23 januari 2007

Tisdagen den 23 Januari 2007




Så var det förr i 'tia'.....



"Fram till omkring 1950 var bara någon enstaka sommarstugeägare bilburen. Det var för de allra flesta tåget som gällde och man steg av vid en nu sedan länge nerlagd järnvägsstation. Därifrån fanns två möjligheter: gengasdriven Volvo-taxi eller apostlahästarna. Tåget, sedemera rälsbussen, till mitt Sjötofta upphörde för en massa år sedan pga minskat resande tack vare att allt fler fick egen bil.

Det är mer än 100 år sedan Göteborg fick sin egen, lilla bit av Statens Järnvägar döpt till Säröbanan. Från början tänkt att bli något av det modernaste inom järnvägstrafiken, med eldrivna tåg, in till en station i centrala Göteborg, men det blev en idyllisk liten bana, där ångloken tuffade fram mellan gråa skär och gröna kullar på sin väg mellan Slottsskogen i Göteborg och det idylliska Särö på Hallandskusten. Lysande förutsättningar för sommartrafik alltså, men betydligt mörkare för vintertiden då tågen och resenärerna blev få. Det gamla stationshuset i Blomstermåla (Särö) är för övrigt idag en jättetrevlig restaurant. Otaliga är de göteborgska badbarn som minns sina resor med Säröbanan till sommarliv och bad. Andra minns i stället de vackra stationshusen, de ljusblå rälsbussarna. Årtionden av dålig ekonomi ledde slutligen till banans nedläggning 1965. Trots att man under de sista åren delade spår med spårvagnarna kom dessa aldrig att ersätta tågen. Spåret revs upp och banvallen blev en av Göteborgs vackraste cykelbanor medan trafiken ersattes med bussar, men i sinom tid köptes Säröbussarna upp av Linjebuss och så var dess saga all. Ack ja så det kan gå. Den som gissar att undertecknad har ett förflutet i detta ärevördiga bolag har rätt.
Spåren var man alltså klyftiga nog att riva upp istället för att utnyttja dem till spårvagnstrafik fri från bilister - så kan det gå med alla smarta långsiktiga beslut. Endast en kortare sträcka mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan fick bli del av spårvägen.

Så är det nu för 'tia'.....



Hej.
Vi har nu Stationsvärdar placerade på Resecentrum och Södra torget i Borås. Om det uppstår förseningar eller andra störningar i trafik som passerar dessa två platser kan ni nu kontakta dessa, så för dom information vidare till resenärer som kan drabbas. Telefonnummer till dom är:

Ett intressant meddelande från Västtrafiks driftsledning med tanke allt prat om mobiltelefoner och bussförare. Ibland stämmer inte kartan och verkligheten och då gäller kartan.

Meddelandet om stationsvärdarna var avsett för trafikförmännen. Det var alltså meningen att trafikförman skall ringa till stationsvärdarna om det blir aktuellt.
Det stod inte ett ord i meddelandet om att det är ni förare som skall göra det. Ni använder naturligtvis radion för kontakt med trafikledningen som i sin tur ringer.
Mobiltelefonprat är ju som alla vet inte bra när man kör.

Som sagt ...då gäller kartan.

Detta är bara en liten åtgärd för att hjälpa er förare att kanske inte få allt för sura resenärer när bussen är sen, (dom brukar inte vara det om dom fått lite info om var bussen är). Ha en bra dag!

Allvarligt talat Västtrafik - det är bland det bästa jag har hört på flera år och Ni skall ha all heder av en sådan åtgärd. Det gör åtminstone fjärrbussarnas tillvaro betydligt enklare.

Sandningen av gångytorna i Lockryd förbryllar mig. Oftast har det inte varit grusat och när det är grusat så har det inte skett där passagerare stiger på och av bussar utan någon meter eller så längre bort. Mycket märkligt.
En annan sak som är märklig är att utfarten från Hillared när man skall korsa R27 och ta sig in i Lockryd som regel inte är ordentligt halkbekämpad vilket gör att en buss mycket väl kan stå och spinna istället för att i god fart korsa R27 vilket i praktiken är livsfarligt. Kommer någon på R27 så kommer ju bussen att ofrivilligt att vara i vägen (den började köra när det var fritt åt båda hållen).

Samma elände finns på olika platser i anslutning till Borås Resecentrum. Hela området RC är uppvärmt i marken men alla tillfarter och utfarter har minsann inte samma status vilket leder till 'situationer'. Det sker inte heller någon aktiv halkbekämpning värd namnet för att förhindra detta.

Trots ett i stora stycken bedrövligt väglag har kollektivtrafiken rullat med få störningar vilket måste sägas vara fantastiskt.

Kollektivåkandet är inte större idag än var det var för 20 år sen. Detta beror bland annant på att biljettpriserna för kollektivtrafiken har ökat betydligt mer än vad bensinpriset gjort under samma period. Det kommer förstås inte att gå på en kafferast att vända utvecklingen och få den rätt. Nu vill man inleda en stegvis reformering som innebär att vi verkligen låter de olika trafikslagen betala sina miljökostnader. Det ser man som en väg att börja rätta till det så att det stegvis blir billigare att åka kollektivt än att åka bil. De senaste tio åren har kollektivresandet visserligen ökat men fortfarande åker det inte fler kollektivt idag än vad det gjorde 1985. En förklaring är att biljettpriserna inom kollektivtrafiken stigit betydligt mer vad än bensinpriset har gjort. Det här visar en ny trafikrapport som finansierats av statliga Vinova.
I Jönköping lade man för några år sedan om kollektivtrafiken. Det finns nu flera så kallade stomlinjer med tiominuterstrafik. Bussarna har egna filer som har företräde i korsningar för att få upp tempot. Det har lett till en tydlig passagerarökning, enligt länstrafiken. Nästan som att bo i storstad och det fungerar rätt bra. Man väljer bussen. Vissa jämföra med Göteborg där går det lite långsammare med spårvagnarna. Man tycker att det fungerar bra i Jönköping. Botemedlet kommer med all säkerhet att bli någon typ av ny beskattning och vips har vi ett nytt skattehöjarparti fast med lite annan partifärg.

Åter till Hemsidan
Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: