27 januari 2007

Lördagen den 26 Januari 2007




Bloggad.........


Det har börjat en debatt om att yttrandefrihet utan statlig kontroll är farlig. Via till exempel bloggar kan vem som helst uttrycka vad som helst utan filter. Detta är nog folk i allmänhet inte mogna nog att få göra - inte utan någon typ av censur. Europadomstolen (EU) tycker inte om full yttrande- och pressfrihet. Det kan ju rubba de politiska systemen. EU generellt gillar inte offentlighetsprincipen heller. Den nya principen går tydligen ut på det skall vara av allmänt intresse och det får inte röra privatliv eller enskilds heder. Rätt flummigt alltså. Nu skall vi få våra faxar, telefoner (fasta som mobila) och datorer avlyssnade av svenska myndigheter dygnet runt. Amerikanarna har visserligen gjort det i årtionden, men nu kommer lilla Sverige också. Tänk om någon skulle vilja störta Rainfelt?!
Men skit i det vi BLOGGAR vidare som om inget hänt.

Någon skall tydligen ta upp linje 100:as säkerhet på något regionmöte för att snacka om säkerheten i kollektivtrafiken. Så tjõtar man om säkerhetsbälten som allena saliggörande, men hur bältar man de som står i gången? För det är inte olagligt att ha stående passagerare i 90 km/tim - visst är det olämpligt, men inte olagligt. Sedan undrar jag hur man gör med alla stadsbussar som plötsligt kör landsvägstrafik? Hur får man skolelever att ge f-n i att göra sönder bältena? Allt annat löst i bussar skruvas bort eller blir sönderskuret.

Man får det man betalar för och inget annat. Det finns inget bussföretag vid sunda vätskor som håller reservbusskapacitet som man inte får betalt för och inte katten håller man komfortbussar i reserv som förstärkningsbussar utan att få full kostnadstäckning - det vore brottsligt.

Det är inte vädret det är fel på utan lagstiftning och utrustning...tänk på det vid nästa regionmöte.
Det skulle ha varit en fjärrbuss från Västtrafik som kört rakt in i en lastbil....tur att det inte var en buss från Conex i Partille. Det hade varit hemskt.

Jag läste i en ledare kritik mot Västtrafik och somligt var säkert korrekt medan annat var svammel. En kul aspekt var i alla fall att när man vill stiga på en spårvagn (som kan lasta betydligt fler resenärer än en buss) får man använda valfri dörr. När man skall kliva in i en buss måste man använda framdörren på grund av biljettkontrollen. En ekvation som inte håller måttet riktigt - är en typ av logisk kullerbytta - speciellt i bussar med separat läsare tlll "Hajen".
Sedan står det att det sannorlikt behövs fler bussfiler, men att någonstans skall även bilarna passera. Här slår ledaren ytterligare en logisk kullerbytta, eftersom det är biltrafiken som skall reduceras och kollektivtrafiken som skall prioriteras. Finge man väck bilarna från centrum samtidigt som kollektivtrafiken har egna körvägar in och ur centrum så vore tidspassningen mest en fråga om hur många stopp det skall finnas per mil.

Min plånbok kantrade inte....och "skattesänkningen" (jag kunde då inte hitta den) vägde sannerligen inte upp höjningen i a-kasseavgiften, långt ifrån - så nu gäller det att strama åt utgiftssidan ytterligare. Fackavgiften känns just nu fruktansvärt onödig och tidningen KA är en ren tjejtidning för tjejer som jag alltid kastat redan vid brevlådan.

Fast det är inget man skall vara förvånad över - pengabiten alltså - för enligt Svenskt Näringsliv får folk som arbetar på tok för bra betalt. Vi ligger 30% för högt och arbetskraftkostnaden får absolut inte stiga mer. Notera att detta gäller dom som UTFÖR arbetet. På aktiemarknaden blåser andra vindar för där blir det rekordutdelningar tack vare höga vinster (skillnaden mellan kostnaden och priset) och bonusprogrammen (förtäckt lön till chefer) genererar stora belopp, så stora att dom som UTFÖR arbetet inte ens fattar hur mycket det är.

Så ett glädjande budskap till oss som kör regiontrafik: Den totala nedläggningen av landsbygden kommer att fördröjas något eftersom jordbruksministern vill satsa 35 miljarder kronor under sju år (en mandatperiod är endast fyra år) på att utveckla landsbygden (=sänka avvecklingstakten). Huvudpunkterna skulle vara jobb (=odlad bioenergi) och miljö (=rekreation för stadsbor).

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: