06 januari 2007

Torsdagen den 5 Januari 2007




För sjätte året i rad minskar dödsolyckorna på våra vägar och jag tycker det är fantastiskt bra. Jag bara inte fattar att det är så när man ser den trafik som agerar runt våra busslinjer. Här bor en förfärligt massa Kenny Bräck. Trots allt dog 431 stycken och säkert är att många av dom dog pga av en liten tävlingsbilist. Tyvärr!

Så till något som inte direkt har med trafik och bussar att göra men som ändå har lite men saken att göra: Saddams avrättning smygfilmades och lades ut på Internet. Tydligen var det inte läge att visa hur avrättningen verkligen gick till av något skäl. Brått var det också.... vem försåg karlen med alla dödsbringande gaser och prylar medan han levde? Det är det nog ingen som är intresserad av att ta reda på och än mindre berätta för någon?! Detta apropå förmågan att lägga locket på när det passar de egna intresserna bäst.

Och så till något som alla vi som är födda på 40-talet har betalat för ett helt liv - och flera gånger om dessutom. Vi skall inte påräkna att få någon valuta för alla miljoner vi betalat in till pensioner. Trots att ett mycket stort antal människor på detta sätt kommer att bli grundlurade kommer det inte att bli någon revolution, som det blev i Rumänien exempelvis när man upptäckte att statsapparaten lurat medborgarna. I Sverige rycker man på axlarna och alla politiker blir omvalda. Detta gäller ÄVEN utslitna busschaufförer.

Såg en kul annons: Tryggt -- Enkelt -- Snabbt. På Jönköpings Länstrafiks hemsida hittar man snabbt och enkelt all information man behöver om tidtabeller, priser, biljetter mm. www.jlt.se för Dig som vill resa snabbt och enkelt. Välkommen ombord! Så nu undrar jag om det finns terminaler i alla fordon så att kunden kan surfa in och kolla vad som nu behöver kollas. Får deras chaufförer IT-utbildning?

Certifieringsutbildning av depåförare startar under slutet av januari. Tänk att dom stackarna klarat av att köra linjetrafik i alla dessa år utan certifiering. Undrar hur det kommer att gå i framtiden? Blir dom bättre förare efter detta?

Några medarbetare har gjort det klassiska: Man har tagit ut mycket övertid av förare som ville arbeta extra för att så många som möjligt skulle få ledigt över helgerna, och tömt ut alla resurser! Då kommer det några stycken och vill ha ledigt i sista stund och blir självklart nekade ledighet. En ene åker ändå iväg utan att meddela detta och en annan sjukskriver sig (utan att vara sjuk tydligen).
Detta innebär att i fortsättningen vågar företaget inte vara så tillmötesgående med ledighet eftersom det tydligen finns folk som struntar i både verksamheten och att kollegorna fått ledigt. Det är inte alls bra! Företaget gör allt det kan för att så många som möjligt skall få ledigt och så kommer det några och förstör......*suck*

Jag misstänker att inte alla betraktar sig som oumbärliga. Ansvaret för att verksamheten fungerar ligger inte hos dom, det finns ju massor av folk som kan köra buss. Andra ansvarar för att det fungerar -- inte jag, jag känner ingen samhörighet eller ansvar mot företaget -- det är ju bara ett jobb. Tyvärr verkar det som den egna aktiviteten hos vissa är viktigare än att ta ansvar för jobbet - man är ju ändå umbärlig. Det är en utveckling som jag misstänker följer av den status som jobbet har...och i vilken grad man själv kan påverka arbetsinnehållet.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: