- / person/månad. Tidigare fick varje arbetslös tydligen bara 1200:--/månaden enligt samma princip.

Avgiften stiger från 1200:-- till 4.080:--.... för MIN A-kassa blev det som sagt från 1.380.-- till 4.392:-- så det finns ingen jämnlikhet i systemet heller, men vem har sagt att världen är rättvis.

Apropå igår.........



Jag har funderat en hel del på vilket som är farligast när man kör buss, att tala i kommunikationsradion via en mic med vidhängande sladd eller i en mobiltelefon. Jag förutsätter att båda samtalen är lika långa och lika viktiga. Sedan dök det upp ett problem till i sammanhanget, ett mycket vanligt problem, vad gör vi när inte kommunikationsradion fungerar? Och så är det i stort sett varje dag.... Då ringer tjänstgörande trafikförman till våra privata mobiltelefoner. Vill man något från kontorssidan så ringer man till mobilen, verkstaden ringer till mobilen och så vidare....den är rätt så etablerad vill jag påstå. På Buss i Västs bussar finns det en mobiltelefon i nästan varje buss...som hör till bussen. Även andra bolag som Swebuss Express har "nallar".

Var tredje spårvagn och buss inte i tid står det i rubriken till tidningsartikeln och det är en intressant vinkel. Frågan är som alltid om det inte är fel på tidtabellen som inte tar hänsyn till ett antal variabler. Sedan anklagas GS för att ha köpt in dåliga bussar och för att missköta underhållet. Trogna bloggläsare vet givetvis varför det är så eftersom jag tidigare förklarat kopplingen mellan orsak och verkan.
Enligt artikeln berodde 1 av 6 inställda bussturer på förarbrist medan 2 av 3 inställda turer berodde på fordonsfel. Finns det inga slantar så finns det inte....

En annan intressant statistik är att omkring 1950 gjordes hälften ( 50% ) av alla resor med kollektivtrafik, medan det runt 1970 hade skjunkit till en femtedel ( 20% ). Det säger också någon om hur bilisterna korkar igen städerna till nackdel för kollektivtrafikens framkomlighet. Finge kollektivtrafiken egna körleder så skulle det ske förändringar.

Det vimlar av artiklar i pressen om att snön och halkan ställer till stora problem, inte minst för kollektivtrafiken. Men det är inte vädret det är fel på....vi har haft vinter här de senaste 10 000 åren, utan materialet. Vi tvingas åka runt i fordon som inte anpassats för vinterkörning. För bussar är det tydligen sommar året runt både i tidtabellen och på utrustningssidan.

Och idag var det skithalt överallt utom på R27. Då gäller det att ligga i om man skall vara i tid...



Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: