04 januari 2007

Torsdagen den 4 Januari 2007




L360 Borås kl. 1106 - Svenljunga bussen körde förbi hållplatsen, vi knackade på när den stod vid rödljuset, men chauffören bara struntade i oss. Åkte med L350 kl. 1206 och bytte i Lockryd och var framme i Svenljunga kl. 1300. Blev därmed c:a 1 timma försenad. Och missade julmiddagen hemma som började kl. 1200.
Här har vi en blivande olympier. Resecentrum i Borås är starthållplats för linjen. Avståndet mellan påstigningshållplatsen och rödljusen är såpass att det krävs en hygglig språngmarch för att hinna dit -- speciellt om bussen skulle svept förbi starthållplatsen och dessutom struntat i att lasta gods. Inte så trovärdigt med andra ord -- låter mer som sen ankomst och att man nog mötte bussen när den fick stanna för rött ljus (och där är ingen påstigning).

Västtrafiks planerade razzior mot fuskåkare i Göteborgsområdet kom som en överraskning för polisen???? Man ville nämligen ta hjälp av polis och ordningsvakter. Som gammel släpvagnskonduktör kan man undra om det kanske var ett rätt bra system med en förare och en konduktör per vagn i ett spårvagnståg - servicen till den åkande allmänheten var absolut bättre. På bussarna kan man ha bussvärdinna. Ett utmärkt uppdrag för dessa stationsvärdar kanske? Ibland kanske för mycket frihet inte är bra -- samtidigt speglar ju fuskåkandet samhällsmoralen.
Tufft att stoppa spårvagnar mellan hållplatserna och 'gå igenom' vagnarna utan att släppa av passagerare. Ungefär var tionde passagerare åker utan att betala....

Problem med trafiken på linjer mellan Borås och Göteborg. Företaget som kör har lagt in ett anbud för viss trafik som antagits. Företaget har sedan anskaffat det antal bussar som krävs för att genomföra trafiken i enlighet med avtalet. Det finns liksom inga marginaler för att tillhandahålla extrabussar -- det kostar extra pengar. Då måste nog anbudstrafiken utökas inom avtalet så att det finns ekonomi till att anskaffa extra fordon och förare.
Att det från tid till annan finns stående i en buss är med nuvarande regelverk helt i sin ordning -- även om det från trafiksäkerhetssynpunkt är helt åt fanders. Och företagen räknar självklart på max passagerare per fordon, dumma vore dom annars.
Sedan läser jag att Västtrafik plötsligt skall skärpa kraven i ett redan ingånget avtal -- det är lite som att ändra reglerna under pågående fotbollsmatch. Dessutom finns inga viten i ingånget avtal så det är bara att tuta och se glad ut säger norrmännen.

Kravet på låggolvsbussar i regiontrafik är seriöst korkat med nuvarande vägnät och kommer att generera rejäla problem med arbetsskador i form att stöt och ryckskador på förarna, men dom är å andra sidan i dagsläget troligen bokförda under förbrukningsmaterial.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: