23 januari 2007

Måndagen den 22 Januari 2007




Så var det måndag igen.....



"Det kan noteras att åren gått - nu får man se brölloppsgåvorna i Antikrundan"

Nog var det måndag alltid - halt och bedrövligt väglag och väl framme vid depån endast luft i 3 bildäck...sådant uppskattas inte en måndag morgon (vulken i en ventil hade släppt??)
Sedan måste jag övertyga bussen om att vi inte skulle in i Systembolaget i Svenljunga idag heller. Först trodde den mig inte och sedan blev den övertygad om att det var jag som hade rätt.
En tur 10:10 från Svenljunga ville köra hela vägen till Borås fastän den skulle vända i Lockryd. Det blev ett varv extra, med tom buss, för att komma till rätt sida. Det var visst nått gods söderut också som fick ta en senare tur för jag var senare än sen i Svenljunga och hade oroliga passagerare som undrade om vi kommer i tid (det gjorde vi!). Nog var det måndag alltid - hela dagen.

Det plötsliga snöfallet orsakade problem för Sjuhärads trafikanter. Hårdast drabbades bussarna, som i går stundtals stod helt stilla. Halkan blev svår när de tunga bussarna packade snön till is i centrum och Västtrafik det var ju tur att det inte var BL och Orusttrafiken som fick problem) fick stora problem med att passa tidtabellen. Vid lunchtid stod busstrafikens stadslinjer helt stilla i ett par timmar och resenärer i hela Sjuhärad drabbades av långa väntetider. När en resenär skulle åka till Knalleland från Sjöbo fick han förvånad vänta i över 40 minuter. De borde sätta in extrabussar en sån här dag säger en smart passagerare som nog aldrig förstått att det där vita han står på kan ha något med saken att göra. På lördagar är det alltid mycket folk som åker buss från Knalleland säger en annan missnöjd passagerare, som också väntade på bussen i Knalleland. På Västtrafiks berättar man att kundservicen blev nerringd av besvikna resenärer som uppenbarligen missat kopplingen mellan snö & halt samt taskig väghållning och framkomlighet. Men inte bara halkan skapade problem i går. Vid tvåtiden föll ett träd över spåren strax utanför Borgstena och Västtrafik tvingades sätta in ersättningsbussar åt de resenärer som ville åka mellan Herrljunga och Borås. Det är fortfarande risk för fallande träd i Borås. Vinden kan orsaka problem, så det gäller att se upp, säger trafikledare vid Vägverket Region Väst, som hade en hektisk dag. Räddningstjänsten i Borås vill att boråsarna kopplar in hjärnkontoren. Det är inte bara att tuta och köra nu.
Den rätt självklara kopplingen mellan försämrad väghållning och tunga fordons däcksutrustning kontra dålig framkomlighet är det ingen som fattat när man läser olika reportage, det tycker jag är märkligt.
Det finns dock ett annat faktum i samband med snö och halka. Många bussar är idag utrustade med olika anti-system som anti-spinn, anti-sladd och låsningsfria bromsar och det är väl gott och väl, men dessa system kräver visst underhåll för att fungera och underhåll kostar som bekant pengar så när bussen är några år så är bussen inte längre utrustad med alla dessa fina anti-system eftersom dom oftast är ur funktion.
Jag känner att detta med eftersatt underhåll verkar bekant - tror det började ungefär samtidigt som man började med upphandlingar.


Informatören på Banverket, säger att det blir fortsatt reducerad pendeltrafik i Halland. Desto högre prioritet är det på godstågen. Efter förra helgen hade vi hundratals godståg som väntade på att komma iväg. Tågen skulle egentligen köra annat håll, men måste gå genom Halland. Det är därför vi har beslutat att ställa in en del turer för resenärer. Varför prioriterar ni godståg framför passagerartåg? Sett ur ett stort samhällsekonomiskt perspektiv är det viktigt att godstågen kommer fram. Det är viktigt för många människor. Där fick vi veta att ur ett större samhällsekonomiskt perspektiv har vi resenärer ingen som helst betydelse. Och det har ju även Telia bekräftat - kunder i glest befolkade områden är inget för oss - inte sett ur ett jättestort samhällsekonomiskt perspektiv. Kunder är nog inget för varesig Telia eller Banverket/SJ. Sånt skit klara man sig utan.

"Efter att ha varit glesbygdsbo under många år är min kunskap om näst intill obefintliga bussförbindelser och andra kommunikationsmöjligheter stor. Jag vet hur det känns att vara beroende av bl för att ta sig till jobb, livsmedelsaffär och fritidssysselsättning. Trots detta vill skribenten att man chockhöjer bensinpriset för att tvinga folk att välja andra allternativ. Fast hon skriver samtidigt att kollektivt åkande är inte ett attraktivt alternativ när det är både dyrt och extremt obekvämt. Hon hoppas att genom att ta bort biltrafiken i glesbygd kunna värna miljön." Hon har säkert rätt för genom att ta bort de som bor i glesbygden finns det ju ingen där som kan sabba just den miljön. Fast å andra sidan ökar den ju i städerna istället.

Fast å andra sidan tror kollektivtrafikmotståndarna på energisnåla miljövänliga bilar... trenden har vänt.

Egentligen är denna typ av disskution överflödig. För att öka sin service kommer nu Försäkringskassan (som hade kontor över hela landet) att minska sin egen personal med minst 1.400 personer. Man kommer dessutom inte att bevilja några sjukskrivningar förutom eventuellt eget dödsfall.
Man funderar också på att byta namn från Försäkringskassan till Förskingringskassan för att bättre beskriva den kommande verksamheten.


Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: