17 januari 2007

Onsdagen den 17 Januari 2007




Så här dagarna efter PER så kan man göra några reflektioner. Räddningsverket och markägare har absolut gjort strålande insatser för att snabbt få vägnätet farbart och inga är mer tacksamma än vi som har som yrke att använda det. På min väg till och från depån finns det betydligt färre rester att nedfallna träd än då Gudrun härjade.

Apropå extrabussar när tågtrafiken står still: Den tiden är förbi då det fanns reservfordon stående i beredskap så den som tycker att det omedelbart skulle gå ersättningsbussar för inställda tåg har dållig koll på verkligheten - beklagar, men det tillhör en förgången tid (nu finns knappt reservfordon när en buss skadas - bussar som står still kostar pengar).
Företagen räknar i princip med att en buss skall vara produktiv så stor del av trafikdygnet som möjligt och den är inte produktiv vid tomkörning, verkstadsbesök, tankning & städning, förarens rast & vilotid och så vidare -- produktiv tid är enbart betalda vagnkilometrar och det sätter självklart spår i verksamheten.

Det är trist att konstatera att respekten för att inte parkera på en busshållplats har avtagit dramatiskt, speciellt utanför städerna. Det gör att man alltid riskerar att missa passagerare då hållplatsen är blockerad av bilar, lastbilar med och utan släp. Det är oftast de större fordonen som 'uppskattar' den rymliga hållplatsen.

Har också kunnar fastslå att vissa av våra bussar har så hög ljudnivå på förarplatsen vid 80-90 km/tim att man inte alltid uppfattar avstigningssignalljudet utan måste titta på kontrollamporna - och när man av olika orsaker inte hinner/kan kasta ett öga på dom passerar man glatt hållplatsen lyckligt ovetande om att någon (-ra) vill gå av. Det är aldrig trevligt. (Det är väl av besparingsskäl som vindljud och fordonsljud tillåts få sådana nivåer får man anta).

Har också förstått att vår del av övervakningssamhället inte förhindrar brott, möjligen gör det möjligt att i efterhand se vad som hände. Nu har vi inga kameror i våra bussar så vi har inga möjligheter alls och det lär nog inte bli några heller.
(Om det framväxande övervakningssamhället och dess framtida konsekvenser finns mycket att säga - jag tror inte att flertalet har klart för sig den samlade effekten av de olika delarna).

Något som börjat sätta avtryck är "Hajen". Resenärerna blir ibland irriterade på att få vara försökskaniner och tycker att man kunde testat systemet innan man monterade det... Vad skall man svara på sådant.... bäst att tiga.

För övrigt vore det kul av få veta lite hur det fungerar på linjerna 100, 200 & 300. Är det någon som läser detta och kör någon av dessa linjer. Skriv och berätta!

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: