29 januari 2007

Måndagen den 28 Januari 2007




Snart är januari blott ett minne.........



Jag läste en viss banks nya reklamslogan: "Vi bjuder nu på uppläggningsavgiften - värde 650:--." och då slog det mig att vi som kör buss och säljer biljetter givetvis skall ha en liknande slogan: Vi bjuder på inknappningsavgiften - värde 10:--. Detta kallas ibland för marknadsföring.

Ännu ligger det snö på marken och fortfarande är jag lika undrande hur dessa personer som skottar hållplatser tänker (många hållplatser skottas överhuvudtaget inte). Man skottar trottoaren och lägger upp snödrivan mot bussens stopp-plats. Passageraren måste med andra ord kliva genom snödrivan för att kliva på eller stiga av bussen. Nej jag fattar inte hur dessa gentle-män/kvinnor funderar. Det ligger långt utan för min begåvning.

En sak vet jag dock. Idag var det ordentligt glatt på jobbet.....

Det finns grupper som hävdar att det viktigaste kravet för att vinna bilister för kollektivresande är att transporterna mellan hem och arbetsplats är snabba och komfortabla. Och det kan nog vara riktigt.
Detta kunde till exempel brytas ner till följande punkter:
  • * om kollektivtrafiken ska framstå som ett attraktivt alternativ, måste resan vara lika snabb och bekväm som med en egen bil

  • * väderskyddade hållplatser

  • * lättillgängliga parkeringsplatser för pendlare

Kravet på att resan skall vara snabb är dock inte politiskt korrekt och anses alltför radikalt, istället ligger focus på turtäthet, lågt biljettpris och kaffeserveringar i vänthallarna.

Men också Vägverket har ett tydligt ansvar för kollektivtrafiken på väg, för även den som reser kollektivt är en konsument av vägtransporttjänster och har därför rätt att ställa lika stora krav som den som åker i egen bil. Vägverket kan också bidra till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv. Därigenom ökar möjligheten att uppnå ett miljöanpassat och säkert vägtransportsystem. När kollektivtrafiken blir mer tillgänglig ökar möjligheterna för alla att resa. Snälla Vägverket - det har blivit något fel här!!! Tillgängligheten minskar ju.......

Så mycket som en tredjedel av Sveriges vuxna befolkning har kollektivtrafik som enda resealternativ. Kollektivtrafik är alltså en mycket viktig faktor för att uppnå samhällets målsättningar om ökad trafiksäkerhet, minskade utsläpp och bra miljö för oss alla - även i våra tätorter. Att kollektivtrafiken är viktig speglas inte i samhällsdebatten. Bilintressena är resursstarka och pengarna flödar in i lobbykampanjer och politikerpåverkan. Kollektivtrafiken däremot som berör många försvaras tyvärr av få.
Det kollektiva resandet har, räknat i personkilometer, ökat under flera decennier. Resorna har blivit något fler, men framför allt märkbart längre. Detta hänger samman med en allmän trend mot ett allt längre dagligt resande, från ca en mil om dagen 1950 till närmare fem mil idag.
Bilresandet har också ökat det också, dessutom mycket mer än resandet med kollektivtrafiken. Den utvecklingen tror man kommer att hålla i sig. Trenden är att samhället anpassas till bilen, vilket motverkar kollektivtrafikens mål och möjligheter. Kollektivtrafiken måste därför ta en mycket större andel av framtidens resande om vi skall klara av att bo i hela Sverige.
Det är ju samtidigt lite kul att notera att den amerikanska bilindustrin krupit till korset och nu satsar på bränslesnålare fordon - och att Maud Olofsson är ute och kränger bilar. Både Göteborg och Trollhättan är ju beroende av bilindustrin och här i hörnet västergötland - småland finns gott om legotillverkare som lever på att bilindustrin lever. Lite tillspetsat är dessa kollektivtrafikens 'fiender'.

Det övergripande målet för kollektivtrafiken är enligt ett riksdagsbeslut 1998 att "säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet". En bra kollektivtrafik är alltså en viktig förutsättning. I ett vidare perspektiv är god kollektivtrafik en förutsättning för en hållbar samhällsutveckling, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt, så om kollektivtrafiken försämras, vilket håller på att ske på flera håll, innebär det visserligen att de direkta utgifterna minskar, men det medför också samhällsekonomiska kostnader. När resenärer tvingas övergå till bil från buss så ökar trängsel, utsläpp av föroreningar, bullerstörningar och trafikolyckor. Tillväxten påverkas negativt
eftersom arbetsmarknadsregionerna krymper. Dessutom sker en påtaglig välfärdsförlust för grupper som inte har bil. Kollektivtrafiken ska med andra ord på ett bra sätt främja regional utveckling och motverka nackdelar med långa transportavstånd. Kollektivtrafiken måste utformas så att den svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män skall ha samma möjligheter att påverka kollektivtrafiken.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: